Anonymnordmann Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Hei! ble kontaktet av en ukjent som villa att jeg skulle kjøpe gavekort til han. Han skulle overføre nærmere 30.000kr som jeg skulle kjøpe sånn paysafe kort for også sende til han også skulle jeg få noen lapper for det. Hva gjør jeg? Han har overført og forlanger at jeg gjør det selv om jeg har sagt nei flere ganger og sagt att jeg kan overføre tilbake men det var tydeligvis ikke aktuelt. Blir kjempe redd. På profilen hans står det at han er lege også så er vedig rart dette her. Takk for svar! Lenke til kommentar
knutruben Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Overføringen er nok ikke reell, så bare ta det helt med ro😄 Var det tilfeldigvis en inder som ringte deg, eller er det nordmenn som også suller med denne gamle scammen? Lenke til kommentar
Anonymnordmann Skrevet 5. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2023 (endret) Pengene er overført til min konto. Med både vipps og bankoverføring. Nordmann ja Endret 5. mars 2023 av Anonymnordmann Lenke til kommentar
knutruben Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Avvent til mandag å ta en tur på politistasjonen å forklar situasjonen. Økokrim har sikkert lyst til å vite hvorfor en fyr prøver å vitvaske 30lapper. Er vel en som har stukket av med bankbrikken å koden til en stakkar, og prøver å få ut pengene via deg. 6 3 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Politiet høres absolutt ut som rette veien å gå. Det lukter skikkelig ugler i mosen av hele situasjonen. 5 3 Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 (endret) Garantert en svindler eller en tyv. Jeg anbefaler det samme TS, rapporter dette til politiet. Endret 5. mars 2023 av TheDarkSycamore - SCM Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Hvis du har mottatt pengene så er neste stopp politistasjonen. Lenke til kommentar
Anonymnordmann Skrevet 5. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2023 Har vært i dialog med politiet nå og skal anmelde dette på mandag. Det er mest sannsynlig enten noen som har stjelt bankid og konto eller så er det hvitvasking for noe annet kriminelt ifølge politimannen. 3 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Helt ukjent? Kom ut i fra det blaa? Han har ingen makt over deg, kun trusler om fysisk vold? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Tipper vedkommende har solgt en snøfreser eller noe som han har krevet forskuddsbetaling for og oppgitt din konto. Om du kjøper gavekort og gir til han er de pengen hvitvasket, og du sitter igjen med å skylde penger til en som skulle kjøpe snøfreser som ikke finnes. Ganske vanlig svindelmetode. Bare få politiet med på laget og få pengende refundert. 1 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Hvitvasking/tyveri. kontakt banken din. Dem kan ofte spore opp ting. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 I en slik situasjon, er det vel naturlig, at en kjenner paa usikkerhet og frykt. Men, hvorfor er du redd? Truer han deg? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 (endret) 1 hour ago, Karltorbj said: I en slik situasjon, er det vel naturlig, at en kjenner paa usikkerhet og frykt. Men, hvorfor er du redd? Truer han deg? Det som gjerne skjer er at de som har "kjøpt" noe hos deg kan begynne å true. De har jo kontonummer å gå etter og tror vedkommende har svindlet dem. Personen de handlet hos med sin falske profil er nok forduftet. Endret 5. mars 2023 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 (endret) Complexity skrev (9 minutter siden): Det som gjerne skjer er at de som har "kjøpt" noe hos deg kan begynne å true. De har jo bare kontonummer å gå etter og tror vedkommende har svindlet dem. Ja, ser den, men svindleren, legger jo naermest hodet sitt paa blokka her. Er han beskyttet, gjennom kryptering, eller noe? Falsk identitet? Endret 5. mars 2023 av Karltorbj Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 1 hour ago, Karltorbj said: Ja, ser den, men svindleren, legger jo naermest hodet sitt paa blokka her. Er han beskyttet, gjennom kryptering, eller noe? Falsk identitet? Falsk eller stjålet identitet ja. Trenger jo bare å f.eks lage eller stjele seg en facebook konto. Gavekort kan vel kun spores til kjøperen av dem - som jo vil være trådstarter. Så temmelig vanskelig å få tak i svindleren her. 1 1 Lenke til kommentar
Anonymnordmann Skrevet 7. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2023 Hei, liten oppdatering her. Det viser seg at denne svindleren har solgt snøfresere til folk mot forskuddsbetaling og oppgitt mitt kontonummer. 4 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 7. mars 2023 Del Skrevet 7. mars 2023 Anonymnordmann skrev (20 minutter siden): Hei, liten oppdatering her. Det viser seg at denne svindleren har solgt snøfresere til folk mot forskuddsbetaling og oppgitt mitt kontonummer. Fin maate aa avslutte traaden paa. Det er saa mangen som soeker raad her og ikke gir en tilbakemelding, paa hvordan det gikk. Lykke til videre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå