Underkiller Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg har 7 forskjellige enheter som jeg ønsker å koble til lan porten på min Altibox ruter\hjemmesentral. Men det er rett og slett for få porer å koble til, den har bare 4 jeg kan bruke om gangen, så er håpløst å måtte bytte rundt på dem. (Trådløst er ikke et alternativ). Hva blir enkleste måte å få tilgang til flere lan porter uten at man mister internett hastighet? Er det å kjøpe en switch eller ruter som man kobler til hjemmesentralen (der den er satt i bromodus)? Noen tips og råd? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 En svitsj er enkleste løsningen. Hvis du kjøper en annen ruter, så er utvalget av rutere med såpass mange borter svært begrenset. En OK 8-ports svitsj koster ikke mer enn 3-400 kr. 1 Lenke til kommentar
Underkiller Skrevet 8. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2023 (endret) 29 minutes ago, NULL said: En svitsj er enkleste løsningen. Hvis du kjøper en annen ruter, så er utvalget av rutere med såpass mange borter svært begrenset. En OK 8-ports svitsj koster ikke mer enn 3-400 kr. Tusen takk for svar. Da setter man i bromodus og kobler til switchen? Vet du om det er noe jeg må være ops på ang hastighet? Har fiber 750\750 linje Endret 8. mars 2023 av Underkiller Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 15 minutes ago, Underkiller said: Tusen takk for svar. Da setter man i bromodus og kobler til switchen? Vet du om det er noe jeg må være ops på ang hastighet? Har fiber 750\750 linje For ekstern ruter er bromodus ofte nødvendig, men ikke nødvendigvis for en switch. Det vil vise seg når du tester. Du bør kjøpe en switch som støtter hastigheten du trenger. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Aldri hørt eller lest at bromodus trengs for svitsj. Man trenger ikke engang crossover-kabel. Det er plug and play rett ut av boksen som regel. Bare pass på å kjøpe en skikkelig svitsj med minst 1Gb/s. 4 Lenke til kommentar
cacb Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 (endret) 2 hours ago, Underkiller said: Jeg har 7 forskjellige enheter som jeg ønsker å koble til lan porten på min Altibox ruter\hjemmesentral. Men det er rett og slett for få porer å koble til, den har bare 4 jeg kan bruke om gangen, så er håpløst å måtte bytte rundt på dem. (Trådløst er ikke et alternativ). Hva blir enkleste måte å få tilgang til flere lan porter uten at man mister internett hastighet? Er det å kjøpe en switch eller ruter som man kobler til hjemmesentralen (der den er satt i bromodus)? Noen tips og råd? Det er bare å kjøpe en svitsj. Og koble den til hjemmesentralen, og dermed har du mange flere porter. Dette er like enkelt som å koble en fordeler i strømkontakten (og mindre risikabelt). For eksempel https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-switch Bromodus er ikke nødvendig om du bare kobler til en switch. Endret 8. mars 2023 av cacb 1 Lenke til kommentar
Underkiller Skrevet 8. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg fant denne liggende i en hylle kan den brukes? https://webshop.itsystemer.no/d-link-5-port-gigabit-switch-auto/cat-p/c/p6343031 Rask nok? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Ser sånn ut. Men en Dlink-boks vil antagelig knele etter å ha vært i bruk en stund. Lenke til kommentar
Underkiller Skrevet 8. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2023 24 minutes ago, nightowl said: Ser sånn ut. Men en Dlink-boks vil antagelig knele etter å ha vært i bruk en stund. Hvorfor? Dårlig kvalitet? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Personlig har jeg aldri opplevd Dlink som pålitelig, verken privat eller da jeg jobbet som IKT-lærling. Riktignok har jeg aldri kjøpt dyreste som Dlink har å tilby, kanskje kvaliteten ville vært bedre da. Hadde det vært meg ville jeg hatt en reservesvitsj i reserve. Just in case. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 3 minutes ago, nightowl said: Personlig har jeg aldri opplevd Dlink som pålitelig, verken privat eller da jeg jobbet som IKT-lærling. Riktignok har jeg aldri kjøpt dyreste som Dlink har å tilby, kanskje kvaliteten ville vært bedre da. Hadde det vært meg ville jeg hatt en reservesvitsj i reserve. Just in case. Har tidligere hatt D-Link-svitsjer stående å gå i flere år. Der jeg jobbet tidligere var det egentlig en haug av dem i forskjellige sammenhenger (ikke et segment av svitsj jeg ville brukt i bedriftssammenheng, selv om det er for å gi nett til en del skrivebord...). Fungerte helt greit. Dette er også noen år siden nå. Hvis det er noe man har liggende, ser jeg ikke noe problem med at man tar dette i bruk. Er vel sjeldent helt krise i hjemmet om den går til h... og kanskje noen enheter er uten nett til man har fått vært på Elkjøp e.l. å kjøpt en ny... 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Har en 8-ports gigabit switch fra Dlink som har gått 24/7-365 i ti år uten å feile. Overvåkningskameraene fra Dlink derimot… 💩🔥🏴☠️ 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 nightowl skrev (2 timer siden): Ser sånn ut. Men en Dlink-boks vil antagelig knele etter å ha vært i bruk en stund. Har flere D-Link bokser her, både 5 og 8 ports, ingen som har knelt ennda iallefall, har hatt de i sikkert 3-4 år. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå