Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elektriske fritidsbaater, hvor er bransjen?


Anbefalte innlegg

Liker ikke aa dorge, paa grunn av motorstoeyen.

Stopper motoren og pilker istedenfor.

Har sett paa elektriske baater, men finner bare noe dill dall.

Hvor er baatbransjen oppi dette?

En baat med batteriet som ballast og en sprek motor bak?

Tenk deg aa dorge da?

Hoerer bare boelgeskvulpene som treffer skraaget.

Ogsaa litt kraft til aa komme deg hjem, naar du er kald, sulten og lei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min kamerat er frelst på elektrisk alt mulig.

Han kjører elektrisk motorsykkel, har elektrisk påhengsmotor, og har lovet seg selv å unngå fossiler som pesten.

Vi har sammen brukt diverse elektriske påhengsmotorer. En av dem krever at du har et bilbatteri, så koblet du det til påhengsmotoren med hurtigklemmer.

En annen har utskiftbart batteri, som en elektrisk drill.

Artig på små robåter, men jeg har ikke erfaring med større saker. Fordeler er at de veier lite for transport, lekker ikke olje, bråker ikke, lite vedlikehold, pålitelig osv.

Til større fartøy er bensin og diesel bedre enn elektrisk, selv på bil. Det er bomstasjoner som tvinger folk, og det er ikke bomstasjoner på fjorden. Hva er da fordelen med å kjøpe noe som er mye dyrere, og har begrenset rekkevidde?

Om du har ei snekke med rekkevidde 500 kilometer, hva ville dette koste i litiumbatterier? En dieseltank koster ikke mye å sveise. Ikke mange hurtigladere langs fjordene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Noen sier at de skal ha den mest klimavennlige bilen for å redde verden, men realistisk sett må de kjøpe noe de har råd til å bruke. Mange av de alternativene går egentlig under ett: lavere driftskostnader. Det gjelder bompenger, ferge, parkering, avgifter osv. Bonus at den kan kjøre i kollektivfeltet.

Sitat

Elbilsalget stuper, noe som settes i sammenheng med gradvis fjerning av elbilfordeler. - Utviklingen gir søvnløse netter, ifølge eksperter.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/stort-sjokk-kollaps/78644576

Hvor mange hundre tusen vil du betale ekstra for å redusere din båts rekkevidde? Bensin og diesel har store fortrinn i båt. Farget diesel er også noe rimeligere enn diesel for bil.

Lenke til kommentar

 

Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Noen sier at de skal ha den mest klimavennlige bilen for å redde verden, men realistisk sett må de kjøpe noe de har råd til å bruke. Mange av de alternativene går egentlig under ett: lavere driftskostnader. Det gjelder bompenger, ferge, parkering, avgifter osv. Bonus at den kan kjøre i kollektivfeltet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/stort-sjokk-kollaps/78644576

Hvor mange hundre tusen vil du betale ekstra for å redusere din båts rekkevidde? Bensin og diesel har store fortrinn i båt. Farget diesel er også noe rimeligere enn diesel for bil.

Solgte en Pioner multi. med en 75 hk paa, for to hundre tusen for et aar siden.

Den gikk 30 knop, forventer ikke saa mye kraft.

Skulle det ikke gaa ann aa produsere en lignende, den jeg beskrev tidligere, ( 14-16 fot, 15 knop, 100 nautiske mil ) for den prisen?

Ser problemet med infrastrukturen, men baatene, maa vel begynne.

Myndighetene, baatforeningene kan ikke begynne aa legge til rette for lading, naar de ikke produseres engang.

Tenker jo fridtidsjoller naa, i foerste omgang. Ikke baater en kan kjoere fra Stavanger til Bergen med, men velkommen til de ogsaa.

Eller blir det saann der ogsaa, skipsgulv og luksus, saa de foerste utgavene, koster mange millioner

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Det finnes et lite selskap som lager elektriske plastsnekker i Norge. Jeg husker ikke merket, men jeg har sett dem på båtmesse. De er uansett bare egnet til små distanser i liten fart, da batteriene ikke er gode nok enda til å erstatte diesel. En dieselsnekke bruker uansett så lite diesel at det ikke lønner seg å betale ekstra for en batteridreven versjon.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 4.3.2023 den 14.16):

Min kamerat er frelst på elektrisk alt mulig.

Han kjører elektrisk motorsykkel, har elektrisk påhengsmotor, og har lovet seg selv å unngå fossiler som pesten.

Vi har sammen brukt diverse elektriske påhengsmotorer. En av dem krever at du har et bilbatteri, så koblet du det til påhengsmotoren med hurtigklemmer.

En annen har utskiftbart batteri, som en elektrisk drill.

Artig på små robåter, men jeg har ikke erfaring med større saker. Fordeler er at de veier lite for transport, lekker ikke olje, bråker ikke, lite vedlikehold, pålitelig osv.

Til større fartøy er bensin og diesel bedre enn elektrisk, selv på bil. Det er bomstasjoner som tvinger folk, og det er ikke bomstasjoner på fjorden. Hva er da fordelen med å kjøpe noe som er mye dyrere, og har begrenset rekkevidde?

Om du har ei snekke med rekkevidde 500 kilometer, hva ville dette koste i litiumbatterier? En dieseltank koster ikke mye å sveise. Ikke mange hurtigladere langs fjordene.

Trodde jeg hadde svart deg her, men ble vel distrahert og glemte aa trykke lagre.

Synes 500 km er mye aa forlange, 100 nautiske mil, ( 1 nmi = 1,85 km ) hadde holdt lenge det, paa en teine, fiskejolle.

Oensker en baat der hele konseptet, er elektrisk, ikke med en batterikasse, som du maa finne plass til. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
On 3/4/2023 at 2:03 PM, Gavekort said:

Tipper det har litt med at båter bruker mye energi og at staten er ganske avslappet rundt avgifter på fritidsbåter, så det er lite incentiv til å bytte til elektrisk.


Hovedproblemet er at bransjen er fornøyd med tingenes tilstand, og ønsker ikke noe disruptivt som forstyrrer det.
Staten må inn å vri folket over på elektrisk. 95% av fritidsbåtene brukes kun på korte turer i strålende sol. Det kunne fint vært dekket elektrisk.
 

3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Noen sier at de skal ha den mest klimavennlige bilen for å redde verden,...

Hvem er det som sier det? Jeg har ALDRI møtt noen som sier det, men det er hauger av folk som sier at folk sier det.
Det er INGEN som tenker at privatbilisme skal være med å redde verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Det er faktisk meningsløs bruk av resurser på en fritidsbåt. De fleste bruker fritidsbåten 10-30 timer i året. Noen kanner bensin. En båt med 100kWh batteripakke som kan kjøre en time med 100KW hadde nok funket for mange. 

Problemet er at et 100kWh batteri fort koster et par hundre tusen. Sannsynligvis mere da båter ikke selges i samme stykktall som biler. Det veier typisk 500kg eller det samme som 6 passasjerer. 

Kjører du 20 timer i året koster det 8000kr i strøm om du hurtiglader med 4kr pr kwh.

Kjører du bensin båt koster det 14 000kr i bensin. Du sparer atså 4000kr i året på å ha en bensintank til 200 000kr som i kapital utgifter vil gi deg 12 000kr ekstra med 6% lånerente. Subsidier må til

 

Endret av Trestein
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Greenwaves hadde en egenprodusert elektrisk båt som er ganske fin, men de har vel sluttet å produsere for sluttbruker, og lager nå bare egen-produserte drivlinjer for proff-markedet?
De hadde også en skjærgårdsjeep-modell, men den ble det aldri noe av, bare sett en prototype. Gikk vel 15 knop, usikker på rekkevidde: https://www.greenwaves.no/no/nyheter/n-kan-du-forhndsbestille-gw-630x

https://www.greenwaves.no/no/bildegalleri-gw-601

Ser det ligger en brukt på finn til 320k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...