SheldonC Skrevet 1. mars 2023 Del Skrevet 1. mars 2023 (endret) Hvor går grensen for hva en sjef kan snakke med de ansatte om? Tenker mest rundt det at sjefen snakker med ansatte om andre ansatte. Hvor går grensen for hva man kan si før man tråkker over grensen for det som er greit? Noen eksempler på Hva som er greit og hva som ikke er greit Endret 1. mars 2023 av SheldonC Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Hva som omfattes som greit er veldig subjektivt. Å klart snakke meget nedsettende og utlevere informasjon som kollega har sagt konfidensielt er kritikkverdig. Det er også kritikkverdig om en sjef aktivt snakker ned en ansatt, uten at den ansatte er informert om at det foreligger noe kritikkverdig. Grensen om hva som er greit må her tolkes opp mot arbeidsmiljøloven. Altså trakassering, mobbing og gjengjeldelse fra en leder. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Det finnes nok ingen klart definert grense. I alle avtaleforhold som i eit arbeidsforhold så har partane ei ulovfesta lojalitetsplikt ovanfor kvarandre, det betyr blant anna at om ein sjef snakkar ned ein tilsett så er det brot på lojalitetsplikta. Kva som er innafor og utafor kjem då veldig ann på kva som blir sagt, om opplysningane er sanne, om det foreligg sakleg grunnlag for å opplyse om dette, osv. Til dømes så vil det i dei fleste tilfeller være innafor at sjefen seier til deg at kollegaen din er sjuk, slike generelle opplysningar er det sakleg at du får vite om. Kva sjukdom du har vil fort ikkje være sakleg sjølv om det nok kan være innafor å opplyse om at det ikkje er snakk om alvorleg/langvarig sjukdom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå