Gå til innhold

Folk blir menings-sensurert på Facebook, uten at dem vet det!


Anbefalte innlegg

Hei,

"Åpen debatt" er en fin ting, der ALLE stemmer får komme til ordet, og selv "upopulære meninger" tillates. Det hadde ikke blitt noen fruktbar debatt om alle debattanter var et enstemmig kor, ville det vel...? Veldig lite utviklende, ihvertfall!

Facebook, har laget en oppfinnelse som ofte kalles "usynlighetskappe", som er laget for å holde folk for narr: Kommentaren din er da slettet, men likevel synlig for DEG ALENE, for at du skal lures til å tro at den ikke er slettet. Du blir holdt for narr, i stor stil! Du må faktisk opprette en reservekonto, for hele tiden å SJEKKE om kommentaren din er slettet eller ikke, selv om det blir slitsomt!

Og DESVERRE, så er det nettopp Facebook, som har overtatt hoveddelen av den offentlige debatten, og da er det veldig synd at nettopp DE har funnet opp en slik utspekulert meningssensur-teknikk. Om aldri så pen og høflig tekst, så blir du sensurert rett som det er. Ikke med "vanlig sletting" men med "usynlighetskappe". Det har altså ingenting med "ufine eller hatefulle ytringer" å gjøre. Tro meg, jeg har tallrike erfaringer med da det ble STRENGT FORBUDT, å ha feil meninger, eller kritisere bestemte offentlige personer, med saklig og velformulert kritikk! Om du så prøvde 10 ganger på rad med penere og penere tekst - borte blei det...!

"Usynlighetskappe" er laget for å holde folk for narr, og har ingen annen side-betydning ved siden av det. Utrolig men sant!

Les mer om dette tullet i følgende link:

https://www.facebook.com/kai.olsen.9847/posts/pfbid023Yyiv7VzqfTDduQ9GEJ54PiF9dA96LKg2Qumv6BjjGMTZaWdah5ybxNrHoVn8gj5l

MVH Kai.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et nytt konsept, og kalles ofte for "shadow ban". Og på Facebook er det ikke nødvendigvis Facebook som sletter kommentarer eller innlegg, men moderatorer og administratorer på gruppen eller siden. Om du da får en kommentar slettet under et innlegg på en nyhetsartikkel, så kan det altså for eksempel være en journalist som sletter kommentaren din. Man kan også bli utestengt fra grupper på Facebook uten å få beskjed om det. Gruppen blir bare usynlig for deg.

Jeg synes at det er en feig og ekkel måte å moderere på, men det er kanskje en effektiv måte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Alle vil ha ytringsfrihet og demokrati - forutsatt at folk sier ting de er enige med og populære.

Problemet er at de ikke ser paradokset. For som George Carlin sa, så er ikke en rettighet en rettighet hvis du ikke har mulighet til å bruke den.

Tidligere var det høyresiden med konservative og religiøse som var ivrige på å sensurere banneord, blasfemi, majestetsfornærmelser og antipatriotiske utsagn med mer - nå er det venstresiden som vil sensurere enhver kritikk av systemene og instutisjonene de har tatt eierskap over.

Vi ser også hykleriet både begge sider. Folk som Trump og Musk kritiserer sensur, for så i neste øyeblikk å sensurere andre. Samtidig ser vi at venstresiden gjør det samme. I ett øyeblikk er sosiale medier private selskap og dermed ikke subjekt for det først amerikanske grunnlovstillegget. I neste øyeblikk når Musk kjøper Twitter er han en autoritær høyreekstremist og en trussel mot demokratiet.

Personlig mener jeg at sosiale medier, hvor noe slikt som 70% av befolkningen får nyhetene sine, bør få statlige bånd på seg. De bør tvinges til å respektere ytringsfrihetslovene i landene de opererer.

Ingen privat bedrift bør kunne eie sannheten.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (22 timer siden):

Dette er "shadow banning" ja, alle de større amerikanske sosiale mediene gjør det. Det burde ikke vært lov. VG drev med det for noen år siden i sitt kommentarfelt, mulig de har slutta med det.

Det er en del av sensur-mentaliteten som har sneket seg inn de siste årene, Glenn Greenwald kommenterte nettop temaet, fremragende som vanlig.

Stemmer at VG fortsatt holder på med det, ja.

Her er en circa-liste over hvem som er verst, av de vanlige:
-------------------
Nettavisen, er REKORDHOLDER. Den verste av de verste.
VG, er blant de verre.
TV2, relativt ofte.
Dagbladet: BEDRE enn alle de andre: Det forekommer bittelitt, men mer pga. ufine innlegg.

Ja den eneste riktige måten å slette på, er vanlig sletting. Den alternative slettemåten, "usynlighetskappe", er nøyaktig det samme som å holde folk for narr. Ingenting annet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er Nettavisen, VG, TV2, Dagbladet etc som bedriver (og ønsker?) denne usynlighetskappen? Er det ikke tredjepartsverktøy som de kjøper som benyttes? Kan de selv velge hvem skal skal få en "usynlighetskappe"? Eller er det en  automatisert prosess? Styrt av algoritme/AI som gjør det? Jeg vet at FB har benyttet en del AI-styrte algoritmer som ikke alltid treffer så godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tilknytning til koronaårene er det en del ord som ikke bør nevnes. Alle innlegg som handler om koronatiltak, blir merket med en link til en veileder som gir den politisk korrekte informasjon. Dette har også youtube. 

Et spill har merket av engelske skjellsord, også når de opptrer i andre språk. For eksempel kan en på norsk skrive Bjerk, uten at det er et skjellsord. Men en engelsk analyse vil merke dette som "Jerk", som er et ganske ille skjellsord på engelsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 2.3.2023 den 5.07):

Er du sikker på at det er Nettavisen, VG, TV2, Dagbladet etc som bedriver (og ønsker?) denne usynlighetskappen? Er det ikke tredjepartsverktøy som de kjøper som benyttes? Kan de selv velge hvem skal skal få en "usynlighetskappe"? Eller er det en  automatisert prosess? Styrt av algoritme/AI som gjør det? Jeg vet at FB har benyttet en del AI-styrte algoritmer som ikke alltid treffer så godt. 

I ethvert kommentarfelt, har du en meny: "Mest relevante", "Nyeste", og "Alle kommentarer".

SELV OM du velger "Alle kommentarer", så får du ikke fram de med "usynlighetskappe".

Jeg har har en haug med erfaring med dette: Jeg har alltid 1 reservekonto, som jeg sjekker opp med. Etter å ha publisert en kommentar, går jeg inn på reservekontoen og sjekker om den er synlig der. For å gjøre dette enkelt kan du bruke 2 forskjellige nettlesere, for eksempel "Google Chrome" og "Opera", og i Chrome åpner du kontoen "Ola Nordmann", og Opera åpner du kontoen "Ola Nordmanns reservekonto". Så veksler du mellom de to nettleserne for å sjekke om kommentaren forsvant på "Reservekonto" eller ikke. (NB: Velg "Alle kommentarer" hver gang).

NB: Kontoen "Ola Nordmann" og "Ola Nordmann's reservekonto", må være helt uavhengige av hverandre: Du kan ikke la "Ola Nordmann" være Facebookvenn med "Ola Nordmann's reservekonto". For ofte er dem så utspekulerte at dem lar den være synlig for deg OG dine Facebookvenner, men fortsatt IKKE offentligheten! Dette har dem gjort for at ikke vennene dine skal tipse deg om lureriet.

Erfaringer? Mange! I Nettavisen så jeg en gang Durek få skikkelig slakt av Mads Hansen, og kommentarfeltet så ut som et diiiiigert ekkokammer, og en stor heiagjeng der ALLE stemmer pekte i en og samme retning...! Ikke så mye som EN kritisk stemme til Mads Hansen, og ikke så mye som EN støtteerklæring til Durek. Så bestemte jeg meg for å forsøke å utfordre meningene, med å ta Durek i forsvar. Dèt gikk dårlig, det! Sikkert 10 forsøk på rad og rekke, med pen og høflig tekst, forsøkte å stikke den inn som underkommentar, men: ALLE KOMMENTARENE MINE BLE BORTE, og det var simpelthen som om det var STRENGT FORBUDT å kritisere Mads Hansen, eller forsvare Durek... Da skjønte jeg at det var en moderator i Nettavisen akkurat nå, som syntes Mads Hansen var kjempekul. Det er ikke EN erfaring jeg har med dette, det er TALLRIKE! Det kryr av dem!

Så, disse såkalte "algoritmene" funker bare på menyvalget "Mest relevante" eller "Eldste", men ikke på "Alle kommentarer". Velger du "Alle kommentarer" og kommentaren fortsatt forsvinner, så er det moderatoren som har vært der, og mislikt meningen din! Og det er også riktig at det fins et "banneordsfilter" som fjerner litt for mye, eksempelvis i VG måtte jeg skrive:
 -  "prop a ganda" istedetfor "propaganda"
 -  "Hitt ler" istedetfor "Hitler"
 - "Den religionen som er vanligst i Midtøsten", istedetfor "islam".

For å nevne noe. Jeg har også sett andre være observang på dette, ved å skrive "anals3x", nettopp for å omgås filteret.

Men, når du skriver hèèèlt normale innlegg med kun pene norsk-ord, og innlegget forsvinner gang på gang på gang, da veit du at moderatoren som sitter og jobber akkurat nå, er meningsmotstanderen din! Han kan sitte der og fjerne ALLE som ikke roser og hyller meningen sin! Og dermed gi kommentarfeltet sin ønskelige propaganda-effekt! Så ser du et kommentarfelt som ser ut som et ekkokammer, så kan du banne på at det er "meningssensur-moderator-syndromet" som har vært der igjen...! Vel, av og til slipper dem igjennom èn og annen mot-kommentar, nettopp for at den uredelige moderasjonen ikke skal bli avslørt så godt.

Men tror du at det er noen som sitter der og DOBBELTSJEKKER at moderatoren gjør en upartisk jobb...? Selvsagt ikke! Det hadde dem ikke hatt kapasitet til - dem sliter allerede med kapasitet til den "vanlige" moderasjonen. Og hvis du  via epost, sender inn en klage på uredelig moderasjon, så er du HELDIG hvis du får svar i det hele tatt!

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Finnes på Youtube også.  De som publiserer video kan velge å gjøre dette i kommentarfeltet.  Brukes av alle Russisk-vennlige  kollaboratører for å fjerne kritikk, så der ser du bare lovprising.

Dvs du ser din egen kommentar men ingen andre ser den.  (For å sjekke kan du poste en kommentar, logge deg av Youtube og gå tilbake til kommentarfeltet.  Er kommentaren din synlig så er du ikke "shadow banned", men mangler den så er kommentarene dine usynlige for alle uten deg selv (når du er logget inn).

Det er et dilemma at Russiske interesser får lov til å innføre totalitær type sensur på Youtube, men det samme gjøres nok også av andre totalitære stater (f.eks. Kina) som også har en bataljon med "influencere" som bare snakker opp Kina og snakker ned Vesten/Nato.  Denne typen påvirknign kalles "soft power".

En annen strategi er å støtte opp om konspirasjonsteorier - for da bruker jo vi i vesten tiden på helt meningsløs aktivitet istedenfor logisk og strukturell kritikk av diktatorer osv.

Endret av Rune_says
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du leverer inn et leserinnlegg til avisen så er sjansen liten for at du havner i avisen.

Jeg innbiller meg at hvis Sophie Elise eller Nicolai Tangen hadde skrevet under på mitt innlegg så er det mer sannsynlig at jeg hadde havnet i avisen.

 

Jeg tror ikke at diskusjon.no driver med shadow banning. Jeg har dog (med tungt hjerte) blokket innlegg fra to ubehagelige brukere. Når disse poster så ser akkurat jeg ikke hva de skriver.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (33 minutter siden):

Finnes på Youtube også.  De som publiserer video kan velge å gjøre dette i kommentarfeltet.  Brukes av alle Russisk-vennlige  kollaboratører for å fjerne kritikk, så der ser du bare lovprising.

Dvs du ser din egen kommentar men ingen andre ser den.  (For å sjekke kan du poste en kommentar, logge deg av Youtube og gå tilbake til kommentarfeltet.  Er kommentaren din synlig så er du ikke "shadow banned", men mangler den så er kommentarene dine usynlige for alle uten deg selv (når du er logget inn).

Det er et dilemma at Russiske interesser får lov til å innføre totalitær type sensur på Youtube, men det samme gjøres nok også av andre totalitære stater (f.eks. Kina) som også har en bataljon med "influencere" som bare snakker opp Kina og snakker ned Vesten/Nato.  Denne typen påvirknign kalles "soft power".

En annen strategi er å støtte opp om konspirasjonsteorier - for da bruker jo vi i vesten tiden på helt meningsløs aktivitet istedenfor logisk og strukturell kritikk av diktatorer osv.

Interessant å høre, at dette er mere utbredt enn jeg visste. YouTube også, ja. Twitter også, mon..?

Det er antakelig noe som har pågått lenge, og det er skremmende mange som ikke veit om dette i det hele tatt. Hvis ALLE hadde blitt grundig informert om dette, så hadde problemet sakte men sikkert blitt løst. De fleste finner det jo ganske provoserende å bli "holdt for narr", og enda mer provoserende blir det antakelig å vite at man allerede har blitt holdt for narr i en evighet... Det er klart at dette svineriet hadde fått motstand, hvis ALLE ble informerte om det. Dem lever jo på folks uvitenhet.

Og moderatorene har litt for mye makt. Jeg har blitt paslig suppe-forbanna et par ganger når en moderator har holdt på slik med meg, men det nytter ikke å "brøle tilbake", det har jeg prøvd... 😕 Etter å ha "skrivd for kråka" 10 ganger på rad på Nettavisen, gått fram og tilbake mellom 2 kontoer for å avdekke svineriet, så blei jeg hissig og skrev noe sånt som: "Nå får du slappe av litt med denne meningssensuren din 'a, moderator! Hvorfor i alle dager er det strengt forbudt å kritisere Mads Hansen?". Resultatet: BLOKKERT...!

Ja blir du for slitsom for moderatoren, så er det bare å blokkere deg, og det tar tid å skrive ydmyk og høflig epost til den aktuelle nettavis og be pent om å få bli av-blokkert, og alt dette tar tid, og folk flest gidder ikke å stresse så mye over en kommentar eller to, dette VEIT de, så alt i alt så har man ikke så mye man skulle ha sagt. Moderatorene i de forskjellige nettaviser, sitter rett og slett og har MAKTA OVER FOLKS GAP...!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Når disse poster så ser akkurat jeg ikke hva de skriver.

Men alle andre ser...? Da er i så fall mye av poenget borte...

Jeg savner VGD. Der forekom det sletting, men kun bare VANLIG sletting. Brukeren ble da 100% klar over at det var slettet, og hadde mulighet til å komme med protester på slettingen. Der var det ingen som ble holdt for narr. Folk visste hva som var publisert og ikke. Langt mere meningsfylt. Ble et innlegg slettet, som ikke var sletteverdig, så ble man kansje irritert, men man ble ikke totalt maktesløs, så som på Facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KaiOlsn skrev (2 minutter siden):

Men alle andre ser...? Da er i så fall mye av poenget borte...

Jeg savner VGD. Der forekom det sletting, men kun bare VANLIG sletting. Brukeren ble da 100% klar over at det var slettet, og hadde mulighet til å komme med protester på slettingen. Der var det ingen som ble holdt for narr. Folk visste hva som var publisert og ikke. Langt mere meningsfylt. Ble et innlegg slettet, som ikke var sletteverdig, så ble man kansje irritert, men man ble ikke totalt maktesløs, så som på Facebook.

Facebook er uegnet for diskusjon. Bruk det for å melde opp barna i bursdag.

Det hender seg at jeg får en melding om at noen har svart på noe jeg har skrevet på Facebook, men når jeg klikker på linken så klarer ikke Facebook å vise meg den. Helt ubrukelig.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Facebook er uegnet for diskusjon. Bruk det for å melde opp barna i bursdag.

Det hender seg at jeg får en melding om at noen har svart på noe jeg har skrevet på Facebook, men når jeg klikker på linken så klarer ikke Facebook å vise meg den. Helt ubrukelig.

-k

Ja... Det er bare det som er synd, at mesteparten av den offentlige debatten HAR flyttet seg til Facebook.

Den offentlige debatten har flyttet seg til det minst egnede stedet, for offentlig debatt.

Derfor lever vi i akkurat nu en relativt dårlig tid for ytringsfriheten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, KaiOlsn said:

Den offentlige debatten har flyttet seg til det minst egnede stedet, for offentlig debatt.

Det blir som å si at bønder har begynt å så frø på asfalt. Hvis det er så uegnet som du sier, så er det jo ikke en debatt lenger. Så vennligst slutt å kalle det en plass man kan debatere. Fordi det er ikke det, ifølge deg.

4 hours ago, KaiOlsn said:

at mesteparten av den offentlige debatten HAR flyttet seg til Facebook.

Jeg mener det ikke blir gullrøtter av å så frø på asfalt.

Når man ikke slipper til alle stemmer i ett miljø, så har man andre navn som passer bedre. Eksempelvis -dogme.

4 hours ago, KaiOlsn said:

Derfor lever vi i akkurat nu en relativt dårlig tid for ytringsfriheten.

Ett av de verste brudd på ytringsfriheten er bak oss, ganske nylig i den tiden vi ikke fikk snakke om viktige temaer omkring ett nytt virus på mektige plattformer. Men ja, ytringsfriheten har vi nå sett at kan bli undertrykket relativt fort fra flere hold samtidig. Ytringsfriheten er vi vanlige folks aller beste forsvar mot så og si alt. Også veldig viktig pågrunn av at både nasjonale og internasjonale krefter kommer til å fortsette å bruke det samme prinsippet om ytringsfrihet for å få gehør hos vanlige folk, som de har drevet med i århundrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KaiOlsn skrev (21 timer siden):

I ethvert kommentarfelt, har du en meny: "Mest relevante", "Nyeste", og "Alle kommentarer".

SELV OM du velger "Alle kommentarer", så får du ikke fram de med "usynlighetskappe".

Jeg har har en haug med erfaring med dette: Jeg har alltid 1 reservekonto, som jeg sjekker opp med. Etter å ha publisert en kommentar, går jeg inn på reservekontoen og sjekker om den er synlig der. For å gjøre dette enkelt kan du bruke 2 forskjellige nettlesere, for eksempel "Google Chrome" og "Opera", og i Chrome åpner du kontoen "Ola Nordmann", og Opera åpner du kontoen "Ola Nordmanns reservekonto". Så veksler du mellom de to nettleserne for å sjekke om kommentaren forsvant på "Reservekonto" eller ikke. (NB: Velg "Alle kommentarer" hver gang).

NB: Kontoen "Ola Nordmann" og "Ola Nordmann's reservekonto", må være helt uavhengige av hverandre: Du kan ikke la "Ola Nordmann" være Facebookvenn med "Ola Nordmann's reservekonto". For ofte er dem så utspekulerte at dem lar den være synlig for deg OG dine Facebookvenner, men fortsatt IKKE offentligheten! Dette har dem gjort for at ikke vennene dine skal tipse deg om lureriet.

Erfaringer? Mange! I Nettavisen så jeg en gang Durek få skikkelig slakt av Mads Hansen, og kommentarfeltet så ut som et diiiiigert ekkokammer, og en stor heiagjeng der ALLE stemmer pekte i en og samme retning...! Ikke så mye som EN kritisk stemme til Mads Hansen, og ikke så mye som EN støtteerklæring til Durek. Så bestemte jeg meg for å forsøke å utfordre meningene, med å ta Durek i forsvar. Dèt gikk dårlig, det! Sikkert 10 forsøk på rad og rekke, med pen og høflig tekst, forsøkte å stikke den inn som underkommentar, men: ALLE KOMMENTARENE MINE BLE BORTE, og det var simpelthen som om det var STRENGT FORBUDT å kritisere Mads Hansen, eller forsvare Durek... Da skjønte jeg at det var en moderator i Nettavisen akkurat nå, som syntes Mads Hansen var kjempekul. Det er ikke EN erfaring jeg har med dette, det er TALLRIKE! Det kryr av dem!

Så, disse såkalte "algoritmene" funker bare på menyvalget "Mest relevante" eller "Eldste", men ikke på "Alle kommentarer". Velger du "Alle kommentarer" og kommentaren fortsatt forsvinner, så er det moderatoren som har vært der, og mislikt meningen din! Og det er også riktig at det fins et "banneordsfilter" som fjerner litt for mye, eksempelvis i VG måtte jeg skrive:
 -  "prop a ganda" istedetfor "propaganda"
 -  "Hitt ler" istedetfor "Hitler"
 - "Den religionen som er vanligst i Midtøsten", istedetfor "islam".

For å nevne noe. Jeg har også sett andre være observang på dette, ved å skrive "anals3x", nettopp for å omgås filteret.

Men, når du skriver hèèèlt normale innlegg med kun pene norsk-ord, og innlegget forsvinner gang på gang på gang, da veit du at moderatoren som sitter og jobber akkurat nå, er meningsmotstanderen din! Han kan sitte der og fjerne ALLE som ikke roser og hyller meningen sin! Og dermed gi kommentarfeltet sin ønskelige propaganda-effekt! Så ser du et kommentarfelt som ser ut som et ekkokammer, så kan du banne på at det er "meningssensur-moderator-syndromet" som har vært der igjen...! Vel, av og til slipper dem igjennom èn og annen mot-kommentar, nettopp for at den uredelige moderasjonen ikke skal bli avslørt så godt.

Men tror du at det er noen som sitter der og DOBBELTSJEKKER at moderatoren gjør en upartisk jobb...? Selvsagt ikke! Det hadde dem ikke hatt kapasitet til - dem sliter allerede med kapasitet til den "vanlige" moderasjonen. Og hvis du  via epost, sender inn en klage på uredelig moderasjon, så er du HELDIG hvis du får svar i det hele tatt!

 

Høres ikke bra ut. Jeg bruker de omtrent ikke til slikt, men har stusset et par ganger over å ha observert at telleren på youtube-videoer's like-knapp har blitt endret drastisk.

Jeg vet også at enkelte mener seg "forfulgt/terrorisert" av det de selv mener er samme brukeren, men som har et lass av ulike kontoer hvor samme person har samtaler med "seg selv" via alle disse ulike kontoene. Disse folka f.eks:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KaiOlsn skrev (6 timer siden):

Ja... Det er bare det som er synd, at mesteparten av den offentlige debatten HAR flyttet seg til Facebook.

Den offentlige debatten har flyttet seg til det minst egnede stedet, for offentlig debatt.

Derfor lever vi i akkurat nu en relativt dårlig tid for ytringsfriheten.

Når jeg var et barn så bestod offentlig debatt av noen få taleføre som skrev innlegg i avisen, noen alvorlige menn i dress på tv, og fedre som diskuterte med venner over en selters og au de vie. Tror jeg.

Sammenlignet med det så er det en revolusjon at onkel Tore fra Gjøvik kan skrive sine tanker en søndag morgen og så leser fremmed-folk over hele landet den mens de er på toalettet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Når jeg var et barn så bestod offentlig debatt av noen få taleføre som skrev innlegg i avisen, noen alvorlige menn i dress på tv, og fedre som diskuterte med venner over en selters og au de vie. Tror jeg.

Sammenlignet med det så er det en revolusjon at onkel Tore fra Gjøvik kan skrive sine tanker en søndag morgen og så leser fremmed-folk over hele landet den mens de er på toalettet.

-k

Det er klart, men hvis onkel Tores meninger ikke kan leses med mindre han har meninger som passer med moderatorens, eller selskapets, eller myndighetenes, da hjelper det ikke stort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...