Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får jeg problemer med å selge? heve kjøpet? Hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bruktbil på Finn for litt over 6mnd siden, en helt utrolig bil og alt har virket i sin skjønneste orden både før og etter kjøpet i forhold til dokumentasjon og hva tidligere eier har oppgitt i annonsen på Finn om tidligere chipping/reparasjoner. 

På Finn var det huket av at bilen har tidligere vært chippet, men at dette var fjernet av tidligere eier og at hele høyre topplokk har blitt byttet ut grunnet at et verksted har antakeligvis skrudd gjengene for hardt. Jeg er ikke veldig bilkyndig, så jeg vet i utgangspunktet ikke helt hva dem skulle skrudd på der uansett. 

Etter å ha eiet bilen en liten stund, så har jeg innsett at det koster litt mer enn det smaker for min egen del, da jeg disponerer både en firmabil + en privatbil til. Motoren er 449hk, 4.4l v8, så ingen billig bil å ferdes rundt i. 
 

Derfor har jeg lagt den ut på salg igjen, men ble nylig kontaktet av en tidligere eier av bilen gjennom Finn (tidligere eier før han jeg kjøpte av også) som lurer på om jeg kan fortelle om det har vært et problemfritt liv annet enn det som er blitt gjort på bilen med topplokket og chippingen. (Han nevnte ikke at han hadde eid bilen før etter en stund)

Jeg forteller at dette er kun det jeg vet, har kvitteringer på og har fått informasjon om. Dette har jeg selv huket av på Finn og skrevet om. 
Så forteller han meg at motoren har mer eller mindre vært totalt havarert grunnet chippen som er blitt gjort tidligere, som har ødelagt dysene og en del andre greier eller noe i denne duren.

Han sender meg også tidligere stevninger/søksmål hvor tidligere eier som jeg kjøpte fra har prøvd å heve bilkjøpet grunnet disse skadene, noe som tydeligvis ikke har gått gjennom, men blitt en forsikringssak isteden. 

Jeg får lest gjennom mye av dokumentene og ser at dette er en sak som har vært veldig nylig rett før jeg kjøpte bilen. Det ser mer eller mindre ut som bilen har vært inne på reparasjon i forhold til topplokket og blitt solgt til meg rett etter dette var fikset. Dette blir gjort på en forsikringssak og det er en faktura på over 100.000kr, så jobben er jo forsåvidt blitt gjort og virker å være i orden, da jeg aldri har lagt merke til noe problem. 

Jeg kontaktet personen jeg kjøpte bilen fra og lurte på mye av dette som jeg får vite nå i ettertid, hvor han da forklarer meg hva som har skjedd ang saken, hvordan de har fikset alt med topplokket, så det ble skikkelig gjort. De gikk inn med kamera for å finne feil osv og byttet alt. Jeg føler han er oppriktig og det høres ut som det er blitt gjort ordentlig, også iforhold til den store summen i fakturaen. 

Men jeg føler nå i ettertid at denne chippingen har blitt veldig bagatellisert og at jeg ikke har blitt ordentlig opplyst om hva som faktisk har skjedd tidligere med motoren/bilen. Også i forhold til topplokket som er blitt byttet ut. Det stod at dette var byttet grunnet gjengene var skrudd for hardt, ikke noe om at motor tidligere var nesten havarert grunnet chippingen. Er det min plikt å spørre videre eventuelt om hvorfor dette var byttet/gjort noe med?? Er jo ikke veldig lett å vite hvis man ikke vet hvorfor dette er blitt gjort noe på.


Hva er jeg pliktig til å oppgi til eventuelt neste kjøper? Så lenge topplokket er byttet og alt er i orden med kvitteringer/fakturaer og alle servicer er fulgt opp? Må jeg oppgi dette søksmålet/saken og alt det som tydeligvis har skjedd tidligere hvis alt er blitt ordnet og fungerer i skjønneste orden siden jeg har blitt opplyst om dette nå?

Skjønner det virker litt som å unngå hele sannheten selv, men føler at å ikke oppgi dette kan sette meg i en skikkelig knipe som kan straffe meg senere hvis noen andre også får greie på søksmålet, historien osv. Er jo ikke akkurat kjempe attraktivt å få servert en hel stemning på over 40+ sider og tenke at bilen er good to go. 
Men føler dette kan skremme bort de aller fleste fra å ville kjøpe denne bilen og at jeg kommer til å slite helt enormt med å bli kvitt denne, uten at jeg antakeligvis må ned til en skampris… 
Og hvis det er tilfelle at jeg nå er mer eller mindre pliktig til å oppgi dette, har har jeg eventuelt en god grunn til å prøve å heve kjøpet? Har vurdert å kontakte NAF sine advokater for å la de få innsyn også, men ville gjerne bare høre her først hva dere tenker. 
 

Beklager for noe kanskje rotete innlegg, men det blir en hel historie å lese til imorgen hvis jeg skal dra inn alt i dokumentene og ting jeg har lest + at jeg er noe frustrert og vet ikke om jeg bekymrer meg for noe som ikke er vits å bekymre seg for? 
 

edit: ser jeg kanskje har lagt dette innlegget i feil kategori. Admin kan gjerne flytte 

Endret av datguyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den du kjøpte bilen fra oppga ikke hele historien, og da virker det som du kan gjøre det samme...

Naturlig at han ønsket å heve kjøpet da han fikk en verkstedregning på 100.000 kroner. Men selv han fikk ikke heve kjøpet. Er vel ikke poengløst at topplokket var for hardt skrudd til. For når motoren ble kraftigere var det større muligheter for en regelrett eksplosjon i visse deler av motoren? Som du selv har skrevet, i dyser og da også trolig i lokk. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (4 minutter siden):

Den du kjøpte bilen fra oppga ikke hele historien, og da virker det som du kan gjøre det samme...

Tøys. Kjøper skal selvsagt opplyse om alt som kan virke inn på kjøpet, mens selger skal undersøke så han/hun ikke blir tatt på senga. Derfor er det ikke så mye å lure på i denne saken. Alt som er relevant må man fortelle om.

Lenke til kommentar

Mye mulig jeg kan det, er bare at jeg ikke vil få en klage hvis potensielt neste kjøper også får vite dette av samme person i ettertid. For min del ville dette gjort bilkjøpet mindre attraktivt hadde jeg visst dette først…
 

Jeg skjønner naturlig nok at han også ønsket å heve kjøpet da dette også var ute av hans kontroll, men siden alt er blitt fikset ifølge eier jeg kjøpte fra + jeg har fakturaer om dette, om det da har noe særlig stor betydning å måtte oppgi hele denne stevningen videre. 

For min del blåser jeg i dette så lenge alt er ordnet, det eneste jeg er opptatt av er om dette vil påvirke hele salget å nesten tvinge meg ned til en skampris hvis jeg er «pliktig» til å oppgi alt dette. 

Lenke til kommentar
datguyy skrev (4 minutter siden):

For min del blåser jeg i dette så lenge alt er ordnet, det eneste jeg er opptatt av er om dette vil påvirke hele salget å nesten tvinge meg ned til en skampris hvis jeg er «pliktig» til å oppgi alt dette. 

Ikke selg til skambud. Garantert noen som vil prøve seg. Hvis bilen faktisk er i orden er det dette som teller nå.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (10 minutter siden):

mens selger skal undersøke så han/hun ikke blir tatt på senga. Derfor er det ikke så mye å lure på i denne saken. Alt som er relevant må man fortelle om.

Det er akkurat dette jeg lurer på. Fordi dette er noe jeg selv ikke kunne ha funnet ut av dersom ikke denne tilfeldige personen hadde kontaktet meg gjennom annonsen.. jeg skjønner man har delvis plikt til å undersøke, men hvem spør om det har vært stevninger og alt slikt hvis tidligere eier ikke oppgir noe av dette i annonsen?? 
 

Er jo sikkert en grunn til at ingenting av dette ble nevnt i verken annonse eller chattene vi har hatt før salg. Føler jo dette er ganske elementær opplysning selv å oppgi. 

Endret av datguyy
Lenke til kommentar
datguyy skrev (6 minutter siden):

For min del blåser jeg i dette så lenge alt er ordnet, det eneste jeg er opptatt av er om dette vil påvirke hele salget å nesten tvinge meg ned til en skampris hvis jeg er «pliktig» til å oppgi alt dette. 

Det er nettopp det, i verste fall kan det bli vanskelig å få solgt bilen med en omfattende forhistorie som legges ved. Blir ditt eget valg.. 

Viktig å formidle at det er en bil som er litt dyr i drift, så den ikke blir solgt igjen med en gang. For hvis den blir solgt igjen med en gang, legges den sikkert ut på Finn og sirkuset er i gang igjen. Hvis ny eier derimot beholder bilen i noen år, reduseres sjansen for at den oppdages på Finn.

Lenke til kommentar
datguyy skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat dette jeg lurer på. Fordi dette er noe jeg selv ikke kunne ha funnet ut av dersom ikke denne tilfeldige personen hadde kontaktet meg gjennom annonsen.. jeg skjønner man har delvis plikt til å undersøke, men hvem spør om det har vært stevninger og alt slikt hvis tidligere eier ikke oppgir noe av dette i annonsen?? 

Helt klart tidligere eier som bærer mest skyld her. Vanskelig for nye kjøpere å forutse noe sånt. Ikke alle er like ryddige og ærlige, dessverre. Derfor må man grave og spørre mye, selv om selger sier alt er OK. Derfor er det også viktig med en detaljert kontrakt som dokumenterer godt salget og bilens tilstand samt historie.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (Akkurat nå):

Helt klart tidligere eier som bærer mest skyld her. Vanskelig for nye kjøpere å forutse noe sånt. Ikke alle er like ryddige og ærlige, dessverre. Derfor må man grave og spørre mye, selv om selger sier alt er OK. Derfor er det også viktig med en detaljert kontrakt som dokumenterer godt salget og bilens tilstand samt historie.

Det er jo dette jeg tenker også, selv i kontrakten er det bare nevnt dette med at topplokket er byttet PÅ GRUNN AV at skruene er skrudd for hardt; Ikke at det er blitt byttet på grunn av at hele motoren nesten har vært havarert av chippingen. 
 

forstår jo i ettertid at jeg sikkert kunne spurt mer om dette, men jeg føler jo regelrett at det er utelatt bevisst. Jeg har fått alt av stevninger fra saken osv. 

Om det er noe vits å høre videre med naf sine advokater eventuelt hva de tenker eller om det er bare å godta at dette er «min skyld» 

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok nevnt i annonsen at bilen har hatt motorskade som er profesjonelt utbedret. Dersom dette ble utført for rett over 6 måneder siden, så må det jo foreligge noe dokumentasjon en plass med tanke på garanti på utført arbeid. Hvis du kan legge ved kvitteringer på arbeidet, så er dette en fordel. Er vel 5 års reklamasjon på reparasjoner.

Som nightowl skriver, så er det nåværende tilstand som gjelder. Dersom motoren er i skjønneste orden, så skal bilen prises deretter.

Jeg hadde og levert bilen til NAF og fått en salgstest. Da har du en nøytral tredjepart som går over hele bilen og lager tilstandsrapport som kan aktiveres i finn-annonsen. Gjorde det selv da jeg skulle selge min bil, og syntes dette var gull verdt.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er dette en BMW X5 eller 550I?

Disse "HOT V" V8 motorene er belemret med feil og konstruksjonssvakheter. Før eller siden vil alle få store problemer og kreve dyre reparasjoner. Det er ikke sikkert det var noen spesiell feil på din annet enn innebygd konstruksjonsfeil.

Lenke til kommentar
datguyy skrev (1 time siden):

Det er jo dette jeg tenker også, selv i kontrakten er det bare nevnt dette med at topplokket er byttet PÅ GRUNN AV at skruene er skrudd for hardt

I det første innlegget står det at ordet "antakeligvis" var med. (På Finn var det huket av at bilen har tidligere vært chippet, men at dette var fjernet av tidligere eier og at hele høyre topplokk har blitt byttet ut grunnet at et verksted har antakeligvis skrudd gjengene for hardt. )

Det betyr at ingen egentlig vet om det var et verksted som gjorde en feil. Det er en antagelse fra selgers side, som også kan være en bortforklaring. 

Er ingen skam å bli ført bak lyset av en hestehandler eller bruktbilselger. En slik formulering kunne likevel ført til en reaksjon fra en eldre bekjent, eller fra en mekanikervenn. Men alle har jo ikke mekanikervenner, det er klart. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Er dette en BMW X5 eller 550I?

Disse "HOT V" V8 motorene er belemret med feil og konstruksjonssvakheter. Før eller siden vil alle få store problemer og kreve dyre reparasjoner. Det er ikke sikkert det var noen spesiell feil på din annet enn innebygd konstruksjonsfeil.

Det er en X5 50I. Med N63TU motor hvor mye ting var utbedret i motor i forhold til N63 motoren. 
Jeg er jo innforstått med at det blir problemer før eller siden med bil, det er jo ikke det dette innlegget handler om. Jeg er ikke av typen som forventer en splitter ny bil når man kjøper en brukt. Men jeg føler dog at ganske elementære ting har blitt kanskje veldig blusset ned og dyttet under teppet i forhold til informasjon som er gitt. Jeg hadde jo aldri hørt eller funnet ut om det her hvis det ikke var for denne tilfeldige personen. Og her er det dokumenter med beviser at problemet med motoren tidligere har vært på grunn av chippingen som var gjort. 

Endret av datguyy
Lenke til kommentar
Nepa skrev (3 timer siden):

I det første innlegget står det at ordet "antakeligvis" var med. (På Finn var det huket av at bilen har tidligere vært chippet, men at dette var fjernet av tidligere eier og at hele høyre topplokk har blitt byttet ut grunnet at et verksted har antakeligvis skrudd gjengene for hardt. )

Det betyr at ingen egentlig vet om det var et verksted som gjorde en feil. Det er en antagelse fra selgers side, som også kan være en bortforklaring. 

Er ingen skam å bli ført bak lyset av en hestehandler eller bruktbilselger. En slik formulering kunne likevel ført til en reaksjon fra en eldre bekjent, eller fra en mekanikervenn. Men alle har jo ikke mekanikervenner, det er klart. 

Dårlig ordlagt av meg med "antakeligvis"

"Den ene toppen har nylig vært byttet.
Det ble gjort på verksted da ett annet verksted hadde brukt feil moment og ødelagt gjengene til den ene innsprøytning."

Er den nøyaktige informasjonen jeg har fått i tillegg til at det var huket av at chippen hadde blitt gjort. 
Ingen annen info i forhold til at motoren mer eller mindre har vært komplett ødelagt pga chippingen av bilen og at det har vært en stor sak ang dette problemet.  

Lenke til kommentar
Javisst skrev (5 timer siden):

Jeg hadde nok nevnt i annonsen at bilen har hatt motorskade som er profesjonelt utbedret. Dersom dette ble utført for rett over 6 måneder siden, så må det jo foreligge noe dokumentasjon en plass med tanke på garanti på utført arbeid. Hvis du kan legge ved kvitteringer på arbeidet, så er dette en fordel. Er vel 5 års reklamasjon på reparasjoner.

Som nightowl skriver, så er det nåværende tilstand som gjelder. Dersom motoren er i skjønneste orden, så skal bilen prises deretter.

Jeg hadde og levert bilen til NAF og fått en salgstest. Da har du en nøytral tredjepart som går over hele bilen og lager tilstandsrapport som kan aktiveres i finn-annonsen. Gjorde det selv da jeg skulle selge min bil, og syntes dette var gull verdt.

 

Har tenkt at jeg eventuelt ønsker et møte med advokat fra NAF, vise alt av chat mellom oss, dokumenter av stemningen for å høre hva de mener om hele greiene. Vil også ha en NAF test da jeg føler det gjør ryggen min litt mer fri og generelt hele handelen tryggere. 
Og motoren går som en kule uten at jeg har merket noe som helst, har faktura fra verkstedet det er blitt ordnet i forhold til hele den jobben, servicer er komplett fra tidligere. For meg er egentlig alt det i orden, jeg frykter ikke at det egentlig er noe galt med selve bilen lenger.

Det som bekymrer meg mer eller mindre er bare om dette kommer til å gjøre bilen svært lite attraktiv å kjøpe for de aller fleste hvis jeg er nå blitt "pliktig" til å oppgi alt dette som har skjedd i forkant, slik at jeg må ned i pris ganske mye da jeg føler dette er veldig elementær informasjon å gi som kanskje påvirket salget og som jeg føler forrige eier skulle opplyst om. 
Kanskje jeg som bare overtenker ting og bekymrer meg for mer enn det egentlig behøver å være. Ville bare ha litt input fra flere steder. 

 

Endret av datguyy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...