Gå til innhold

Elbilen står fortsatt svakt i distriktene, ifølge Naf


Anbefalte innlegg

Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Jeg har faktisk igjen å se en matnyttig vintertest som er reell nok for distriktene nord i landet. Det nærmeste jeg kommer er så langt som tilbake til første versjon av polestar 2 der den var oppgitt til rundt 47mil og gikk rundt 25 mil i 12-13 minusgrader. Det er den eneste testen jeg har lest som har vært sånn nogenlunde reell for en nordnorsk vinter.

Tesla bjørn har vell kjørt en del der oppe? Med masse forskjellige biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Min erfaring er ganske lik så jeg føler testene er representabelt for meg. Jeg bor på vestlandet og er titt og ofte i fjellene. Dog kjører jeg med varme på som normalt. 

Er nok mer representativt der ja enn på bygda i nordnorge. Misforstå meg rett, jeg tror nok det kan være nyttig for mange men vintrene oppe i nord er en helt annen arena. Vet det er mange som savner ordentlige vintertester, da snakker jeg om 15-25minus, kupevarmen på 20 grader og kupert terreng, noe det ofte er fra Nordland og oppover, spesiellt inn i landet.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Er nok mer representativt der ja enn på bygda i nordnorge. Misforstå meg rett, jeg tror nok det kan være nyttig for mange men vintrene oppe i nord er en helt annen arena. Vet det er mange som savner ordentlige vintertester, da snakker jeg om 15-25minus, kupevarmen på 20 grader og kupert terreng, noe det ofte er på bygda fra Nordland og oppover, spesiellt inn i landet.

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (20 minutter siden):

Er nok mer representativt der ja enn på bygda i nordnorge. Misforstå meg rett, jeg tror nok det kan være nyttig for mange men vintrene oppe i nord er en helt annen arena. Vet det er mange som savner ordentlige vintertester, da snakker jeg om 15-25minus, kupevarmen på 20 grader og kupert terreng, noe det ofte er fra Nordland og oppover, spesiellt inn i landet.

Jo helt enig, forstår behovet! Men NAF og andre tester nok for folk flest, og de er jo ikke under slike forhold. Men hadde vært gøy med ekstrem tester!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (29 minutter siden):

Mulig det, har hørt om han men ikke følgt så mye med, men kanskje verd å ta en titt👍

Han har mange "arctic circle"-turer hvor han kjører til Mo i Rana pluss noen enda lenger nord. Men altså, Hardangervidda kan være røff den.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (4 timer siden):

En elbil har knapt halve rekkevidden på vinteren så batteriteknologien har et stykke igjen før den kan bli populær ute i distriktene.

Det er ikke korrekt.

eGolfen jeg hadde, som ved normal kjøring på sommer ga meg 12 mil (24kWh versjonen), og med perfekt vær og kjøring gikk akkurat 14mil, ga meg 8-10 mil på vinteren alt etter været og temperatur.

Ioniq 5 som jeg har nå har WLTP på 460km, og med god kjøring og riktigtemperatur på sommeren så greier jeg 500km hvis jeg kjører den helt tom. På vinteren å samme som med eGolfen så har jeg 300 til 350km, uten at jeg har prøvd å makse ting på vinteren.

De fleste nye elbiler i dag har ingen problemer med på det jevne å greie minimum 200km, det finnes noen ekstremdager, men ikke mange hvor det er verre. Gjennomsnittet på kjøring i Norge er 50km om dagen. Noen kjører under 1 km om dagen igjennomsnitt, andre kjører veldig lagt. Selv hverdager i distriktene så er det ikke noe problem når man har lading hjemme for gjennomsnittet.

 

Lenke til kommentar

Vi er vel snart kommet dit at fordelene med elbil er kommunisert ganske effektivt. Så er det opp til den enkelte å velge hva man vil kjøre. Det kommer an på økonomi, og preferanser. 

Bor på bygda, har en PHEV og en elbil. PHEV blir byttet ut med elektrisk når den tid kommer, så lenge de økonomiske forutsetningene forblir omtrent der de er. Så er det noen som synes det å kjøre 20 mil non-stop er alt for lite, og at 15-20 minutter pause er alt for lenge for å bare kunne kjøre 20 mil til. De bør fortsette med bensin eller diesel. Jeg synes det er helt nok å kunne kjøre 20 mil før jeg vil ha en liten pause, og bilen er stort sett klar igjen før jeg er det. De 4 gangene i året det er nødvendig. De øvrige 300 dagene bilen brukes dekker den transportbehovet, og lader hjemme. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Jeg har faktisk igjen å se en matnyttig vintertest som er reell nok for distriktene nord i landet. Det nærmeste jeg kommer er så langt som tilbake til første versjon av polestar 2 der den var oppgitt til rundt 47mil og gikk rundt 25 mil i 12-13 minusgrader. Det er den eneste testen jeg har lest som har vært sånn nogenlunde reell for en nordnorsk vinter.

Enkelte steder i Norge er det ikke uvanlig med minus 30 grader om vinteren. Skal man da i tillegg trekke henger, slik mange i distriktene ofte gjør, gjennom hele året, over lange distanser og ikke har tid til å stå å hurtiglade, da er diesel det eneste som duger.

Når jeg kjører om vinteren så har jeg varmeapparatet innstilt på 26°C og høyt lufttrykk, varme i setene både fremme og bak, varme i rattet, varmetråder i vinduene, alle elektroniske hjelpemidler som jeg ønsker står på, og jeg kjører like raskt og effektivt som jeg ønsker, altså ingen "eco modus" eller noen form for kjøring som går ut på å spare mest mulig energi. Med et dieselforbruk på ca 0.8 L/mil har jeg en rekkevidde på 750 km med en 60 liters tank. Med henger går forbruket opp til ca. 1.3 L/mil og jeg får da en rekkevidde på over 460 km. Om man da skal frakte reinsdyr i Troms og Finnmark så vil ikke en elbil holde, om ikke de snart kommer med batteri på 600 kWt som kan hurtiglades fra 0 til 100% på under fem min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (29 minutter siden):

Vi er vel snart kommet dit at fordelene med elbil er kommunisert ganske effektivt

Jeg tror vi har et stykke igjen. Det er nok fortsatt mange som sliter med en irrasjonell rekkeviddefrykt f.eks. Det går jo fremover, men jeg kommer fra "distriktet". Min type "distrikt" har mye kortere avstander enn i storbyen. Det er 5 min til skole, butikk og fasiliteter. En gang i mnd eller to kjører man noen mil til storbyen, men hverdagskjøringen er kortere i hjembygda mi enn i storbyen hvor jeg bor nå.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Enkelte steder i Norge er det ikke uvanlig med minus 30 grader om vinteren. Skal man da i tillegg trekke henger, slik mange i distriktene ofte gjør, gjennom hele året, over lange distanser og ikke har tid til å stå å hurtiglade, da er diesel det eneste som duger.

Hvor mange gjelder egentlig dette? Jeg har bodd i gokk i Finnmark, jeg har bodd på bygda på sørvestlandet, jeg har bodd i Nordland i gokk, jeg har bodd i storby. Disse eksemplene som dras opp føler jeg ofte er veldig søkte. Hva om man skal gjøre 50 mil i 30 minus med 2 tonns tilhenger og ikke har 30 min til å hurtiglade.  Det føles som man eksemplifiserer den ene prosenten hvor det i 10% av kjøreturene til denne prosenten vil være svært uheldig med elbil.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Hvor mange gjelder egentlig dette? Jeg har bodd i gokk i Finnmark, jeg har bodd på bygda på sørvestlandet, jeg har bodd i Nordland i gokk, jeg har bodd i storby. Disse eksemplene som dras opp føler jeg ofte er veldig søkte. Hva om man skal gjøre 50 mil i 30 minus med 2 tonns tilhenger og ikke har 30 min til å hurtiglade.  Det føles som man eksemplifiserer den ene prosenten hvor det i 10% av kjøreturene til denne prosenten vil være svært uheldig med elbil.

Det er ikke en reell problemstilling for mange som ikke driver gård, oppdrett av husdyr som sau eller reinsdyr, selvstendig næringsdrivende, små transportfirma etc. Men for de som driver med nettopp slikt til vanlig ute i distriktene, så er det et problem. Alternativt kan man kjøpe en elbil som man bruker i nærheten når man har god tid og ikke skal på lange turer og en dieselbil til hovedformål. Men det blir dyrt.

En bonde som drar mye henger med feks en Toyota Hilux eller Land Cruiser vil ikke se for seg en elbil i dag. Man må ha høy bakkeklaring, store og tykke dekk, masse nyttevekt og trekkapasitet. Dette er noe elbiler sliter med. Nå kommer det riktig nok noen el-pickuper etterhvert, men de sliter ofte med dårligere egenskaper enn diesel variantene. De tunge batteriene gjør også at det blir mindre nyttevekt med tanke på at man gjerne drar tung henger samtidig som man har tungt utstyr på lasteplanet.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (42 minutter siden):

Enkelte steder i Norge er det ikke uvanlig med minus 30 grader om vinteren. Skal man da i tillegg trekke henger, slik mange i distriktene ofte gjør, gjennom hele året, over lange distanser og ikke har tid til å stå å hurtiglade, da er diesel det eneste som duger.

Når jeg kjører om vinteren så har jeg varmeapparatet innstilt på 26°C og høyt lufttrykk, varme i setene både fremme og bak, varme i rattet, varmetråder i vinduene, alle elektroniske hjelpemidler som jeg ønsker står på, og jeg kjører like raskt og effektivt som jeg ønsker, altså ingen "eco modus" eller noen form for kjøring som går ut på å spare mest mulig energi. Med et dieselforbruk på ca 0.8 L/mil har jeg en rekkevidde på 750 km med en 60 liters tank. Med henger går forbruket opp til ca. 1.3 L/mil og jeg får da en rekkevidde på over 460 km. Om man da skal frakte reinsdyr i Troms og Finnmark så vil ikke en elbil holde, om ikke de snart kommer med batteri på 600 kWt som kan hurtiglades fra 0 til 100% på under fem min.

Hvor mange % av befolkningen tror du faller inn under dette? Er det oer 1%? Jeg tviler. Kjenner absolutt ingen som trekker henger over lange distanser store deler av året(foruten abreidsbiler). Også har en områdene med -30 i store deler av året, det er ekstremt lite. 

Men ja, det er fossilt som er alternativet for disse folkene. Evt en hybrid. I fremtiden kan de kanskje bruke hydrogen. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde valget for 8 aar siden.

Skulle jeg bo dyrt i sentrum, uten bil, eller halvparten saa billig, 3 mil utenfor, med en billig el-bil i pakken.

Valgte den siste og har det saa bra som jeg kan ha det.

Sitter her i en kjekk "rorbu"  med utsikt ut over fjorden, baatplass rett ved og en kjekk e-up, som server transportbehovet mitt 100%.

Hadde aldri hatt raad til noe saant i sentrum, uten bil engang.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde valget for 8 aar siden.

Skulle jeg bo dyrt i sentrum, uten bil, eller halvparten saa billig, 3 mil utenfor, med en billig el-bil i pakken.

Valgte den siste og har det saa bra som jeg kan ha det.

Sitter her i en kjekk "rorbu"  med utsikt ut over fjorden, baatplass rett ved og en kjekk e-up, som server transportbehovet mitt 100%.

Hadde aldri hatt raad til noe saant i sentrum, uten bil engang.

 

Høres idyllisk ut og ett smart valg!

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (3 timer siden):

Saken er vel delvis at bilparken på bygda i gjennomsnitt er litt eldre. Det var først i 2020 at elbiler tok over 50% av nybilsalget.

Det er ikke alle som kjøper ny bil hver gang de skal skifte ut den gamle. Bruktbiler på bare to-tre år gjør fortsatt nytten men kan være adskillig billigere enn en nybil fordi det største verdifallet skjer de første årene.

De mest populære bilene i Norge som kan dra tett oppmot 3.5 tonn er Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser, VW Amarok, Ford Ranger og lignende som man ser mest av i distriktene.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

Det er ikke alle som kjøper ny bil hver gang de skal skifte ut den gamle. Bruktbiler på bare to-tre år gjør fortsatt nytten men kan være adskillig billigere enn en nybil fordi det største verdifallet skjer de første årene.

De mest populære bilene i Norge som kan dra tett oppmot 3.5 tonn er Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser, VW Amarok, Ford Ranger og lignende som man ser mest av i distriktene.

Man ser absolutt ikke mest av disse bilene i distriktet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Hvor mange % av befolkningen tror du faller inn under dette? Er det oer 1%? Jeg tviler. Kjenner absolutt ingen som trekker henger over lange distanser store deler av året(foruten abreidsbiler). Også har en områdene med -30 i store deler av året, det er ekstremt lite. 

Men ja, det er fossilt som er alternativet for disse folkene. Evt en hybrid. I fremtiden kan de kanskje bruke hydrogen. 

Det er nok få ja, men for min del henger jeg på henger mellom 1.5-3.5t flere ganger i året selv om det ikke er dagligdags. Trekker også 2tonn campingvogn på 8.5m sommer sesongen som jeg tror må kobles fra og parkers før lading på mange ladere. Har kommet til at elbil da blir for tungvindt for min del og har forsåvidt testet det litt i praksis med Model S i fire år selv om jeg ikke dro henger med den.

Jeg var å testet en Etron med 3.0 diesel som virker helt topp til mitt bruk med 30-40km rekkevidde på EL  (55km oppgitt) som trolig vil dekke jobb pendling 100% elektrisk. Jeg tror kanskje slike hybrider gjerne med opp til 100-120km rekkevidde ville fått mange flere over på at bilbruken deres ble 95% elektrisk og så hadde man diesel til de 5% ekstrem tilfellene. Produsentene har lite incentiver for å lage sånt så en kommer vel ikke til å se så mye sånt :(

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (14 minutter siden):

Det er nok få ja, men for min del henger jeg på henger mellom 1.5-3.5t flere ganger i året selv om det ikke er dagligdags. Trekker også 2tonn campingvogn på 8.5m sommer sesongen som jeg tror må kobles fra og parkers før lading på mange ladere. Har kommet til at elbil da blir for tungvindt for min del og har forsåvidt testet det litt i praksis med Model S i fire år selv om jeg ikke dro henger med den.

Jeg var å testet en Etron med 3.0 diesel som virker helt topp til mitt bruk med 3-40km rekkevidde på EL  (55km oppgitt) som trolig vil dekke jobb pendling 100% elektrisk. Jeg tror kanskje slike hybrider gjerne med opp til 100-120km rekkevidde ville fått mange flere over på at bilbruken deres ble 95% elektrisk og så hadde man diesel til de 5% ekstrem tilfellene. Produsentene har lite incentiver for å lage sånt så en kommer vel ikke til å se så mye sånt :(

Ja jeg forstår kjempe godt at du og andre i samme situasjon får problemer med elbil. En hybrid er vell kanskje beste løsning i dag, og hydrogen er nok løsningen for fremtiden. Evt noe annet nytt fancy down the road :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...