Gå til innhold

president Biden- beredt til å ødelegge Taiwan, i kampen mot Kina?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men for få år siden var det utenkelig at de skulle bli krig i europa igjen. Vi kan ikke lenger anta at ting ikke vil skje. Kina kan godt finne på å ta Taiwan i løpet av de neste 20-30 årene. Hva som skjer da vet vi ikke, men det kan bli katastrofalt.

 

Desverre er vi mennesker ekstremt flinke til å ødelegge for oss selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (22 minutter siden):

Hvis Kina invaderer Taiwan kommer nok USA til å bombe taiwan sønder og sammen. De er livredd for at Kina skal få tak på all teknologien de lager der. USA gir blaffen i selve taiwan. De bryr seg KUN om seg selv og sine interesser.

Hvilken utgave av verden våkna du opp i i dag da?!?

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Deechon skrev (20 minutter siden):

Kina kan godt finne på å ta Taiwan i løpet av de neste 20-30 årene.

jeg tror ikke det går så lang tid, kanskje heller innen 5-10 år.

men forsåvidt ingen av oss som vet da.

uansett ser jeg ikke helt hvordan USA kan klare forhindre det? Kina er på "hjemmebane" geografisk sett, med alle de fordelene det gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Mr.M said:

jeg tror ikke det går så lang tid, kanskje heller innen 5-10 år.

men forsåvidt ingen av oss som vet da.

uansett ser jeg ikke helt hvordan USA kan klare forhindre det? Kina er på "hjemmebane" geografisk sett, med alle de fordelene det gir.

Har Kina mange fattige minoriteter som de kan bruke som kanonføde? Ett-barn-politikk og menneskelig kjøttkvern passer vel dårlig sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (21 timer siden):

Hvilken utgave av verden våkna du opp i i dag da?!?

Det lurer jeg på også. For det første er USA er alliert av Taiwan og har sagt at de vil komme Taiwan til unnsetning hvis Kina invaderer(det gjenstår og se om de virkelig kommer dem til unnsetning) og for det andre har TSMC fabrikker i USA.
Hvorfor i all verden skulle USA bombe Taiwan sønder og sammen? Det gir ingen mening.

Når det gjelder wafer produksjonen så er det ikke bare og bare og ta den over, for å si det mildt. Og taiwanske forskere og ingeniører kommer ikke villig til hjelpe Kina etter at de har invadert landet deres og drept venner og familie.
Og det forutsetter i tillegg at fabrikkene ikke blir ødelagt under invasjonen, som vil kreve omfattende bombing av øya.
 
De har sikkert planer om å få nøkkelpersonell ut av landet uansett hvis noe slikt skulle skje, og USA er nok behjelpelige med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (26 minutter siden):

Har Kina mange fattige minoriteter som de kan bruke som kanonføde? Ett-barn-politikk og menneskelig kjøttkvern passer vel dårlig sammen.

"trenger" de det? De har verdens største stående militære styrke:
 

Folkets frigjøringshær er verdens største militære styrke, med omtrentlig 3 millioner medlemmer, og har verdens største (aktive) Stående armé, med omtrentlig 2,25 millioner medlemmer. Folkets frigjøringshær kan ved en krise eller krig mobilisere 7,4 millioner soldater.

https://no.wikipedia.org/wiki/Folkets_frigjøringshær


Taiwan ligger kun 17 mil fra fastland-Kina

 

TjvZaL4.png


Hvis Kina virkelig bestemmer seg for å "ta tilbake" Taiwan, så spørs det om noen kan stoppe dem. Egentlig får vi vel håpe at de slår det fra seg, men er jo åpenbart en "verkebyll" som ligger latent. Rent folkerettslig er Kina på tryggere grunn enn Russland i Ukraina, men fordi du "har rett" betyr jo ikke at du må utøve retten. Det vil jo bli et blodbad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.M said:

"trenger" de det? De har verdens største stående militære styrke:
 

Folkets frigjøringshær er verdens største militære styrke, med omtrentlig 3 millioner medlemmer, og har verdens største (aktive) Stående armé, med omtrentlig 2,25 millioner medlemmer. Folkets frigjøringshær kan ved en krise eller krig mobilisere 7,4 millioner soldater.

https://no.wikipedia.org/wiki/Folkets_frigjøringshær


Taiwan ligger kun 17 mil fra fastland-Kina

 

TjvZaL4.png


Hvis Kina virkelig bestemmer seg for å "ta tilbake" Taiwan, så spørs det om noen kan stoppe dem. Egentlig får vi vel håpe at de slår det fra seg, men er jo åpenbart en "verkebyll" som ligger latent. Rent folkerettslig er Kina på tryggere grunn enn Russland i Ukraina, men fordi du "har rett" betyr jo ikke at du må utøve retten. Det vil jo bli et blodbad.

Ja, du tenker det å ta over en svær øy hvor de har forberedt seg på å bli invadert i flere tiår og er støttet av verdens absolutt sterkeste militærmakt som har lang og dyp krigserfaring (både blant soldater og på toppen), er enkelt med et korrupt militærstyrke som aldri har vært i krig?

Kvantitet har sin egen kvalitet, men tror du overvurderer dens effekt av her.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (56 minutter siden):

Ja, du tenker det å ta over en svær øy hvor de har forberedt seg på å bli invadert i flere tiår og er støttet av verdens absolutt sterkeste militærmakt som har lang og dyp krigserfaring (både blant soldater og på toppen), er enkelt med et korrupt militærstyrke som aldri har vært i krig?

har jeg påstått det er enkelt? Tvertimot skrev jeg "det vil jo bli et blodbad."

men ja, jeg tror bestemt at Kina vil "lykkes" hvis de går for det.

så spørs det hvor mye som er igjen av øya, hvis Biden eller etterfølgere teppebomber Taiwan tilbake til steinalderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange (de fleste?) overvurderte Russland sine styrker for vel et år siden. Gjør man det samme angående det kinesiske militære? Kina vil kanskje ikke enkelt ha luft-dominans pga antiluft-skyts?  Og kamp-/observasjons-droner kan erstatte og slå ut mange regulære styrker?  

Jeg tipper at en i Kina også vil ha problemer med å bruke "billige" straffanger til kanonføde slik som de gjør i Russland.

Og så har man det faktum at kinesisk overtagelse av Taiwan betyr større (kinesisk) dominans i området - og som må finne sin motvekt ved at andre land i nabolaget går sammen.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Mr.M said:

har jeg påstått det er enkelt? Tvertimot skrev jeg "det vil jo bli et blodbad."

men ja, jeg tror bestemt at Kina vil "lykkes" hvis de går for det.

så spørs det hvor mye som er igjen av øya, hvis Biden eller etterfølgere teppebomber Taiwan tilbake til steinalderen.

Har null tro på at Kina lykkes med det hvis de går for det og USA støtter Taiwan militært. Spesielt hvis Japan og de andre nabolandene også støtter opp.

Det at du tror at USA vil teppebombe Taiwan som løsning, viser jo at du ikke forstår helt logistikken med å få 7 millioner soldater inn på en øy, ei heller hva doktrinen til USA og NATO er.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva kunne Kina gjøre dersom de virkelig fikk overtatt Taiwan? Jeg antar at det er (og ville være) få Kina-lojale på Taiwan og de er mye "moderne" i tankegangen der. 

Moderniseringen av Kina har sikkert ført til at mange unge der også har blitt "moderne" i tankegangen. Dette har kanskje ført til en mot-reaksjon - et mer fascistisk Kina?  Militær okkupasjon av Taiwan vil vel ytterligere fremme et fascistisk Kina?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Svein M said:

Det beste for Kina er å holde seg unna Taiwan og heller bli demokratisk selv.

I så fall ville vel Kina og Taiwan ganske raskt bli integrert bl.a. økonomisk. 

Forresten: kanskje bør "modernisme" oppdateres litt. Dagens "vestlige modernisme" er vel ikke slutt-produktet på en kulturell utvikling 🙂  Den synes uspiselig for mange i verden?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 timer siden):

så spørs det hvor mye som er igjen av øya, hvis Biden eller etterfølgere teppebomber Taiwan tilbake til steinalderen.

Du har ikke forklart hvorfor i all verden Biden skulle teppebombe en alliert tilbake til steinalderen. Forstår ikke helt hvordan du kommer dit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel en microchips krig pågående mellom usa og kina, usa ønsker som vanlig å regjere planeten alene. så vil tro de får flyttet TCM ut av taiwan før eventuell krig.

Ganske intresant å se hvordan usa bruker år på å bygge opp kina som en ny verdensfiende. og den evige propagandaen i media med snille amerikanere og de slemme som er imot.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, leifeinar said:

Dette er vel en microchips krig pågående mellom usa og kina, usa ønsker som vanlig å regjere planeten alene. så vil tro de får flyttet TCM ut av taiwan før eventuell krig.

Ganske intresant å se hvordan usa bruker år på å bygge opp kina som en ny verdensfiende. og den evige propagandaen i media med snille amerikanere og de slemme som er imot.

Jeg synes det er interessant at noen tenker at det er bedre at en diktaturstat som er kjent for massiv undertrykking, påstått folkemord og bruker sin markedskraft til å slå ned på ytringsfrihet i andre stater, er med på å regjere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (24 minutter siden):

Dette er vel en microchips krig pågående mellom usa og kina, usa ønsker som vanlig å regjere planeten alene. så vil tro de får flyttet TCM ut av taiwan før eventuell krig.

Ganske intresant å se hvordan usa bruker år på å bygge opp kina som en ny verdensfiende. og den evige propagandaen i media med snille amerikanere og de slemme som er imot.

Bygge opp? USA trenger ikke gjøre en verdens ting, det klarer Kina helt på egen hånd. Listen over Kina sine ugjerninger er lang, veldig lang, og en av de verste er folkemordet på uigurene.
Kina bedriver omfattende industrispionasje, forfølger(og får de til å forsvinne) kinesere som er kritiske til det kommunistiske regimet(selv de som befinner seg utenlands), oppretter "politistasjoner" i utlandet som er fronter for spionasje og forfølgelse av egne borgere, osv. osv. Det er bare toppen på isfjellet.

Hvem stod bak hackerangrepet på stortinget? Kina. 
Kina, nærmere bestemt CCP, er etter min mening en trussel for verdensfreden. Ironisk at du snakker om propaganda, propagandaen i Xi Jinpings Kina har virkelig tatt helt av. Nasjonalismen, av den verste sort, har blitt blåst opp av Xi Jinping og propaganda maskineriet kjører på full guffe og tegner et fiendebilde av resten av verden. Kina mot røkla.
Propagandaen er så drøy at den blir komisk :lol:

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...