Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilken bank skal velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eika har mange lokale banker. Vilkår på lån er litt bob-bob ser jeg. Men sjekket noen forsikringer og der var de overraskende gode på pris. Så det er jo en totalpakke, må velge hva som teller for deg. Egen kundebehandler f.eks kan jo være verdt litt for noen. For de fleste i dagens samfunn er det nok fort slik at man må kombinere minst 2-3 ulike aktører for å plukke goder her og der.

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (7 timer siden):

Ingen gebyrer og gode renter på lån og innskudd var mine opprinnelige grunner til Skandiabanken. Har vært fornøyd i 20 år og ser ennå ingen grunn til å bytte. 

den dagen du ringer dem, så forstår du at det er ikke en bank som setter pris på deg. Skandalebanken spør du meg, de bygger et luftslott der dem sier vi har vunnet pris på beste kundeservice. Tenk å være så dum å tro på det når dem ikke har et ansikt. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

den dagen du ringer dem, så forstår du at det er ikke en bank som setter pris på deg. Skandalebanken spør du meg, de bygger et luftslott der dem sier vi har vunnet pris på beste kundeservice. Tenk å være så dum å tro på det når dem ikke har et ansikt. 

Det høres ut som du generaliserer voldsomt ut fra en enkelthendelse/snever erfaring. Din egen erfaring er god grunn til å bytte bank for deg, men denne malingen med bred pensel er lite konstruktiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (7 timer siden):

Det høres ut som du generaliserer voldsomt ut fra en enkelthendelse/snever erfaring. Din egen erfaring er god grunn til å bytte bank for deg, men denne malingen med bred pensel er lite konstruktiv. 

faktum er at det ble en opptakter og jevnlig erfaring hver gang jeg ringte, nå er sbanken ut, så mitt tips før du velger kundeforhold, ring banken for å høre om du kan identifisere til dem. For å lese blindt på en hjemmeside, og ikke minst bor langt fra banken og aller verst det er en bank som kun opererer som nettbank, løp vekk fra det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

faktum er at det ble en opptakter og jevnlig erfaring hver gang jeg ringte, nå er sbanken ut, så mitt tips før du velger kundeforhold, ring banken for å høre om du kan identifisere til dem. For å lese blindt på en hjemmeside, og ikke minst bor langt fra banken og aller verst det er en bank som kun opererer som nettbank, løp vekk fra det.

Det du klager på er jo langt på veg poenget med sbanken? Dei tilbyr ikkje all verden av rådgiving, og lar deg ikkje forhandle på rente. Dei gir deg imidlertid relativt billege banktenester, og er relativt billige på t.d. lån og fondshandel.

Har brukt sbanken i 18 år, inkludert boliglån, og har aldri tatt kontakt med dei utover nettsidene, fordi det ikkje har vore behov for det.

Det er sikkert feil bankforbindelse for deg, for all del. Men det er ikkje banken sin feil nødvendigvis. Gitt måten du uttrykker deg på her er eg heller ikkje sikker på at du vil like andre banker. Kanskje du kan forklare bakgrunnen for klagen?

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (På 27.2.2023 den 21.06):

Ingen gebyrer og gode renter på lån og innskudd var mine opprinnelige grunner til Skandiabanken. Har vært fornøyd i 20 år og ser ennå ingen grunn til å bytte. 

Det er det DnB har satset på. Så trolig er de som mislikte DnB sin uetiske profil for late til å skifte bank nå som man (kunde) er kjøpt inn i DnB.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

jeg vil ikke ha noe med nettbanken til sbanken, jeg vil vekk fra banken i dag. 

Da finner du deg en ny bank og får hjelp til å fylle ut bankbytteskjema hos dem. Men det er nok ikke løst i dag, siden du postet dette etter arbeidstid. 

Du fremstår generelt sett ganske sutrete her. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som noen andre også har skrevet, det er jo ganske vanskelig å gi deg konkrete svar når en hverken vet hvor du bor eller hvilke banker som har lokalt kontor der du bor.

Bare å bytte kunderådgiver i banken en har kan jo gi en helt annen bankopplevelse, for her som ellers så har den kommunikasjonen/kjemien mye å si.

Ring rundt til de lokale bankene du har i nærheten av deg, og forhør deg litt med dem over hva de har å tilby til nye kunder, og så tar du en avgjørelse som blir riktig for deg etter hvilke behov og kriterier du setter/har til en lokal bank.

 

Personlig så hadde jeg vært kunde i DnB (og dens forgjengere) i over 40 år, og har hatt 3 forskjellige kunderådgivere å forholde meg til (fikk ny etterhvert som de pensjonerte seg). Det fungerte meget bra, inntil også den tredje kunderådgiveren pensjonerte seg, etter det ble det ikke en bank jeg ønsket å ha et kundeforhold til lenger.
Den kunderådgiveren som jeg nå fikk var hverken hjelpsom, hyggelig eller serviceinnstilt i det hele tatt, og det ble heller ikke bedre når jeg ønsket å forhandle om renter på boliglånet. Jeg fikk rett og slett beskjed om at jeg var en lite attraktiv bankkunde, fordi jeg var en såkalt «lavrisiko-kunde» for dem. Så et kundeforhold på over 40 år betydde ingenting, en lojal og trygg kunde var ikke noe de trengte. Jeg forstår at bankene er ute etter å tjene mest mulig penger på hver kunde.

Da byttet jeg bank, og byttet da til Sparebank 1 hvilket gav meg en del fordeler siden jeg er LO organisert, og når jeg også flyttet over forsikringene dit, så ble totalpakken enda mer fordelaktig for meg.

Det litt artige med det bankbyttet var etter 2-3 uker så ringer kunderådgiveren jeg hadde i DnB til meg, og nå kunne han plutselig gi meg mye bedre vilkår på boliglån og andre banktjenester. For da blir jeg en ny kunde og ikke en eksisterende, og til nye kunder kunne de gi helt andre tilbud på bl.a. boliglånsrenter. For min del blir det aldri DnB igjen, men det er jo en personlig avgjørelse basert på egne erfaringer med den banken.

Lenke til kommentar
fotonisse skrev (5 timer siden):

Som noen andre også har skrevet, det er jo ganske vanskelig å gi deg konkrete svar når en hverken vet hvor du bor eller hvilke banker som har lokalt kontor der du bor.

Bare å bytte kunderådgiver i banken en har kan jo gi en helt annen bankopplevelse, for her som ellers så har den kommunikasjonen/kjemien mye å si.

Ring rundt til de lokale bankene du har i nærheten av deg, og forhør deg litt med dem over hva de har å tilby til nye kunder, og så tar du en avgjørelse som blir riktig for deg etter hvilke behov og kriterier du setter/har til en lokal bank.

 

Personlig så hadde jeg vært kunde i DnB (og dens forgjengere) i over 40 år, og har hatt 3 forskjellige kunderådgivere å forholde meg til (fikk ny etterhvert som de pensjonerte seg). Det fungerte meget bra, inntil også den tredje kunderådgiveren pensjonerte seg, etter det ble det ikke en bank jeg ønsket å ha et kundeforhold til lenger.
Den kunderådgiveren som jeg nå fikk var hverken hjelpsom, hyggelig eller serviceinnstilt i det hele tatt, og det ble heller ikke bedre når jeg ønsket å forhandle om renter på boliglånet. Jeg fikk rett og slett beskjed om at jeg var en lite attraktiv bankkunde, fordi jeg var en såkalt «lavrisiko-kunde» for dem. Så et kundeforhold på over 40 år betydde ingenting, en lojal og trygg kunde var ikke noe de trengte. Jeg forstår at bankene er ute etter å tjene mest mulig penger på hver kunde.

Da byttet jeg bank, og byttet da til Sparebank 1 hvilket gav meg en del fordeler siden jeg er LO organisert, og når jeg også flyttet over forsikringene dit, så ble totalpakken enda mer fordelaktig for meg.

Det litt artige med det bankbyttet var etter 2-3 uker så ringer kunderådgiveren jeg hadde i DnB til meg, og nå kunne han plutselig gi meg mye bedre vilkår på boliglån og andre banktjenester. For da blir jeg en ny kunde og ikke en eksisterende, og til nye kunder kunne de gi helt andre tilbud på bl.a. boliglånsrenter. For min del blir det aldri DnB igjen, men det er jo en personlig avgjørelse basert på egne erfaringer med den banken.

takker for erfaringen du deler. Dette vil jeg ta med i betraktning når jeg ser etter ny bank som ønsker meg som kunde. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...