Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prosjektleder vil ikke betale 1:1 timer for oppgraderinger på søndager


Gjest f949b...994

Anbefalte innlegg

Gjest f949b...994

Jeg og to kolleger er del av oppgraderinger av et kritisk klinisk system i helsevesenet.
Det oppgraderes pr HF på søndager og dette kan ta fra 9-12 timer, hvor jeg og mine kolleger har oppgaver i starten, midten og slutten av oppgraderingsøkten. Til nå har vi vært pålogget og fått betalt for å være med fra første til siste oppgave.

Nå murrer prosjektleder om at vi ikke skal få betalt igjennom hele oppgraderingsøkten, men kanskje heller 5 timer.
Det forventes at man logger på en time før oppgaven man skal utføre i tilfelle de er før skjema.

Dagen kan se ut som følger:
Logger på 09:30 før oppgraderingen starter 10:00 da vi har vår første oppgave.
Logger på 13:00 og utfører oppgaven 14:00
Logger på 18:00 og utfører oppgaven 19:00

Samtidig forventes det at man svarer telefonen mellom disse øktene hvis det blir problemer som igjen fører til at man må være i nærheten av en PC med internett tilgang.

Tiden mellom oppgavene kan vel ikke karakteriseres som fritid når friheten er så innskrenket som dette?

Anonymous poster hash: f949b...994

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var innom noe liknende, også for et HF. Der var vi booka for hele helga og jeg hadde t.o.m også droppa et helgearrangement med samboer for å jobbe. Vi ble ferdige før helga, og sjekket inn et par ganger ila helga samt fikk et par telefoner. 

Prosjektleder da også nektet å betale for tida vi egentlig skulle ha jobbet, men jeg fikk fortsatt ikke brukt helga som tenkt. Hadde jeg da visst at det ble slik, hadde jeg droppet det eller i det minste dratt på arrangementet siden mye kunne fikses via nettet og det var bare en time unna om jeg måtte til HF'et.

Endte med at jeg fikk vakttimer (1/7-del timelønn) for hele helga + jeg skrev litt med gaffel på møtene/telefonene. Skulle ha vært hardere utover å uttrykke min misnøye...

Stå på deres og stopp evt arbeidet. Dere er tilgjengelig for arbeidsgiver for planlagte oppgaver og har avtale på det, og at prosjektleder ikke klarer å planlegge at dere ikke for brukt tiden 100%, er ikke deres feil. Blir en ansatt i en butikkasse satt på vakttimer når det ikke er kunder der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korleis er du tilknytta helseforetaket? Er du tilsett i helseforetaket eller er du innleigd konsulent?

Dersom du er tilsett så følgjer dette rett ut av tariffavtalen, du skal ha betalt for den tida du er tilgjengeleg for arbeidsgivar.
Etter arbeidsmiljølova skal du ha minst 11 timars kviletid mellom arbeidsperiodene om det ikkje er avtalt anna arbeidstid som til dømes todelt arbeidsdag eller liknande. Må du være tilgjengeleg på telefon så er du utvilsamt tilgjengeleg for arbeidsgjevar og skal ha betalt. Det er rom for å etablere ei vaktordning eller liknande men dette må då avtalast på førehand.

Om du har særskilt uavhengig stilling så stiller det seg litt annaleis, men då skal det heller ikkje være behov for å registrere arbeidstiden då du skal stå fritt til å sjølv vurdere når det er behov for din arbeidsinnsats og fordi disse ulempene skal være kompensert gjennom lønna.

Om du er innleig som konsulent så er det to ulike avtalar som gjeld, den fyrste er mellom deg og konsulentfirmaet (om du ikkje er sjølvstendig næringsdrivande), og den andre avtale er det som er avtalt mellom konsulentfirmaet og helseforetaket. Det er ikkje uvanleg at ein avtalar at kunden betalar ein fastpris til konsulentselskapet for å få jobben gjort, og så lønnar konsulentselskapet sine konsulentar i henhold til arbeidsavtalen.

 

Som nemnt så er det ikkje ulovleg å avtale oppdelt arbeidstid, dette er vanleg blant anna hos bussjåførar som ofte har eit tidlegskift, så nokre timar fri og deretter ettermiddagsskift. Men slik arbeidstidsordning skal være avtalt på førehand.
Så at friperioda er kort er i utgangspunktet ikkje eit grunnlag for å kreve at tida skal være lønna, men det at du må være tilgjengeleg er eit argument for at du skal ha betalt for heile perioda.
PS. Om du blir pålagt å ikkje være tilgjengeleg på telefon for at helseforetaket skal sleppe å lønne deg i disse periodene der du ikkje har arbeidsoppgåver så vil eg anbefale deg å være like firkanta tilbake ved å legge ned arbeidet når du etter tidsplanen ikkje lenger skal ha betalt.

Lenke til kommentar

Det er nå vel ikke prosjektleder som bestemmer hvordan det skal kompenseres for arbeid, vakt osv. først og fremst? 

Å godta å være tilgjengelig hele tiden innebærer at det legges beslag på din fritid. Som et minimum har du beredskapsvakt mellom øktene. Men det er såpass liten tid at om du skal få 1/7 av tiden mellom f.eks. 10:30 (ferdig med oppgaver) og 13:00/14:00 (mer oppgaver) og 14:30 til 18:00/19:00, så ender du opp med å få betalt for ca. 1 time av at de legger beslag på all tiden din i form av beredskap hele den dagen. Høres ut som en skikkelig kvasiløsning som kun er egnet for å spare arbeidsgiver penger. Da ender du opp med 1 time avspasering for hver 7. time vakt. Det er ikke noen god løsning for deg. Dere bør ikke godta at prosjektleder tar avgjørelser som han sannsynligvis ikke er bemyndiget til. Er dere organisert, sjekk om det er protokollført en avtale om hvordan dette skal fungere. Hvis det ikke er protokollført noe, så er det lurt å få en avtale på plass. I mitt hode er dette noe som faller mellom to stoler, det framstår ikke som noe som skjer i en vaktordning og det er kanskje litt i overkant å skulle få betalt 1:1. 

 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest 2a9c6...b34

v

Nedward skrev (9 timer siden):

Det er nå vel ikke prosjektleder som bestemmer hvordan det skal kompenseres for arbeid, vakt osv. først og fremst? 

Å godta å være tilgjengelig hele tiden innebærer at det legges beslag på din fritid. Som et minimum har du beredskapsvakt mellom øktene. Men det er såpass liten tid at om du skal få 1/7 av tiden mellom f.eks. 10:30 (ferdig med oppgaver) og 13:00/14:00 (mer oppgaver) og 14:30 til 18:00/19:00, så ender du opp med å få betalt for ca. 1 time av at de legger beslag på all tiden din i form av beredskap hele den dagen. Høres ut som en skikkelig kvasiløsning som kun er egnet for å spare arbeidsgiver penger. Da ender du opp med 1 time avspasering for hver 7. time vakt. Det er ikke noen god løsning for deg. Dere bør ikke godta at prosjektleder tar avgjørelser som han sannsynligvis ikke er bemyndiget til. Er dere organisert, sjekk om det er protokollført en avtale om hvordan dette skal fungere. Hvis det ikke er protokollført noe, så er det lurt å få en avtale på plass. I mitt hode er dette noe som faller mellom to stoler, det framstår ikke som noe som skjer i en vaktordning og det er kanskje litt i overkant å skulle få betalt 1:1. 

 

Takk for alle svar!
Jeg er fast ansatt. Heldigvis har vi en seksjonsleder som støtter oss 100% som gikk i møte med prosjektlederen og vi kom ganske godt ut av det vil jeg si.

Avtalen ble at vi på søndagene kunne skrive 100% overtid på opptil 4 timer "døtid" etter hver oppgave.
Vi har 2 HF der de sannsynligvis vil gå noe over 4 timer døtid i strekk for oss.
På alle de andre 7 foretakene vil vi i praksis få 1:1 betalt ettersom vi ikke går over 4 timer døtid.
Det er definitivt bedre enn beredskapsvakt.

Anonymous poster hash: 2a9c6...b34

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...