Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie og aksjer- er jeg inhabil?

Drogin

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter i styret i et sameie på under 20 enheter, og har aksjer i Telenor.
Sameiet har også Telenor som leverandør.

Det har kommet inn forslag om å hente inn tilbud og bytte leverandør.
Er jeg inhabil i behandlingen av forslaget?

Jeg har forstått det slik at et styremedlem er inhabilt hvis det har en særinteresse, og det kan vel sies at jeg har, men at den også må være betydelig/framtredende.

Og det er det vel ikke - 20 kunder til eller fra for Telenor er en dråpe i havet, og tilsvarende også det å eie 0,000121% av Telenor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det at du har aksjer i Telenor noe som påvirker deg i avgjørelsen av vurdering av nye tilbud? 

Du vil jo tape mye mer i måneden på å ha en dyr bredbåndsavtale enn det du noen kan kan tjene inn igjen på utbytte, så den økonomiske biten er avklart. Aksjene i seg selv gjør det ikke inhabil. Om du er KJEMPEFAN av Telenor, og synes alle andre er dumme, så er det kanskje lurt å si, slik at de i sameiestyre kan ta det med i vurderingen når du argumenterer og eller stemmer.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (9 minutter siden):

Er det at du har aksjer i Telenor noe som påvirker deg i avgjørelsen av vurdering av nye tilbud? 

Du vil jo tape mye mer i måneden på å ha en dyr bredbåndsavtale enn det du noen kan kan tjene inn igjen på utbytte, så den økonomiske biten er avklart. Aksjene i seg selv gjør det ikke inhabil. Om du er KJEMPEFAN av Telenor, og synes alle andre er dumme, så er det kanskje lurt å si, slik at de i sameiestyre kan ta det med i vurderingen når du argumenterer og eller stemmer.

Da er vi av samme oppfatning. Jeg synes selv jeg har null økonomisk interesse i saken i lys av aksjer.

Får vi et kjempegodt tilbud er det jo lurt å bytte.
Gode grunner jeg ser til å ikke bytte, om det er snakk om ubetydelige prisdifferanser, er:

• Vi har et svært stabil TV og Internett i dag. Det verdsetter jeg høyt, og er helt avhengig av på hjemmekontor. Personlig betaler jeg heller 50kr mer i måneden enn å risikere å få mer ustabile tilbud
  • Ulempene for alle med styr om å bytte ut utstyr i alle hus(som er betalt for, så kanskje skjult kostnad der også), og få inn nytt ustyr fra annen leverandør

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Inhabilitet i et sameie forutsetter at man har en "fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse" i spørsmålet. Det å eie aksjer i et selskap som styret vurderer å tildele en kontrakt er en økonomisk særinteresse. 

Interessen må være "fremtredende". Det betyr at den må være av en viss betydning. Hvis utfallet av saken ikke kan påvirke styremedlemmets økonomi i det hele tatt - som aksjer i Telenor vs å velge Telenor fremfor en annen tilbyder - vil ikke interessen være "fremtredende" nok til å etablere inhabilitet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...