plattsumm Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 (endret) Jeg planlegger å kjøpe meg en motorsykkel om ca 1 - 2 år, for å hovedsakelig ha det som transportmiddel til og fra jobb (bor på Sørlandet, så jeg kan kjøre mesteparten av året). Tidligere har jeg kjørt en sports-tourer (Honda VFR), men pga en skade så har jeg nå begrenset mobilitet i kne og ankel (spesielt på høyre ben). Derfor vurderer jeg å gå får enten en SM eller adventure sykkel, hvor sittestillingen ikke kreven så stor bøy i ankel-ledd for å betjene bakbremsen. Jeg har lite erfaring med SM (bortsett fra mopeden jeg kjørte for 15 år siden), og hører at det er mye ventil-justering og oljeskift. Hvor upraktisk er det å kjøre en motard som eneste sykkel? og hvor mye mekking er det egentlig? Jeg liker jo å skru på motorsykkel, men det er jo upraktisk å ha en sykkel som krever umiddelbart vedlikehold når man bruker den hver dag. Jeg vurderer Husqvarna 701 eller Ducati hypermotard, og hypermotarden er kanskje mer vedlikeholdsfri siden det er en V twin? Er det noen som eier SM som kan si noe om hva jeg kan forvente av jevnlig vedlikehold? Om jeg ikke går for en SM så blir det nok en Husqvarna Nordic eller Ducati Multistrada. Endret 4. mars 2023 av plattsumm Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 Jeg har Honda PCX. Ser omtrent sånn ut. Bilde fra nettet. Lett motorsykkel, koster rundt 40.000 ny, bruker nesten ikke bensin, dønn pålitelig etter min erfaring, og ingen fotpedaler. Anbefales sterkt! Jeg skal ha samme, litt nyere modell snart. Min har ikke plass til hjelmen under setet, men årets utgave påstås å være litt redesignet så den passer. Ikke testet selv ennå. 2 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 (endret) Husqvarna SM 701 er Jack of all trades og garantert den sykkelen som gir mest glis pr km. Absolutt en flott bysykkel og kan varmt anbefale denne. Serviceintarvallene er hver 10 000km, så ikke som de gamle SM syklene hvor du måtte bytte olje over en lav sko. Sprek som et uvær er den også! MotoJitsu har også nylig kjøpt seg denne, han har mye bra å si, ellers er det bare å sjekke div reviews på tuben: Endret 4. mars 2023 av KriZZ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 56 minutes ago, plattsumm said: Er det noen som eier SM som kan si noe om hva jeg kan forvente av jevnlig vedlikehold? Husqvarna 701 kan kjøres inntil 10.000km mellom service. En FE501 derimot skal etter boka ha oljeskift hver 15. time. Lenke til kommentar
plattsumm Skrevet 4. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (57 minutter siden): Jeg har Honda PCX. Ser omtrent sånn ut. Bilde fra nettet. Lett motorsykkel, koster rundt 40.000 ny, bruker nesten ikke bensin, dønn pålitelig etter min erfaring, og ingen fotpedaler. Anbefales sterkt! Jeg skal ha samme, litt nyere modell snart. Min har ikke plass til hjelmen under setet, men årets utgave påstås å være litt redesignet så den passer. Ikke testet selv ennå. Jeg har tenkt litt på scooter, ettersom det er "perfekt" med tanke på føtterne mine, men det blir for praktisk. Jeg må ha den gode MC-feelingen. 1 Lenke til kommentar
plattsumm Skrevet 4. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2023 KriZZ skrev (31 minutter siden): Husqvarna SM 701 er Jack of all trades og garantert den sykkelen som gir mest glis pr km. Absolutt en flott bysykkel og kan varmt anbefale denne. Serviceintarvallene er hver 10 000km, så ikke som de gamle SM syklene hvor du måtte bytte olje over en lav sko. Sprek som et uvær er den også! MotoJitsu har også nylig kjøpt seg denne, han har mye bra å si, ellers er det bare å sjekke div reviews på tuben: Er det wheelie-kontrol på 701? Og i så tilfelle hvordan fungerer den i praksis? Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 4. mars 2023 Del Skrevet 4. mars 2023 plattsumm skrev (17 minutter siden): Er det wheelie-kontrol på 701? Og i så tilfelle hvordan fungerer den i praksis? Kjør i mode 1 med TC på, så holder forhjulet seg nede og null hjulspinn Hvordan det fungerer i praksis kan jeg ikke utdype. Struper vel motor ved hjulspinn og hjulløft vil jeg tro. Velger modus på styret og samme med TC av eller på Lenke til kommentar
plattsumm Skrevet 4. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2023 KriZZ skrev (4 timer siden): Kjør i mode 1 med TC på, så holder forhjulet seg nede og null hjulspinn Hvordan det fungerer i praksis kan jeg ikke utdype. Struper vel motor ved hjulspinn og hjulløft vil jeg tro. Velger modus på styret og samme med TC av eller på Kult, takk for svar! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mars 2023 Del Skrevet 5. mars 2023 Har hatt adventure, sm og nå hypermotard. Synes SM var veldig klønete å kjøre. Vil egentlig ikke over 80, sykt ukomfortabel og føles bare moped ut. Var en vanlig 500. Hypermotard er super. Det samme var adv, men høy og tung. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. mars 2023 Del Skrevet 6. mars 2023 11 hours ago, OJ Doe said: SM var veldig klønete å kjøre. Vil egentlig ikke over 80, sykt ukomfortabel og føles bare moped ut. Var en vanlig 500. Den var orginal på 15kW ish?. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 6. mars 2023 Del Skrevet 6. mars 2023 mobile999 skrev (4 timer siden): Den var orginal på 15kW ish?. Nei, den var fulleffekt, rundt 60 hk. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 6. mars 2023 Del Skrevet 6. mars 2023 Bor selv i Oslo og kjører MC i og rundt byen 9 måneder i året. Selv så gikk jeg for en nakensykkel (Honda Hornet 600). Har lenge siklet på Yamaha XSR-700 eller 900. Men nakensykler/caferacere blir kanskje for vondt for ankelleddet? En annen ting med sykler hvor du sitter oppreist, er at de er relativt ubehagelige å kjøre fort med over lenger tid. Motarder synes jeg selv tilhører de under 30, men så er gudskjelov ikke min smak universell Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 6. mars 2023 Del Skrevet 6. mars 2023 Hvis du er relativt lang i lortfallet, så er KTM 690 / husqvarna 701 / Gas Gas 700 (samme sykkelen med forskjellige farger) en å se på. Etter 2019 modeller har mindre vibrasjoner, quickshifter og traction control, så ville sett på en nyere enn det. De er veldig lette med sine 150 kg, bredt styre gjør de letthåndterlige i lav fart. Oppreist kjørestilling. Men de har veldig høy salhøyde, så er du kort i beina er de litt unhåndterlige. Kjøring i over 100km/t er slitsomt, all fartsvinden rett i brystet. Og den er veldig oppreist i kjørestilling ift vanlig nakensykler Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Husqvarna Vitpilen 701 har samme motor som i Husqvarna SM 701. Jeg var å prøvesatt begge to på MC-messa nå sist helg. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Vurdert ktm duke? Ypperlig bysykkel. Lett, god svingradius og ikke så mye vedlikehold. Jeg hadde en 1 sylindret duke når jeg studerte. Anbefaler ikke en sylinder på motorsykkel. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Sjørøver skrev (40 minutter siden): Vurdert ktm duke? Duke 690 har samme motor som sitter i bl.a. Husvarna 701 og KTM SMC 690. Disse motorene har blitt forbedret og har mindre vibrasjoner enn tidligere endunkere. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Sydvest skrev (2 timer siden): Duke 690 har samme motor som sitter i bl.a. Husvarna 701 og KTM SMC 690. Disse motorene har blitt forbedret og har mindre vibrasjoner enn tidligere endunkere. Vibrasjonene er ikke problemet. Den har ett snevert turtallsregister som ikke egner seg til noe annet enn kukkjøring. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 35 minutes ago, Sjørøver said: Den har ett snevert turtallsregister som ikke egner seg til noe annet enn kukkjøring. Den trenger modifisering av bensintilførselen på lavere turtall. Da blir den bedre. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 (endret) Hva slags veier kjører du på? Kun by? En 701 er absolutt morsom - men på ingen måte komfortabel. Det finnes utrolig masse å velge i, men med spesifikke helsemessige utfordringer ville jeg prøvd litt forskjellig. Jeg forelsket meg litt i Royal enfield'ene på mc messa. 350'ene er skambillige (ca 60k nye) og ser fantastiske ut - men de har bare såvidt over 20hk da... Endret 9. mars 2023 av daruu Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 (endret) daruu skrev (6 minutter siden): Klarte å dobbeltposte + sitere meg selv..... Endret 9. mars 2023 av daruu Dobbeltpost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå