Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mor nekter samværsavtale/samvær, hva er mine rettigheter?


Gjest 35c73...bf7

Anbefalte innlegg

Gjest 0974d...960
Ratleto skrev (På 14.3.2023 den 22.08):

Etter forsøk hos Familievernkontor (FVK) (der du ikke skal stole på at noen har hverken deg eller barnets beste i tankene - ofte bare mor sine), så er neste steg KOF (Konflikt og Forsoning) i tingretten, der man prøver å komme til enighet med en dommer som megler. Blir man ikke enige der, går det til "hovedforhandling", der dommeren avgjør. FVK kan forresten aldri avgjøre noe. De er kun der for å megle, og si sin mening til retten.

Men vær klar over at systemet i Norge er så teit at det er EKSTREMT sjeldent at en dommer dømmer at det skal være 50/50 samvær. Grupper som "Mannsforum" prøver å få endret dette, da forskning tilsier at 50/50 er det beste, men "fagfolk" stritter i mot så hardt de kan om denne forskningen.

I verste fall får du med barnevernet å gjøre, og da er det bare å skaffe seg advokat som er med på møtene. Barnevernet mener også at mor er den beste til å ta vare på barnet, nesten samme hva som kommer frem i utredninger. Skaff deg en advokat som har skjønt hvordan barnevernet tenker, og som er frempå, og aldri er passiv, hverken ift barnevernet, eller evt tingretten.

Jeg vet jeg høres pessimistisk ut, men det er dessverre dette du kan vente deg dersom mor setter seg på bakbena, og evt i tillegg manipulerer sakkyndige/tingretten/FVK/barnevern. Menn har veldig lite de skulle ha sagt dersom mor gjør seg vanskelig. F.eks. hvis mor bryter en avtale fra tingretten, så er det eneste man kan gjøre, er å gå til tingretten igjen, sånn at mor evt kan få dagbøter. Men dette er likevel lite aktuelt når mor har liten inntekt. Så da er det å gå til tingretten igjen og igjen.

Jepp, i herlige Norge er vi skikkelig "likestilte".

Norge er et land hvor feighet er den moralske valuta man kommer lengst med. Man skal bøye hodet og se ned. Gjør du ikke det, kan du glemme alt. Mot favoriseres ikke. 

Anonymous poster hash: 0974d...960

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest f506c...8ff
krikkert skrev (På 14.3.2023 den 16.22):

Tingretten. Domstolene er den instansen vi har for å løse konflikter.

En prosess kan raskt ta 9-12 måneder, men hvis det er behov for midlertidige løsninger kan man be om og få det på mye kortere tid - ned i et par uker til en måned. 

Bumper denne, leverte inn stevning og krav til midlertidig avgjørelse i midten av Mars. Så langt har vi bare hatt ett planleggingsmøte over telefon hvor vi "planla" og ha saksforberedende møte i midten av Juni. Det er altså 3 måneder uten en eneste midlertidig løsning. Kan jeg klage på dette? Det er jo langt i fra et par uker til en måned om det er normalen? 

 

Begynner å gå på veggen her, får såvidt sett min datter og ting går utrolig tregt. 

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Lenke til kommentar

Nei, normalen er ikke "i fra et par uker til en måned" - det jeg skrev er at man kan få midlertidige løsninger på kortere tid enn 9-12 måneder, at man kan få det etter så kort tid som et par uker til en måned. 

I et planleggingsmøte skal også spørsmålet om midlertidige avgjørelser bli tatt opp. Det kan ha vært at det ble glemt. Du bør kontakte tingretten og spørre dem. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...