stig084 Skrevet 8. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2023 Hei! Sliter veldig med å koble en dobbel endevender. Jeg har 1 single endevender i første etasjen forran trappen med en dobbel endevender på toppen i andre etasje, den dobble endevenderen skal brukes til å skru av/på lyset i trappen samt gangen oppe 1 bryter til hver. Lyset i gangen skal igjen kobles til en dobbel endervender for samme scenario til 3dje etasje. Er det noen som har peiling på hvordan jeg ska gjøre det? Er i Nederland der man har lov til å koble selv. Er flere uker ventetid på elektrikker så vil gjerne gjøre det selv nå Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2023 Vet du hvordan du skal koble to endevendere og en lyskilde? Så vidt jeg skjønner er det det du skal gjøre to eller tre ganger. Lenke til kommentar
stig084 Skrevet 9. mars 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mars 2023 Ja har koblet 2 endevenderen til en lyskilde før. Er bare å koble den + en annen gruppe lys på den dobbelte endevenderen som jeg sliter med Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2023 En dobbel endevender er vel tilsvarende to enkle endevendere. Du begynner der. Først tegner du et forenklet skjema for lys og brytere. Så må du omsette det til hvordan ledningene er lagt fysisk. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 9. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2023 Er det kryssvender du mener? Hvis du skal koble mer en to brytere på samme lysgruppe så må du ha en 2 endevendere + en kryssvender. Lenke til kommentar
stig084 Skrevet 9. mars 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mars 2023 Nei Lys i trappen = 1 single endevender + den dobbelte endevenderen Lys i gangen = 1 endevender og den andre delen av den dobbelte endevenderen Så 2 forskjellige lys grupper. Har lagt ledningene og det funka med 2 endevenderen, det er bare det å koble dem in på den doble endevenderen jeg sliter med for en eller annen årsak, hvor kablene går Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 9. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2023 https://byggebolig.no/elektro-belysning/dobbel-endevender Lenke til kommentar
stig084 Skrevet 17. mars 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2023 Sliter med dette fremdeles så prøver igjen. Før var det koblet slik bare at det var 2 slike endevendere side ved side der en var koblet til en endevender nede, og den andre ved trappen til 3dje etasje, det funket uten noe problem men nå vil jeg ha en dobbel endevender der i stedet for 2 single og jeg klarer ikke å få det til å fungere. nå har jeg 4 svarte ledninger og 2 brune + 1 live fra sikringskapet Men nå som sagt har jeg en slik i stede kobler di svarte på trekantene, men kjører jeg live nederst på L og begge dei andre på L på toppen? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 17. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2023 Om du ikkje greier å følgje kretsskjemaet så bør du ikkje kople det der sjølv. Då har du ikkje tilstrekkeleg forståelse av elektro til å gjere ein trygg jobb. Ring elektriker. Lenke til kommentar
stig084 Skrevet 17. mars 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2023 Som sagt. hadde jeg vært i norge hadde jeg gjort det Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. mars 2023 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2023 Eneste forskjellen på de to tegningene er at den ene venderen er tegnet opp-ned, og at koblingskjema er for en krets mens den doble venderen er for to kretser. Lenke til kommentar
stig084 Skrevet 17. mars 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2023 (endret) Hårek skrev (På 17.3.2023 den 20.15): Endret 18. mars 2023 av stig084 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå