Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan systemnøkler kopieres i utlandet?


Gjest b6644...84e

Anbefalte innlegg

Gjest b6644...84e

Systemnøkler skal ikke være mulig å kopiere i Norge. Kan det være mulig at systemnøkler kan kopieres i utlandet selvom det er patent på det?

Har hørt at man må bestille ermer til nøkler, og det er ikke alle som får.

Anonymous poster hash: b6644...84e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet skal rekvirenten ha en egen tillatelse fra "systemeier" for å kopiere systemnøkler lovlig. Sånn var det i alle fall før, men som allerede nevnt er det nok en del som ikke bryr seg så veldig mye om det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Siden spørsmålet er stilt under juss-kategorien, så dreier deg seg kanskje mer om hva som er juridisk mulig - ikke fysisk mulig?

Som flere har vært inne på, er det ingenting fysisk som stopper noen fra å file opp ekstra systemnøkler. Trenger du en slik nøkkel, er det jo bare å bestille en ny kopi — når som helst (men det trengs signatur/godkjennelse riktignok).

Seriøse forhandlere vil derfor ikke gjøre dette i Norge, med mindre du har tillatelse. (Useriøse kan sikkert fikse biffen...)

Hva skjer om man møter opp hos en seriøs aktør i utlandet?!

  • Kjenner de igjen en norsk systemnøkkel fra en vanlig norsk husnøkkel?
  • Hvis så; er de forpliktet til å ikke kopiere den opp?
  • Begår en fransk nøkkelsliper et lovbrudd dersom de kopierer opp min systemnøkkel?
  • Begår jeg et lovbrudd, dersom jeg får laget kopi hos denne fiktive franske seriøse aktøren?

Er det dette du egentlig lurer på TS? Eller kun hva som er fysisk mulig? 

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Systemnøklar er nøklar med patent som sikrar at godkjente låsesmedar ikkje kopiere opp nøkkelen utan å få bestilling frå registrert eigar av låsesystemet.
Eit ytterlegare sikkerheitstiltak er at produsenten av systemnøklar berre selg orginale nøkkelemner for sliping til godkjente låsesmedar som respekterer patenten.
Ofte vil systemnøklar ha litt ulik fysisk utforming som spor langs sida av nøkkelen slik at uorginale slipte nøklar ikkje nødendigvis passar i nøkkelholet. Billegare nøklar som ikkje er systemnøkkel vil ofte ha litt enklare utforming.

Det er likevel slik at patentet går ut på dato, vanlegvis gjeld patentet i 15-20 år. Når patentet er utløpt så kan nøklane i utgangspunktet fritt kopierast, også hos godkjente låsesmedar utan konsekvens. I praksis vil likevel mange seriøse låsesmedar være litt tilbakeholdne med å kopiere gamle systemnøklar sjølv om dei kan.
Likevel så er hensikta med at patentet går ut på dato at bygningseigaren kvart 20 år må kjøpe nye låsar og nøklar med ny gyldig lisens for å sikre seg mot kopiering av nøklar, så det er ikkje alle låsesmedar som ser særleg med moralske hinder frå å kopiere systemnøklar utan gyldig lisens.

 

Å kopiere nøkkelen i utlandet er i utgangspunktet inga løysing, dei fleste systemlåsar har likelydande patentar i alle land der dei har utsalg. Ein kan sjølvsagt finne useriøse låsesmedar i alle land, men i utgangspunktet så skal låsesmeden i Mumbai være like tilbakehalden med å kopiere ein systemnøkkel frå Trioving som låsesmeden i Tønsberg. Begge låsesmedane risikerer privatrettslege krav frå Trioving for å bryte lisensavtalen og dei vil sjølvsagt miste Trioving som leverandør om dei blir tatt for å kopiere systemnøklar. (Utan at eg veit det så vil eg tru at disse systemlåsleverandørane sladrar fritt seg i mellom slik at ein useriøs låsesmed fort mister sin avtale med alle leverandørar av systemlås).

Typisk vil lokale sjapper med utstyr for nøkkelkopiering kopiere alt dei får av nøklar, dei har vanlegvis ikkje inngått lisensavtale med systemnøkkelleverandørane så dei risikerer ingenting med å kopiere nøklane. Det som hindrar slike lokale sjapper å file systemnøklar er at dei ikkje har tilgang til orginale blanke nøklar, så sjølv om dei sliper og matcher tennene på nøkkelen så er det ikkje sikkert nøkkelen passar i nøkkelholet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...