Gå til innhold

Elbilen står fortsatt svakt i distriktene, ifølge Naf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk kjøper ikke elbil pga miljø, men økonomiske fordeler. Da elbileiere brått har begynt å prate dritt om elbil når det ble innført å betale bittelitt for parkering og bom, kontra gratis før. Ref. saker i aviser om innføring av noe betaling for parkering. Artikler om byer fulle av elbiler, da folk sluttet å ta kollektivt.

Økonomiske og miljømessige fordeler er svært store i byer kontra distriktene. I byer er det mer kø,og kortere avstander. Elbilens fordeler miljømessig. 

I en by kunne man spare over 40.000 i året på parkering og bom, med elbil.

Elbil vil komme i distriktene også, da bilene i seg selv er gode.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Elbiler kan vel gi god mening om du bor i distriktet og må ta ferje, tunnel eller bru hver dag.

Ellers er jeg enig i at elbil-eiere primært er motivert av økonomi, og elbiler gir ofte mest økonomisk gevinst i bynære strøk.

-k

Det er riktig, men de kan spare mye i distriktene også. De har som regel mye enklere tilgang på hjemmelading enn i de større byene, og ved å lade riktig hjemme, så er det fortsatt mye å spare på kjøreutgiftene fremfor å kjøpe drivstoff. Alt for mange tror man er 100% avhengig av hurtiglading. 

Det har vært ett par saker hvor fergekostnadene for elbil har blitt skrudd opp, så de som normalt tok fergen fant ut at det er billigere å ha en elbil på hver side, og kjøre gratis som gående på fergen. Folk finner smutthull.

Problemet med all transport, samme hvilke driftsoffstype, er at norske politikere har gjort seg avhengig av ekstraskattene de har satt på alt mulig av slikt, og når de minker over tid, så skal de løse det på andre måter for å få inn de pengene. Det er vel ikke så lenge til at de kommer med kostnad pr kjørte kilometer. Var vel en sak for ett par uker siden hvor forsikringsselskapene ikke ønsket å være pengeinnkrever for dette, slik som de er med veiskatten.

Det vil være en mer rettferdig beskattning, så lenge alt av bommer og ekstra avgifter på drivstoff blir borte. Men det gjør det nok ikke, det kommer kun i tillegg hvis jeg ikke gjetter feil.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 minutter siden):

Det vil være en mer rettferdig beskattning, så lenge alt av bommer og ekstra avgifter på drivstoff blir borte. Men det gjør det nok ikke, det kommer kun i tillegg hvis jeg ikke gjetter feil.

Å bruke bileiere som en melkeku er virkelig rart, og skyldes vel at bil historisk ble sett på som luksus.

Men man har ikke noen ekstra skatt på gullringer, boblebad, indrefilet eller ørten andre varer som man kan flotte seg med.

Bilen er til sammenligning helt nødvendig for at samfunnet skal gå rundt slik vi har lagt ting opp. Når to personer i husstanden skal jobbe så er sjansen for å finne to jobber nært huset liten. Når barn skal på fotballkamp så går det ikke noen buss til nabobygda på den tida.

Byfolk har rett nok lettere for å finne alternativt transport, lokal forurensning i by er langt verre og mer bompenger på bil i by gir en viss mening. Det avhenger dog av at folk har gode alternativer så dette ikke blir en måte å flå de som flås kan.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

Å bruke bileiere som en melkeku er virkelig rart, og skyldes vel at bil historisk ble sett på som luksus.

Men man har ikke noen ekstra skatt på gullringer, boblebad, indrefilet eller ørten andre varer som man kan flotte seg med.

Det stemmer ikke. Bileiere er ikke noen melkeku i det hele tatt. Tvert i mot er det såpass avgiftsbelagt fordi det er enormt dyr. Det koster enorme summer å lage veier, det koster samfunnet dyrt med økte sykehusutgifter og man ønsker at de som kjører bil også skal sponse de som tar ulempen med å bruke kollektivtrafikk. Ingenting av dette gjelder boblebad eller gullringer.

Lenke til kommentar

Eg er eigentleg meir overraska at elbilandelen ikkje er høgare enn 34% rundt Oslo, men det seier kanskje meir om alderen på bilparken.

Bur ein i eller rundt Oslo så skal ein ha ganske spesifikke behov for å bevist velge fossibil når ein skal ha ny bil. Ein ting er kostnadane og det ein sparer med bompenger og parkering, berre fordelen av at ein til dels kan bruke ladestasjonar til parkering gjer at det er mykje meir praktisk på alle måtar med elbil i Oslo. Men det er kanskje vel så viktig at ein som fossilbileigar stadig må leve med truslane om at dei kan bli stengt ute frå delar av Oslo om politikarane får det som dei vil.

På bygdene er nok forklaring på lav elbilandel at bilparken i snitt er langt eldre enn i byane, og at det er langt mindre elbilfordelar. Sjølv om det er halv pris på ferjene så er det ikkje alle som er avhengige av å pendle med ferje, og mange stadar er det langt meir fornuftig å kjøpe to billege dieselbilar som står parkert på kvar side av ferjekaiene ettersom det er gratis for fotgjengarar. Det gjer at mange som kjøper ny bil kjøper fossilbil og så parkerer dei gamlebilen på andre sida av fjorden (der den dei fleste plassar kan stå parkert gratis).
Andre grunnar er nok at ladeinfrastrukturen fortsatt er mangelfull ute i distrikta, det finnes ladestasjonar og dei fleste som kjøper elbil investerer også i elbilladar heime, ladetilbodet er likevel langt dårlegare.
Folk ute i distrikta kjøyrer nok jamnt over ikkje så mykje lengre enn folk rundt Oslo, men det er nok fleire på bygdene som har rekkeviddeangst på at dei vil ha moglegheita til å på kort varsel kunne køyre over høgfjellet for å kome seg til dømes til Oslo.
Når ein bur i Oslo så har ein stort sett alle tilbod og moglegheiter, og sannsynlegheita for at ein i Oslo plutseleg må på eit jobbmøte, sjukehus, eller kulturopplevingar i Nissedal, Vardø, Høyanger, Lurøy, Andebu og Ringebu er nok langt lavare enn at nettopp dei frå Nissedal, Vardø, Høyanger, Lurøy, Andebu og Ringebu kan få eit akutt behov for å kome seg til Oslo.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Det stemmer ikke. Bileiere er ikke noen melkeku i det hele tatt. Tvert i mot er det såpass avgiftsbelagt fordi det er enormt dyr. Det koster enorme summer å lage veier, det koster samfunnet dyrt med økte sykehusutgifter

«Praktisk talt alle bilavgiftene og -tilskuddene er på en eller annen måte CO2-differensierte… 

Men han påpeker samtidig at personbilistene betaler en dramatisk mye høyere pris for CO2-utslippet, enn den anbefalte karbonprisen som legges til grunn i samfunnsøkonomiske analyser.

Her settes prisen på utslipp på 1500 kroner pr tonn CO2, altså er bilistenes pris sju-åtte ganger så høy.«

https://www.motor.no/bilavgifter-co2-utslipp-lasse-fridstrom/bilistene-betaler-over-12000-for-hvert-utslippstonn/183759

«I 2022 forventer staten å ta inn om lag 55 mrd. kroner i bilavgifter og bompenger.»

https://nye.naf.no/politikk-og-samfunn/privatokonomi/om-bilavgifter

Staten planlegger å bruke 40 milliarder på vei i 2022 men for noen virkelig store prosjekter er det et eksplisitt mål at kapasiteten for biler ikke skal gå opp. Bilistene får altså gleden av å finansiere en ny vei, men det blir ikke plass til flere av dem.

https://www.bygg.no/40-milliarder-til-vei-i-2022/1479477!/

Vi har sett at bilister har tilpasset seg melkinga ved å kjøpe elbiler (som har hatt mindre avgifter enn tråsykkel). Dette har naturligvis gått ut over overskuddet, og nå kommer regjeringen forutsigbart med avgifter også på elbiler.

Sitat

og man ønsker at de som kjører bil også skal sponse de som tar ulempen med å bruke kollektivtrafikk.

Dette er helt korrekt. Du underbygger altså at man bruker bilister som melkeku, akkurat som jeg sa.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (11 minutter siden):

En elbil har knapt halve rekkevidden på vinteren så batteriteknologien har et stykke igjen før den kan bli populær ute i distriktene.

Det stemmer ikke. Forbruket stiger med mellom 10-25 % alt etter bil/føre på vinterstid. Det betyr at rekkevidden vil være rundt 80-91% av "oppgitt rekkevidde" under normale forhold.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Dette er helt korrekt. Du underbygger altså at man bruker bilister som melkeku, akkurat som jeg sa.

 

Det er jo øyet som ser det. Jeg er uenig. Det at bilistene sponser de som gjør hverdagen for bilister enklere (mindre kø osv) syns jeg ikke er "melkeku". 

knutinh skrev (3 minutter siden):

Staten planlegger å bruke 40 milliarder på vei i 2022 men for noen virkelig store prosjekter er det et eksplisitt mål at kapasiteten for biler ikke skal gå opp. Bilistene får altså gleden av å finansiere en ny vei, men det blir ikke plass til flere av dem.

Målet er flere steder nullvekst på trafikken, men ikke null kapasitetsvekst. Man forbedrer veier, f.eks. her i Stavanger/Sandnes som jeg bor, men staten har sagt at vi får enda mer penger dersom vi klarer å holde trafikken på samme nivå. Men det skal allikevel være en forbedring. Det fører til bedre kollektiv/sykkeltilbud og bedre veier for de som kjører bil.

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker ikke om 2 minus og flatmark. Majoriteten av vintertester er tilnærmet verdiløse såfremt man ikke bor i Kristiansand.

Majoriteten av Norge bor i tilsvarende forhold som NAF tester. Derfor er den relevant. Klart det kan være verre i indre Finnmark, men det er en test for minoriteten.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Majoriteten av Norge bor i tilsvarende forhold som NAF tester. Derfor er den relevant. Klart det kan være verre i indre Finnmark, men det er en test for minoriteten.

Det var din mening, men jeg tror nok ikke alle er like fornøyde med naf testene. Det er klart at hvis du kjører med kun setevarmeren på i 3 minus så når du langt.

Lenke til kommentar

Jeg bor i distriktet og skal kjøpe ny bil til 500-600k ca. Ender nok med enten Q7 etron eller vanlig Q7 med 3.0 diesel tenker jeg av praktiske årsaker. Skal trekke en del henger på 2-2.5t og har ikke tolmodighet til å koble av for lading hver 20mil. Alternativet å ha en elbil og en til å trekke med har jeg prøvd med tesla model S i 4 år og det man sparer på diesel går ut i det jeg må betale for bil nr2. Nå som mange av fordelene er borte og strømmen dyr igjen så er det uansett ikke så mye dyrere å gå for diesel dyr igjen. Det kan vel fort være derfor mange i distriktet nå bare kjøper diesel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk igjen å se en matnyttig vintertest som er reell nok for distriktene nord i landet. Det nærmeste jeg kommer er så langt som tilbake til første versjon av polestar 2 der den var oppgitt til rundt 47mil og gikk rundt 25 mil i 12-13 minusgrader. Det er den eneste testen jeg har lest som har vært sånn nogenlunde reell for en nordnorsk vinter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (18 minutter siden):

Det var din mening, men jeg tror nok ikke alle er like fornøyde med naf testene. Det er klart at hvis du kjører med kun setevarmeren på i 3 minus så når du langt.

Min erfaring er ganske lik så jeg føler testene er representabelt for meg. Jeg bor på vestlandet og er titt og ofte i fjellene. Dog kjører jeg med varme på som normalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...