kastyr Skrevet 6. mars 2023 Del Skrevet 6. mars 2023 Jeg har googlet i hytt og pine, men ikke klart å finne et svar på dette. Det eneste jeg har klart å finne er forbud mot å la hunder gå løs i hundeloven og kommunens forskrift, men ingenting om forbud mot å lufte hunder som går i bånd (bortsett fra ved offentlige skoler, barnehager og lekeplasser). Kan et sameie forby at man går tur med hund (i bånd) på fellesområder? Hvis ja - hva er det hjemlet i? Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 6. mars 2023 Del Skrevet 6. mars 2023 Bor du i sameiet selv, og plukker du opp etter hunden? Lenke til kommentar
kastyr Skrevet 7. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2023 Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): Bor du i sameiet selv, og plukker du opp etter hunden? Ja Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 7. mars 2023 Del Skrevet 7. mars 2023 Mulig det kan dekkes av naboloven eller andre relaterte lover: Informasjon om sameier Hvis det i praksis eller i teorien kan være til sjenanse så er det nok til å gi deg problemer. Normalt ved anskaffelse av dyr i enkelte sameier er det slik at dette må søkes om. Jeg vet et familiemedlem måtte søke om dette etter at bud på leilighet ble akseptert på Majorstuen. Å bo i et sameie betyr at man må følge strømmen. Ønsker man endring bør man stille i styre eller sende inn relevante saker. 1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 7. mars 2023 Del Skrevet 7. mars 2023 kastyr skrev (10 timer siden): Jeg har googlet i hytt og pine, men ikke klart å finne et svar på dette. Det eneste jeg har klart å finne er forbud mot å la hunder gå løs i hundeloven og kommunens forskrift, men ingenting om forbud mot å lufte hunder som går i bånd (bortsett fra ved offentlige skoler, barnehager og lekeplasser). Kan et sameie forby at man går tur med hund (i bånd) på fellesområder? Hvis ja - hva er det hjemlet i? Er du sikker på at det er forbud mot å gå tur med hund? Det naturlige ville vel være å ha en regel som sier noe om at hund ikke skal bindes fast på fellesområde, (altså lufte seg selv uten at eier er med å går) Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 7. mars 2023 Del Skrevet 7. mars 2023 10 hours ago, kastyr said: Jeg har googlet i hytt og pine, men ikke klart å finne et svar på dette. Det eneste jeg har klart å finne er forbud mot å la hunder gå løs i hundeloven og kommunens forskrift, men ingenting om forbud mot å lufte hunder som går i bånd (bortsett fra ved offentlige skoler, barnehager og lekeplasser). Kan et sameie forby at man går tur med hund (i bånd) på fellesområder? Hvis ja - hva er det hjemlet i? Jeg skulle tro at et Sameie, som forvalter fellesarealene, kan lage regler for bruken av disse. Som beboer må du nesten kunne gå frem og tilbake til din boenhet, og har krav på samme behandling som alle andre, men man kan i utgangspunktet tenke seg at Sameiet kan nekte ferdsel på deler av fellesarealet dersom det finnes et lovlig vedtak fra årsmøtet om dette. Du kan uansett kreve at styret redegjør for hjemmelen for denne bestemmelsen, de kan nok ikke på egenhånd begrense din bruksrett på den måten. Uansett, dette er mat for skikkelig jurister, ikke hobbyjurister. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen (både fellesarealer og bruksenheter). Dette følger av eierseksjonsloven § 28. Det kan også fastsettes forbud mot både å holde og å lufte dyr, men styret må for å tilfredsstille eierseksjonsloven § 28 annet ledd ha en dispensasjonsordning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 krikkert skrev (34 minutter siden): Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen (både fellesarealer og bruksenheter). Dette følger av eierseksjonsloven § 28. Det kan også fastsettes forbud mot både å holde og å lufte dyr, men styret må for å tilfredsstille eierseksjonsloven § 28 annet ledd ha en dispensasjonsordning. Om man har dyrehold av særlig helsemessige fordeler kan man ikke nekte husdyr i borettslag eller sameie? Slik har jeg forstått det. Men kan dette overstyres ved at styret kan nekte lufting av husdyr? Eller er jeg helt på bærtur (som jeg har en god følelse på at jeg er). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Bugle skrev (35 minutter siden): Om man har dyrehold av særlig helsemessige fordeler kan man ikke nekte husdyr i borettslag eller sameie? Slik har jeg forstått det. Men kan dette overstyres ved at styret kan nekte lufting av husdyr? Eller er jeg helt på bærtur (som jeg har en god følelse på at jeg er). Det eine treng ikkje å utelukke det andre. Sameiget kan nekte dyrehold og lufting på fellesområder, samtidig kan ein andelseigar som har behov for kjæledyr kreve å få ha kjæledyr like vel. Ein kan f.eks. ha innekatt, eller hund som ein tek med på lengre turar enn rundt huset for lufting. At ein bebuar kan ha rett til dyrehold til tross for ordensreglane betyr ikkje at alle ordensreglane må settast til sider. Om bebuaren påroper seg vektige grunnar til å ha ein elefant så kan sameiget forby dette på bakgrunn av at slikt dyrehald vil medføre ulemper for sameiget som er større enn fordelen for bebuaren. Ordensreglane i sameiget må være saklige, det er stor forskjell på å lufte ein hund, la hunden gjere frå seg, og på å lede ein hund i band over fellesområdet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Nå var tanken en katt, papegøye eller hund - ikke elefant. Om en person med sosial angst klarer kun å gå ut med søpla i samarbeid med hunden sin - kan da borettslag eller styre nekte dette? Dyret må bevege seg fra leiligheten til fellesområdene og man kan risikere at dyret gjør fra seg på veien. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Eierseksjonsloven § 28 åpner for at en dyreeier i visse tilfeller kan kreve å få holde dyr uavhengig av ordensreglene. Sameiet kan ikke omgå regelen ved å totalforby det å lufte dyr på eiendommen - det vil i praksis si at man forbyr alle andre dyr enn de rene innedyr. En sameier som har rett til å ha dyr har også rett til å lufte dyret slik er vanlig, men sameiet kan regulere dette nærmere ved f.eks. å begrense hvor og hvor mye. Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 20. mars 2023 Del Skrevet 20. mars 2023 Merk at det stor forskjell på å lufte hund (altså det å gå tur med en hund) og det å ta med hunden gjennom sameiet fellesområder/arealer for å kunne luften hunden utenfor sameiets. At sameiet kan forby lufting av hunden på sameiets eiendom virker åpenbart for meg, reglene for fellesareal kan fastsettes av styret eller sameiermøte. Men sameiet kan ikke nekte at du tar med hunden ut gjennom fellesarealene for å kunne lufte hunden utenfor sameiets eiendom. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå