Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp. Billig parkering i Oslo (rådhuset) for 9 timer (ikke elbil)


plankeby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har elbil men skyr likevel unna Oslo med bil som pesten.

Har buss til Nesoddbåten rett utenfor døren og honnørrabatt så det er førstevalg, men om det av ulike grunner ikke passer bruker jeg gjerne innfartsparkering på Tusenfryd og buss derfra til bussterminalen - den går vel nærmest døgnet rundt.

En sjelden gang bruker jeg også Rosenholm/Vy - men man kan jo ikke stole på noe som helst hvor Bane Nor har ansvar for infrastrukturen.

P.S. gleder meg til 2031: https://www.tu.no/artikler/vi-har-et-tipp-topp-vei-og-banenett-om-20-ar/246138 🙄

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Jeg vil heller dø enn å bo i en slik by du skisserer her.

Det er utrolig mye bedre å bo i en by som ikke er overfylt av biler som bråker, forurenser, og tar opp stor plass i sentrumsområdene slik Oslo har vært før.

Oslo har fremdeles et stykke igjen, men er på veldig god vei. For oss som bor innenfor ring 3 i Oslo og kjøre bil spesielt i forbindelse med jobb er det i mange tilfeller blitt enklere å kjøre og parkere, siden mye av den unødvendige gjennomfartstrafikken og ikke minst gate-parkeringsplassene er fjernet til fordel for bedre utnyttelse av arealene som kommer flere til gode. Beboerparkering funker. Jeg er veldig glad byen tar hensyn til oss som faktisk bor i den, og beveger oss rundt i den hver dag. Bare å se til byer som for eksempel Hamburg, München og København.

plankeby skrev (11 timer siden):

Ikke privatbiler innenfor ring 2. Da lammer man jo trafikken i Øst-Norge. Det er jo idioti. Da må det hauger med milliarder på plass og legge veinett utenfor.

Oslo ligger slik til at det er et knutepunkt for trafikk. Oslo er ikke et sted man kan velge å kjøre lett utenom på vei til og mellom destinasjoner.

Det er ikke snakk om å forby privatbiler på E18 og E6 gjennom Oslo hvis du trodde det. Å forby privatbiler innenfor ring 2 (uten spesielle behov) vil ikke utgjøre noen forskjell for det du nevner.

I byen er det forøvrig lite privatbiltrafikk innenfor ring 2 i Oslo fra før.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

Det er utrolig mye bedre å bo i en by som ikke er overfylt av biler som bråker, forurenser, og tar opp stor plass i sentrumsområdene slik Oslo har vært før.

Bråker og forurenser kan du stryke fra listen. Elbiler gjør ingen av delene og blir stadig mer utbredt i byene. Og det er fullt mulig å ta hensyn til bil når man planlegger og fornyer byer, uten at det blir en belastning for verken beboere eller bilister. Det handler om politisk vilje (eller mangel på den). Bilene forsvinner ikke, så å tilrettelegge for bilismen må skje uansett, og jo lenger man venter, jo verre blir det.

Jeg liker rett og slett at bilene er en del av både bybildet og hverdagen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hadde det enda bare vært sentrum. Når det skal fjernes gateparkering over en lav sko uten å gi bilistene et erstatningstilbud, siste prosjektet jeg leste om var på Oppsal, da er det bare å plage folk. Det må være mulig å ha bil selv om man bor i byen. 

Det er masse fokus på å bygge sykkelveier og gjøre områder mer tilgjengelige. Det er i og for seg noe jeg støtter, det er gode tiltak. Men, det er minimalt fokus på hvor bilene skal gjøre av seg. Det mener jeg er feil. Bygg sykkelvei, flott, men bygg parkeringsplasser/parkeringshus/egnet sted for å parkere biler også. Biler forsvinner ikke fra jordens overflate selv om man fjerner noen parkeringsplasser. Man dytter bare problemet rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

Bråker og forurenser kan du stryke fra listen. Elbiler gjør ingen av delene og blir stadig mer utbredt i byene. Og det er fullt mulig å ta hensyn til bil når man planlegger og fornyer byer, uten at det blir en belastning for verken beboere eller bilister. Det handler om politisk vilje (eller mangel på den). Bilene forsvinner ikke, så å tilrettelegge for bilismen må skje uansett, og jo lenger man venter, jo verre blir det.

Jeg liker rett og slett at bilene er en del av både bybildet og hverdagen.

Det er fremdeles en god del fossilbiler, også i Oslo sentrum. Alle vet at elbiler produserer støy, spesielt når det er snø eller vått på bakken.

Det blir fremdeles tilrettelagt for og tatt hensyn til bilen i Oslo sentrum, men det blir stadig tatt mer hensyn til alt annet også, som for eksempel trygg skolevei, handel, grøntarealer og livskvalitet for innbyggerne som faktisk bor der.

Den politiske viljen fra samtlige partier i Oslo utenom Frp er at privatbilismen i bysentrum må ned, og at vi må finne bedre måter å tilrettelegge byene våre for innbyggerne og handelsnæring enn å fylle opp sentrumsgater med biltrafikk og køer. 

På den måten blir det bedre for alle; for de som er avhengig av bilen som følge av funksjonsnedsettelse eller andre årsaker, for oss som må kjøre i forbindelse med jobb, og for alle som bor i og bruker bysentrum.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Kajac said:

 Bilene forsvinner ikke, så å tilrettelegge for bilismen må skje uansett, og jo lenger man venter, jo verre blir det.

Fra byene så forsvinner bilene. Det er uunngåelig. Alle byer i vekst vil ha et synkende antall biler pr innbygger. Det er rett og slett ikke mulig å ha et sentrum med 100k+ innbygger hvor alle skal ha bil uten at det kollapser. Vokser byen til over en million, så er det kun et fåtall som kan ha bil. 

 

28 minutes ago, :utakt said:

Hadde det enda bare vært sentrum. Når det skal fjernes gateparkering over en lav sko uten å gi bilistene et erstatningstilbud, siste prosjektet jeg leste om var på Oppsal, da er det bare å plage folk. Det må være mulig å ha bil selv om man bor i byen. 

Jeg har aldri forstått hvorfor det er det offentliges ansvar å tilby oppbevaringsplass for private eiendeler. Det er din bil, og du må sørg for å ha en oppbevaringsplass for den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri forstått hvorfor det er det offentliges ansvar å tilby oppbevaringsplass for private eiendeler. Det er din bil, og du må sørg for å ha en oppbevaringsplass for den.

Det settes opp mange sykkelparkeringer utenfor f.eks. kjøpesenter og kollektivknutepunkt. Hvorfor ikke fjerne dem og erstatte dem med busker? Det er jo syklistens ansvar å sørge for å ha et sted å sette fra seg sykkelen?

Det blir litt for dumt å ha den holdningen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Det settes opp mange sykkelparkeringer utenfor f.eks. kjøpesenter og kollektivknutepunkt. Hvorfor ikke fjerne dem og erstatte dem med busker? Det er jo syklistens ansvar å sørge for å ha et sted å sette fra seg sykkelen?

Det blir litt for dumt å ha den holdningen. 

Kjøpesenter er jo privat grunn og de må gjerne tilby parkering for sykkel, bil og helikopter til kundene sine om de vil det.
Sykkelparkering ved kollektivknutepunkt handler er ikke der folk oppbevarer sykkelen sin permanent. Man kan sette sykkelen der som en del av et kollektivtilbud, som igjen er en del av å effektivisere bruken av felleskapets arealer.

Jeg forventer ikke at staten legger til rette for at jeg skal kunne parkere sykkelen min langs fortauet uten for her jeg bor, når den ikke er i bruk. Min sykkel, mitt ansvar, står i min bod.

Fortauet og veien er til for trafikk, ikke for oppbevaring. (og ja jeg er i mot at private firmaer skal kunne kaste fra seg el sparkesykler hvor de vil også)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (19 timer siden):

 

Det ble løsning med Mortensrud. Fint når man bare skal være en dag i Oslo. Stoppet på Grønland, der var det mye kvalme og rusdealing på vei ut av t-banen, fra to mørke etnisiteter... Trist at det var blitt så åpenlyst med salg og rus der. Vil ikke anbefalt å ha med barn dit om de ikke er kjent med slikt.

Grønland er det minst koselige stedet i sentrum, men hvorfor du gikk av der om du skulle være ved rådhuset kan jeg ikke helt forstå :)

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 6.3.2023 den 19.32):

WHAT? Dette er vel dobbelt så dyrt som den dyreste døgnprisen i Bergen! Oslo må virkelig hate bilister.

Neida, det er ikke dobbelt så dyrt. 

Rosenkrantz p-hus, som ligger svært sentralt til, midt oppi Fiskebryggen og Fløybanen, er populært p-hus. Hvertfall for de som glemmer å sjekke takstene ... 

Her koster det vanvittige 54,- pr time, med makspris på 310,- pr døgn!!

Ja, kr 310,- er fremdeles mindre enn 450,- som det visstnok koster i Oslo. Men halv pris kan ikke dette p-huset skilte med. 

3F6AB73C-C09D-4DE8-B3A6-54A67B4C549B.thumb.jpeg.369591e911f1094c7bab85354204f1be.jpeg

 

Psst: Skulle noen trenge tips til rimelig p-hus i Bergen sentrum, så er det Bygarasjen som gjelder (ligger rett ved busstasjonen/jernbanen, og har relativt god plass). Her er døgnpris 200,- (150,- for elbil).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Neida, det er ikke dobbelt så dyrt. 

Rosenkrantz p-hus, som ligger svært sentralt til, midt oppi Fiskebryggen og Fløybanen, er populært p-hus. Hvertfall for de som glemmer å sjekke takstene ... 

Her koster det vanvittige 54,- pr time, med makspris på 310,- pr døgn!!

Ja, kr 310,- er fremdeles mindre enn 450,- som det visstnok koster i Oslo. Men halv pris kan ikke dette p-huset skilte med. 

3F6AB73C-C09D-4DE8-B3A6-54A67B4C549B.thumb.jpeg.369591e911f1094c7bab85354204f1be.jpeg

 

Psst: Skulle noen trenge tips til rimelig p-hus i Bergen sentrum, så er det Bygarasjen som gjelder (ligger rett ved busstasjonen/jernbanen, og har relativt god plass). Her er døgnpris 200,- (150,- for elbil).

Ja, Rosenkrantz er lille. Hadde helt fortrengt at de eksisterte.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Snikpellik skrev (På 8.3.2023 den 11.52):

Det er ikke snakk om å forby privatbiler på E18 og E6 gjennom Oslo hvis du trodde det. Å forby privatbiler innenfor ring 2 (uten spesielle behov) vil ikke utgjøre noen forskjell for det du nevner.

I byen er det forøvrig lite privatbiltrafikk innenfor ring 2 i Oslo fra før.

Slik jeg har sett markeringer på kart er E18 og E6 gjennom Ring2. Så ja, jeg trodde det. Særlig grunnet MDG gjør så mye rart med totalt logiske brister, så ikke noe forundrer meg fra den kanten.

MDG har jo jobbet aktivt for å øke biltrafikken kraftig i byer. Dvs stimulere til at folk bruker elbil i bysentrum i stedet for kollektivtrafikk. Ref artiklercog statistikk om økt bruk av bil og nedgang i kollektiv.

Logiske MDG brister er bl.a. importere stein med mange ganger større miljøkostnader etc. Grunnet kraftig økning av bilbruk i bysentrum har svevestøv fra gatene økt drastisk, utslipp gått ned.

Jeg kan se at å gjøre (el)bilen langt mer attraktiv i bysentrum enn kollektivt OG drivstoffbil er genialt. -For å få de med grei økonomi til å kjøpe elbil, nettopp det har jo virket.

Men, nå roter jeg til min egen tråd. Den handlet om parkering.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (23 minutter siden):

MDG har jo jobbet aktivt for å øke biltrafikken kraftig i byer. Dvs stimulere til at folk bruker elbil i bysentrum i stedet for kollektivtrafikk.

Dette stemmer ikke i Oslo. Det har aldri vært vanskeligere og dyrere å ha bil i Oslo sentrum enn nå. Heldigvis.

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (11 timer siden):

Dette stemmer ikke i Oslo. Det har aldri vært vanskeligere og dyrere å ha bil i Oslo sentrum enn nå. Heldigvis.

Du forstod sikkert at jeg mente biler som bruker strøm. Det er nok artikler på f. eks Aftenposten om nedgang i kollektivt mm. Men dette er en større annen diskusjon.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Du forstod sikkert at jeg mente biler som bruker strøm. Det er nok artikler på f. eks Aftenposten om nedgang i kollektivt mm. Men dette er en større annen diskusjon.

Jeg forstod hva du mente. Og det stemmer ikke at det har blitt lettere å bruke elbil i sentrum. Også disse bilene rammes av at det er færre p-plasser og vanskeligere å kjøre i oslo sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...