Gå til innhold

Elbilen står fortsatt svakt i distriktene, ifølge Naf


Anbefalte innlegg

minim skrev (19 minutter siden):

Det er nok få ja, men for min del henger jeg på henger mellom 1.5-3.5t flere ganger i året selv om det ikke er dagligdags.

Jepp, og der er elbiler helt håpløs og ubrukelige. Det blir nok mange år til man får elbiler som kan trekke 3.5 tonn samtidig som man har med en ikke ubetydelig last i bilen. Enkelte elbiler har så liten nyttevekt at om du tar med deg kone, barn og bagasje så er man allerede over lovlig vekt. Da kan man glemme å dra campingvogn på ferie. Elbiler er nok først og fremst småbiler for byfolk som ikke bruker bilen til andre ting enn å kjøre fra a til b.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Jepp, og der er elbiler helt håpløs og ubrukelige. Det blir nok mange år til man får elbiler som kan trekke 3.5 tonn samtidig som man har med en ikke ubetydelig last i bilen. Enkelte elbiler har så liten nyttevekt at om du tar med deg kone, barn og bagasje så er man allerede over lovlig vekt. Da kan man glemme å dra campingvogn på ferie. Elbiler er nok først og fremst småbiler for byfolk som ikke bruker bilen til andre ting enn å kjøre fra a til b.

Ja kjempe små, her er den mest solgte modellen

 

14769102.jpg?imageId=14769102&x=0&y=9.86

Kommer seg bare rundt i byen og passer bare for byfolk! 

 

/Ironi

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett ELbiler som har en rekkevide på 700-800km uten å måtte trenge lade før all rekkevidde er brukt opp (700-800km). OG som har vanlig konkurrende pris på nivå med bensinbil

(dvs lik rekkevide som vanlig mellomstore bensinbiler med rimmelig vanlig pris)

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (Akkurat nå):

Skulle gjerne sett ELbiler som har en rekkevide på 700-800km uten å måtte trenge lade før all rekkevidde er brukt opp (700-800km).

(dvs lik rekkevide som vanlig mellomstore bensinbiler med rimmelig vanlig pris)

Gi det en 3-5 år så tror jeg vi er der. Legg på noen år om du vill kjøpe brukt, såklart. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Ja jeg forstår kjempe godt at du og andre i samme situasjon får problemer med elbil. En hybrid er vell kanskje beste løsning i dag, og hydrogen er nok løsningen for fremtiden. Evt noe annet nytt fancy down the road :)

Tror det kan fungere bra selv om det er et kompromiss å ha dobbelt så mye som kan gå galt med to motor systemer så får man ihvertfall kjørt en stor del elektrisk. Får teste å se :) 

Lenke til kommentar
spetter skrev (15 minutter siden):

Skulle gjerne sett ELbiler som har en rekkevide på 700-800km uten å måtte trenge lade før all rekkevidde er brukt opp (700-800km). OG som har vanlig konkurrende pris på nivå med bensinbil

(dvs lik rekkevide som vanlig mellomstore bensinbiler med rimmelig vanlig pris)

Det finnes en elbil med 800 km rekkevidde, den heter Luic Air og siden elbiler er så billig, så koster den bare ca 2 mill.!

Det er jo en kjempepris for de som er ute etter å bytte ut den gamle dieselbilen fra 2010 med samme rekkevidde 

/s

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 timer siden):

Det er ikke korrekt.

eGolfen jeg hadde, som ved normal kjøring på sommer ga meg 12 mil (24kWh versjonen), og med perfekt vær og kjøring gikk akkurat 14mil, ga meg 8-10 mil på vinteren alt etter været og temperatur.

Ioniq 5 som jeg har nå har WLTP på 460km, og med god kjøring og riktigtemperatur på sommeren så greier jeg 500km hvis jeg kjører den helt tom. På vinteren å samme som med eGolfen så har jeg 300 til 350km, uten at jeg har prøvd å makse ting på vinteren.

De fleste nye elbiler i dag har ingen problemer med på det jevne å greie minimum 200km, det finnes noen ekstremdager, men ikke mange hvor det er verre. Gjennomsnittet på kjøring i Norge er 50km om dagen. Noen kjører under 1 km om dagen igjennomsnitt, andre kjører veldig lagt. Selv hverdager i distriktene så er det ikke noe problem når man har lading hjemme for gjennomsnittet.

 

Jeg har en ford med oppgitt rekkevidde på 16,4mil. Den går 15 mil på sommeren og 7 mil på vinteren.

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig for de eldre elbilene det der, halvering på vinteren. Men Focus EV må vel være av de absolutt dårligste bilene noen gang laget. Bare plassert et batteri i bagasjerommet på en vanlig bil, hvilken prestasjon. Compliance bil all the way.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (10 minutter siden):

Tror det kan fungere bra selv om det er et kompromiss å ha dobbelt så mye som kan gå galt med to motor systemer så får man ihvertfall kjørt en stor del elektrisk. Får teste å se :) 

Ja de jeg kjenner med elektisk fyller stort sett ikke drivstoff lengre. Foruten de lengre og mer krevende turene. Så jeg tror det er en god middelvei :)

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Enkelte steder i Norge er det ikke uvanlig med minus 30 grader om vinteren. Skal man da i tillegg trekke henger, slik mange i distriktene ofte gjør, gjennom hele året, over lange distanser og ikke har tid til å stå å hurtiglade, da er diesel det eneste som duger.

Når jeg kjører om vinteren så har jeg varmeapparatet innstilt på 26°C og høyt lufttrykk, varme i setene både fremme og bak, varme i rattet, varmetråder i vinduene, alle elektroniske hjelpemidler som jeg ønsker står på, og jeg kjører like raskt og effektivt som jeg ønsker, altså ingen "eco modus" eller noen form for kjøring som går ut på å spare mest mulig energi. Med et dieselforbruk på ca 0.8 L/mil har jeg en rekkevidde på 750 km med en 60 liters tank. Med henger går forbruket opp til ca. 1.3 L/mil og jeg får da en rekkevidde på over 460 km. Om man da skal frakte reinsdyr i Troms og Finnmark så vil ikke en elbil holde, om ikke de snart kommer med batteri på 600 kWt som kan hurtiglades fra 0 til 100% på under fem min.

Enig. Det er klare limitasjoner som gjør at elbiler ikke er populære i distriktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Ikke uvanlig for de eldre elbilene det der, halvering på vinteren. Men Focus EV må vel være av de absolutt dårligste bilene noen gang laget. Bare plassert et batteri i bagasjerommet på en vanlig bil, hvilken prestasjon. Compliance bil all the way.

https://www.tv2.no/broom/glemt-elbil-kan-vaere-smart-kjop/10890084/

Bedre å kjøre enn leaf og på høyde med første versjon av e-golf utenom bagasjeromsplassen da, men men smaken er på baken.. Skal være enig i at den virker hastet ihop men kjørekomforten er upåklagelig på en så liten bil.

Lenke til kommentar

Elbil er for dårlig om du har litt lange avstander og en del gjøremål. Jeg tviler på de klarer å gjøre de noe særlig mer effektive. Luftmotstanden er allerede lav, drivlinjen er effektiv og det samme er varmepumpen. Eneste løsningen er større batteri. Vi ender nok opp med en bilpark som USA til slutt. 

 

Jeg har en polestar 2, og den klarer under halv rekkevidde med tilhenger. Og den desidert største utfordringen med langkjøring er at laderene er for få, for treige og det er for mye styr og få de i gang. Jeg kjørte til en by for å levere en safe. Måtte kjøre rundt for å finne lader. Var kø på alle lynladerene. Alt var også spredd veldig rundt, and og var sjeldent der de burde være. Mye feil i kart også. Utrolig kjip opplevelse når du kjører rundt med tilhenger. Det er også svært få ladere som er tilpasset tilhenger. Det blir dyrt og plasskrevende når de skal bygge ut nok ladere til at det ikke er en byrde å kjøre på tur med elbil lenger 

Screenshot_20230304_093626_Snapchat.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...