Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mor nekter samværsavtale/samvær, hva er mine rettigheter?


Gjest 35c73...bf7

Anbefalte innlegg

Gjest 35c73...bf7

Samlivsbrudd er gjort, og jeg prøver å få til en samværsavtale. 

Vi har vært på familievernkontoret til mekling uten at det ble noen avtale.

Jeg foreslår 50/50 men er åpen for en myk overgang, type 1 dag første uke for så å øke på. Så avse reaksjon og gjør justeringer. 

Mor nekter og er ikke med på noen avtale. 

Hva er egentlig mine rettigheter her? Kan hun bare bestemme dette selv, at hun skal bo hos henne og jeg får ingen avtale? Uten videre? 

Prøvde å spør meklerne, men de sa ikke så mye.

Neste steg er vell advokat, men hun kommer til å bli ruinert av det pga lav inntekt. For meg går det bra, men ønsker såklart å slippe å sløse.

Noen forslag til en fortvilt barnefar?

Anonymous poster hash: 35c73...bf7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest f506c...8ff

Noen som vet ca hvor lang tid en slik stevningsprosess kan ta? Når kan en forvente at saken kommer opp for tingretten sånn +/-? 

Samværet er jo helt håpløst nå, så håper å få komt i gang så snart som mulig. Men misstenker vell at dette kan ta sin tid. 

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Lenke til kommentar
Gjest f506c...8ff
1Dr.E skrev (3 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet?

Da jeg skilte meg husker jeg det var snakk om barnets grad av bestemmelsesrett utifra alder.

Fra 7 år skal barnet bli hørt, og fra 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener.

3år så det er ikke snakk om noe slil enda.

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Lenke til kommentar
On 3/3/2023 at 9:27 PM, Guest 35c73...bf7 said:

Neste steg er vell advokat, men hun kommer til å bli ruinert av det pga lav inntekt. For meg går det bra, men ønsker såklart å slippe å sløse.

Sånn du beskriver det, så er jeg redd det er du som vil bli ruinert.

Dersom mor har lav inntekt og kvalifiserer til fri rettshjelp, så er det helt gratis for henne å bombardere deg med brev. Dersom du svarer på de selv, så er det fort gjort å bli "lurt" av hennes advokat til å svekke din sak/trenere din egen sak. Dersom du bruker advokat til å svare, så koster det fort over 6000kr pr brev. 

Frirettshjelp, som i utgangspunktet er en god ting, gjør nesten de normaltlønnede rettsløse. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest f506c...8ff
WiiBoy skrev (1 time siden):

Sånn du beskriver det, så er jeg redd det er du som vil bli ruinert.

Dersom mor har lav inntekt og kvalifiserer til fri rettshjelp, så er det helt gratis for henne å bombardere deg med brev. Dersom du svarer på de selv, så er det fort gjort å bli "lurt" av hennes advokat til å svekke din sak/trenere din egen sak. Dersom du bruker advokat til å svare, så koster det fort over 6000kr pr brev. 

Frirettshjelp, som i utgangspunktet er en god ting, gjør nesten de normaltlønnede rettsløse. 

 

hun dekkes ikke av fri rettshjelp, ingen av oss gjør det. Så sånn sett stiller vi likt. 

Men er det virkelig ingenting en kan gjøre når den ene foreldren holder barnet i fra den andre? Hvorfor er det liksom hun som bestemmer? Per i dag har jeg ingen avtale om samvær, kun ad-hoc som hun bestemmer. 

Må da være noe en kan gjøre i mellomtiden for å gjøre dette rettferdig? Politiet? Barneværnet? Annet? 

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Lenke til kommentar
Gjest f506c...8ff
krikkert skrev (11 minutter siden):

Tingretten. Domstolene er den instansen vi har for å løse konflikter.

En prosess kan raskt ta 9-12 måneder, men hvis det er behov for midlertidige løsninger kan man be om og få det på mye kortere tid - ned i et par uker til en måned. 

Ok, jeg tror at i min situasjon er det behov for en slik midlertidig løsning da jeg har null samvær på papiret og blir nesten brukt som en barnepasser når det ikke passer å være foreldre for den andre parten...

 

Hvordan går en frem for å søke om en slik midlertidig avtale eller hvordan er prosessen? 

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Lenke til kommentar

Etter forsøk hos Familievernkontor (FVK) (der du ikke skal stole på at noen har hverken deg eller barnets beste i tankene - ofte bare mor sine), så er neste steg KOF (Konflikt og Forsoning) i tingretten, der man prøver å komme til enighet med en dommer som megler. Blir man ikke enige der, går det til "hovedforhandling", der dommeren avgjør. FVK kan forresten aldri avgjøre noe. De er kun der for å megle, og si sin mening til retten.

Men vær klar over at systemet i Norge er så teit at det er EKSTREMT sjeldent at en dommer dømmer at det skal være 50/50 samvær. Grupper som "Mannsforum" prøver å få endret dette, da forskning tilsier at 50/50 er det beste, men "fagfolk" stritter i mot så hardt de kan om denne forskningen.

I verste fall får du med barnevernet å gjøre, og da er det bare å skaffe seg advokat som er med på møtene. Barnevernet mener også at mor er den beste til å ta vare på barnet, nesten samme hva som kommer frem i utredninger. Skaff deg en advokat som har skjønt hvordan barnevernet tenker, og som er frempå, og aldri er passiv, hverken ift barnevernet, eller evt tingretten.

Jeg vet jeg høres pessimistisk ut, men det er dessverre dette du kan vente deg dersom mor setter seg på bakbena, og evt i tillegg manipulerer sakkyndige/tingretten/FVK/barnevern. Menn har veldig lite de skulle ha sagt dersom mor gjør seg vanskelig. F.eks. hvis mor bryter en avtale fra tingretten, så er det eneste man kan gjøre, er å gå til tingretten igjen, sånn at mor evt kan få dagbøter. Men dette er likevel lite aktuelt når mor har liten inntekt. Så da er det å gå til tingretten igjen og igjen.

Jepp, i herlige Norge er vi skikkelig "likestilte".

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (7 timer siden):

Men vær klar over at systemet i Norge er så teit at det er EKSTREMT sjeldent at en dommer dømmer at det skal være 50/50 samvær. Grupper som "Mannsforum" prøver å få endret dette, da forskning tilsier at 50/50 er det beste, men "fagfolk" stritter i mot så hardt de kan om denne forskningen.

Selvfølgelig er det ekstremt sjelden. Forskning indikerer at 50/50 er best hvis forutsetningene ligger til rette for det, og én av de forutsetningene er at partene samarbeider godt. Den forutsetningen eksisterer tilnærmet aldri når partene har havnet i domstolene. 

mobile999 skrev (5 timer siden):

Kan noen utdype dette?

Kilde: https://familieadvokater.org/

Vel. At den ene forelderen kan nekte den andre samvær er åpenbart, på lik linje som at en butikk kan nekte deg å heve kjøpet selv om det er hevingsgrunnlag. Dette er forskjellen på å ha rett og å få rett - eksistensen av en tvisteløsningsmekanisme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest f506c...8ff

Fikk vite av andre folk at mor har tatt med barn langt opp i fjellene for helga. Uten å i det hele tatt snakke med meg om det, om jeg skal ha barnet må jeg lage en detaljert plan for de få timene jeg kanskje får ha. Det føles ut som mor har kidnappet barnet i fra meg og tar all styring. 

Har sendt inn til tingrett(stevning) og bedt om midlertidig avtale, dog ikke fått noe svar enda. 

Fortsatt ingenting annet å gjøre her? 

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Lenke til kommentar
Gjest f506c...8ff skrev (På 18.3.2023 den 8.40):

Fikk vite av andre folk at mor har tatt med barn langt opp i fjellene for helga. Uten å i det hele tatt snakke med meg om det, om jeg skal ha barnet må jeg lage en detaljert plan for de få timene jeg kanskje får ha. Det føles ut som mor har kidnappet barnet i fra meg og tar all styring. 

Har sendt inn til tingrett(stevning) og bedt om midlertidig avtale, dog ikke fått noe svar enda. 

Fortsatt ingenting annet å gjøre her? 

Anonymous poster hash: f506c...8ff

Hun har sin fulle rett til å ha dem med på fjelltur uten ditt samtykke. På samme måte har du din fulle rett til å finne på aktiviteter sammen med barnet når du har samvær, uten at hun skal ha noe å si.

Regner med du har engasjert advokat? Hvis du driver på egenhånd er det en viss fare for at du gjør deg en bjørnetjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av barnelova § 42 at barnet har krav på omsorg og omtanke fra den av foreldrene som til enhver tid er sammen med barnet, og at den forelderen som er sammen med barnet kan ta avgjørelser som gjelder omsorgen for barnet under mens de er sammen. 

Du har ikke krav på at mor konsulterer deg før hun tar med barna på aktiviteter. På samme måte har ikke hun krav på at du konsulterer henne (merk dog unntaket nevnt under). Du kan heller ikke motsette deg at hun alene tar større avgjørelser om barnas daglige liv (barnelova § 37). Det du har krav på er å få uttale deg før mor tar avgjørelser som vil gjøre det "umulig eller vesentlig vanskeligere å utøve samværsretten", men du har ingen vetorett (barnelova § 46), og å få opplysninger om barnet når du ber om dem (barnelova § 47). 

Men det kan stilles vilkår for samvær (barnelova § 43 tredje ledd), og slike vilkår kan f.eks. være at samværsforelderen redegjør for hva samværet skal inneholde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...