Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uforklarlig vekttap? Når burde jeg bry meg?

Gjest 95cb5...f9a

Anbefalte innlegg

Gjest 95cb5...f9a

Har gått ned 15 kg på ett halvt års tid, og fortsetter å gå ned. Jeg er overvektig fra før så det gjør ikke noe. 

Trodde for ikke så lenge siden at jeg begynte å utvikle diabetes, så jeg kjøpte meg blodsukkerapparat og har målt det regelmessig fastende, og blodsukkeret er aldri over 6. Ligger mellom 4 og 5. Etter måltider med karbohydrater har det sjeldent vært over 7. Så tviler det er det. Tok blodprøver for ett års tid siden og da var alt fint. Har målt i 3 måneder tror jeg.

Kostholdet mitt har ikke endret seg overhodet, jeg spiser like usunt og dårlig som før, jeg vil også påstå jeg er lite aktiv. Det gir ikke mening at jeg går ned i vekt når jeg ser på maten jeg spiser. I går spiste jeg fire pizzastykker med mye dressing og en god del sjokolade. Det er kostholdet mitt mesteparten av tiden. Kaloririk middag og godteri. 

Er jo bare fint at vekten går ned men som sagt, det gir ikke mening. Jeg spiser mye og det er dette kostholdet som fikk meg til å gå OPP i vekt. Hvorfor går jeg NED med samme kosthold uten å ha gjort noe? 

Anonymous poster hash: 95cb5...f9a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med antall tømminger? Har du merket at du går oftere på do? Har du vært oftere syk det siste året? 

Det kan være forandringer i stoffskiftet. Men du sier selv at blodprøvene dine ser fine ut. 15 kg høres mye ut, men dersom du veier ekstremt mye - så er det ikke så mye målt i prosenter mot din totale vekt. Det er litt forskjell om du veier 80 kg og mister 15 kg,- (Da hadde jeg nok godt til legen) eller om du er 160 kg og mister 15 kg (meeh...).

Kjenner til ei via via som mistet 15 kg på en uke (!) fordi hun hadde influensa og ikke klarte å ta til seg næring. Men hun var ekstremt overvektig i fra før av. 

Kanskje har du fått IBS eller IBD uten at det er klar over det. Ser du antydning til slim/hvit skum på avføringen, kan det tyde på betennelse i tarmen (IBD) - eller, kun IBS (irritabel tarm) - da går du gjerne oftere på do, har hyppigere tømninger - og derfor "rekker" ikke kroppen å ta til seg all næring du putter i deg.

Det kan være psykososialt også. Har du opplevd mye stress eller andre ting i hverdagen, brå forandring på rutiner og lignende - så kan det også påvirke vekten din. Også søvn. Sover du mindre, forbrenner du mer kalorier. 

Kan sikkert være 100 andre ting.

Er vel bare å gå til legen din å spørre. 

Lenke til kommentar
Gjest 95cb5...f9a
Gjest 80086...c94 skrev (13 minutter siden):

Gå til fastlegen og fortell om vekttap uten kjent årsak. 

Anonymous poster hash: 80086...c94

Som sagt er jeg overvektig så det gjør jeg ikke før jeg eventuelt er normalvektig eller begynner å helle mot undervektig. Det er jo bare bra jeg går ned i vekt, så tror ikke han vil bry seg om å utrede det noe særlig. 

Milhouse85 skrev (Akkurat nå):

Hvordan er det med antall tømminger? Har du merket at du går oftere på do? Har du vært oftere syk det siste året? 

Det kan være forandringer i stoffskiftet. Men du sier selv at blodprøvene dine ser fine ut. 15 kg høres mye ut, men dersom du veier ekstremt mye - så er det ikke så mye målt i prosenter mot din totale vekt. Det er litt forskjell om du veier 80 kg og mister 15 kg,- (Da hadde jeg nok godt til legen) eller om du er 160 kg og mister 15 kg (meeh...).

Kjenner til ei via via som mistet 15 kg på en uke (!) fordi hun hadde influensa og ikke klarte å ta til seg næring. Men hun var ekstremt overvektig i fra før av. 

Kanskje har du fått IBS eller IBD uten at det er klar over det. Ser du antydning til slim/hvit skum på avføringen, kan det tyde på betennelse i tarmen (IBD) - eller, kun IBS (irritabel tarm) - da går du gjerne oftere på do, har hyppigere tømninger - og derfor "rekker" ikke kroppen å ta til seg all næring du putter i deg.

Det kan være psykososialt også. Har du opplevd mye stress eller andre ting i hverdagen, brå forandring på rutiner og lignende - så kan det også påvirke vekten din. Også søvn. Sover du mindre, forbrenner du mer kalorier. 

Kan sikkert være 100 andre ting.

Er vel bare å gå til legen din å spørre. 

Avføringen varierer mye i farge har jeg lagt merke til, det hender den er grønn og svart uten at jeg har spist noe annerledes. Vet at noe mat farger avføringen, men har ikke spist noe av den typen mat. Nå for tiden er den normal igjen. Har hatt samme avføringsmønster i årevis. Har lest om IBS og kjenner meg ikke igjen i symptomene der. 

Det er veldig rart.. Jeg sover mye, jeg vet ikke om jeg stresser noe særlig. Jeg har mistenkt at det er noe galt med stoffskiftet mitt i flere år, da jeg har en skjoldbruskkjertel som er litt større enn vanlig. Men den har blitt undersøkt grundig hos spesialist (ble henvist for noen år siden), stoffskiftet har alltid vært bra på blodprøver... Så jeg fatter ikke. Kan gå til legen og spørre så klart, men bekymrer meg ikke så mye sånn egentlig. Er bare veldig rart, i disse tider hvor det snakkes om slanking og hvordan man burde spise for å gå ned. Og her sitter jeg og trykker i trynet alt jeg vil, og jeg går ned i vekt likevel.. Det er merkelig. 

Anonymous poster hash: 95cb5...f9a

Lenke til kommentar
Gjest 95cb5...f9a skrev (40 minutter siden):

Det er merkelig. 

Som godt voksen fortoner det seg som tida går fortere enn før, og det kan derfor være at du faktisk spiser sjeldnere nå.

Men hvis du spiser like godt, kan utmattelse og uventet vekttap være alvorlig. Kan jo ikke tildele noen diagnose, men har du evt smerter hvis du trykker litt på mageregionen eller andre steder på kroppen?

Lenke til kommentar
Gjest 5a768...521

Mange krefttyper har jo uforklarlig vekttap som symptom... Men er du helt sikker på at du ikke får i deg mindre/bruker mer kalorier enn før? 

Anonymous poster hash: 5a768...521

Lenke til kommentar
Gjest 5a768...521 skrev (På 11.3.2023 den 19.02):

Mange krefttyper har jo uforklarlig vekttap som symptom...

For egen del har jeg lest om de krefttyper som gir uventet vekttap i starten av forløpet (vekttap kan også inntreffe ved å slutte med medisiner som fører til vektøkning, men trådstarter nevner ikke noe om å slutte på medisiner). 

Det gjelder kreft i spiserøret, magen, bukspyttkjertelen og lungen. Ubehag i spiserøret kan sikkert gjøre at en spiser mindre. Magen og bukspyttkjertelen produserer stoffer for fordøyelsen (syrer og safter). Av disse fire er lungekreft kanskje mest vanskelig å forstå. Lungekreft kan faktisk føre til at noen pasienter går opp i vekt, hvis pasientene produserer et hormon som lager kortisol, som binder væske. Og vektøkningen skyldes mer vann i kroppen. 

På sikt er det også andre krefttyper som kan ta mer plass, skyve organer unna eller blokkere spiserør eller annet. En kreftsvulst forbruker mye energi, det blir omtrent samme prinsipp som å ha en stor innvollsorm som tar for seg av det du spiser. Det i seg selv kan føre til vektnedgang over tid. Skremmende... gjør jo at en blir litt mer hypokonder, men også interessant å lære om organer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...