lada1 Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 (endret) Har dere lagt merke til at dagens skolebøker i matematikk (grunnskolen) ofte er fulle av "morsomme"/fargerike tegninger og illustrasjoner? Og de inneholder også ofte ordrike fortellinger som kan inkludere bruk av uvanlige person-navn. Jeg tror dette virker distraherende spesielt for mange gutter. Disse distraksjonene virker nærmest som en forstyrrende mobil-telefon og tar for mange vekk gleden ved å jobbe med matematikk. Jeg mener at bruk av farger i matematikk-bøker er tabu med unntak når det har direkte matematisk mening. Det er f.eks. OK å trekke røde og blå kuler ut av beholdere etc, men bruken av farger bør begrenses til slikt. Jeg ser på dagens skolebøker i matematikk som en slags favorisering av spesielle menneske-typer og at dette nærmer seg diskriminering. Endret 26. februar 2023 av lada1 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 lada1 skrev (31 minutter siden): Jeg tror dette virker distraherende spesielt for mange gutter. Har du noen undersøkelser som viser at gutter blir mer distraherte enn jenter? Har du noen undersøkelser som viser at farger i en bok gjør noen dårligere i mattematikk? 4 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 (endret) 1 hour ago, Iki said: Har du noen undersøkelser som viser at gutter blir mer distraherte enn jenter? Har du noen undersøkelser som viser at farger i en bok gjør noen dårligere i mattematikk? Prøv å google. Her er rapport fra erfaringer: https://store.forskerfabrikken.no/products/forskerfabrikkens-gangehefte/?gclid=EAIaIQobChMIhPOKscSy_QIVVed3Ch2xPQM5EAQYAyABEgIolfD_BwE Men dette burde det forskes på. Jeg mener at jeg selv har en "visuell" hjerne og synes dagens matte-bøker i grunnskolen er svært distraherende og leder tankene vekk fra matematikk. Jeg er enig med "forskerfabrikken" om at dette lærematerialet ser ut til å være laget av folk som tror at matte er kjedelig for barna og derfor må en smøre på med tullete illustrasjoner og farger. Endret 26. februar 2023 av lada1 1 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 (endret) lada1 skrev (4 timer siden): Jeg ser på dagens skolebøker i matematikk som en slags favorisering av spesielle menneske-typer og at dette nærmer seg diskriminering. Jeg tror bruk av farger og denslags gjør matte mer spiselig for jentene. Endret 26. februar 2023 av Sjørøver 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 20 minutes ago, Sjørøver said: Jeg tror bruk av farger og denslags gjør matte mer spiselig for jentene i Det tror jeg også - uten å ha objektive bevis for det. Dette burde det forskes på dersom en mener at skole-politikken skal være "forsknings-basert". 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 Skolen har vel lenge favorisert og lagt til rette for at jenter skal lykkes. Dette ser man jo mer og mer i dagens samfunn da kvinner får lederstillinger overalt. MYE dyktige kvinner altså, jeg sier ikke noe annet. Men det vil alltids "gå utover" noen. 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 Du kritiserer bruk av farger i matte-bøker som kanskje eller kanskje ikke er fornuftig kritikk, men jeg forstår ikke hvorfor du kobler det mot diskriminering. Mange oppfatter også tekstoppgaver som «forstyrrende», og foretrekker ren matte. Men ci har bestemt at det å hente matten ut av skrevet tekst er en viktig modnings-prosess, og de som er umodne i sin tekst-behandling (som vel ofte er gutter) må bare leve med det. -k Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 (endret) 1 hour ago, knutinh said: Du kritiserer bruk av farger i matte-bøker som kanskje eller kanskje ikke er fornuftig kritikk, men jeg forstår ikke hvorfor du kobler det mot diskriminering. Et argument for at det er diskriminerende er at det favoriserer visse typer personer. Tenk deg at en tar inn styrkeløft inn i matte-oppgavene. Alle ville si at det ville være diskriminerende. Endret 26. februar 2023 av lada1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 lada1 skrev (5 minutter siden): Et argument for at det er diskriminerende er at det favoriserer visse typer personer. Tenk deg at en tar inn styrkeløft inn i matte-oppgavene. Alle ville si at det ville være diskriminerende. Skole er i så fall diskriminerende. Det favoriserer dem som kan sitte på stolen, holde munn utenom når de blir spurt, er moden for alderen og har anlegg for teoretisk læring. Det favoriserer til en viss grad jenter -k 3 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 (endret) 8 hours ago, knutinh said: Skole er i så fall diskriminerende. Det favoriserer dem som kan sitte på stolen, holde munn utenom når de blir spurt, er moden for alderen og har anlegg for teoretisk læring. Det favoriserer til en viss grad jenter -k Ikke dersom fordeler for enkelte er godt begrunnet. I gamle dager ble folk med dysleksi gjerne diagnostisert som evneveike. Dette kan sies å være diskriminering dersom en forstår fenomenet. Tilsvarende forstår en nå mange "lærevansker" - men man ignorerer det og hindrer at mange blomstrer. Både Erna Solberg og Kjell Inge Røkke ville i gamle dager kunne fått en slags kategorisering som evneveik. Det er vel bra at de slapp unna det? Endret 26. februar 2023 av lada1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. februar 2023 Del Skrevet 26. februar 2023 Man finner generelt at farger øker trivsel og trygghet, hjelper elevene å organisere informasjon, hjelpe med lesning (kanskje opp til 42%), man finner at farger hjelper minne og fokus (5-10%). Så kan det selvsagt hende at noen finner farger distraherende, slik man alltid finner noen, og det er mulig at forskningsfabrikken har rett í at man kunne ryddet opp i presentasjonen av informasjonen, men dårlig design og grensesnitt, er ikke nødvendigvis det samme som at farger i seg selv er dårlig. En større bevissthet blant elevene for egne preferanser og styrker/svakheter i forbindelse med egen læring, og tilgang til spesialiserte metoder og matriell høres ut som en potensiellt posititv utvikling. Jeg ser ikke helt hvordan en dårlig presentert oppgave skal ramme gutter i noen større grad, hvorfor antar du det? 3 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2023 (endret) 28 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg ser ikke helt hvordan en dårlig presentert oppgave skal ramme gutter i noen større grad, hvorfor antar du det? Dette er statistikk. Jeg tror at gutter oftere har visuelle styrker og verbale svakheter sammenlignet med jenter på samme alder. Gutter har f.eks. oftere autisme? Det tyder på vesentlige forskjeller i evne-profil (statistisk sett). Endret 26. februar 2023 av lada1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 23 hours ago, lada1 said: Dette er statistikk. Jeg tror at gutter oftere har visuelle styrker og verbale svakheter sammenlignet med jenter på samme alder. Gutter har f.eks. oftere autisme? Det tyder på vesentlige forskjeller i evne-profil (statistisk sett). Det er litt debattert hvorvidt eller hvorfor man finner en overrepresentasjon av autismediagnoser hos menn, dreier seg om kjønnsbias, underdiagnosering, et genom knyttet til x-kromosomet, female protective effect, extreme male brain theory, fenotypiske forskjeller i kjønnspresentasjon, eller en kombinasjon av alle disse. Vi vet at det inntil nylig var en ekstrem underdiagnosering av ADHD+ hos kvinner, og at denne i alle fall delvis synes å skyldes sosiale og kulturelle forhold: Jenter med ADHD har en mindre eksternaliserende atferdsproblematikk sammenlignet med gutter med ADHD. Hos jenter med ADHD er internaliserende vansker, som uoppmerksomhet, mer fremtredende. Når jentene først viser symptomer på hyperaktivitet så ser det videre ut til at man finner andre forklaringsmodeller på disse symptomene. At det er vanskelig å identifisere ADHD hos jenter kan også skyldes at de utvikler en rekke kompenserende strategier som maskerer problemene. Hvis forskningsfabrikken har rett í at lærebøkene og heftene de sikter til er så dårlig designet som de påstår, vil jeg tro et bedre design er til hjelp for alle elever, ikke bare ett kjønn, og at farge i seg selv ikke nødvendigvis er dårlig i en pedagogisk setting, tvert imot. 2 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Noe av undervisningsmateriellet er dårlig. Når alt finnes på en pad, og små barn er forventet å bla seg ned i dårlig organiserte strukturer («matte», «matte uke 42», «ekstraoppgaver», «uke 43», «norsk uke 7»), finne oppgaver, så bla seg ut til en eller flere steder, så er det ganske kognitivt krevende. Når så oppgaveteksten er inkoherent eller ukomplett så er det vanskelig for mange å holde fokuset. Spesielt hvis man ikke synes at skolearbeid er så gøy. Til sammenligning så var leksene mine enkle. En bok for matte, en for norsk etc. «gjør oppgave 5b side 187» var ett enkelt oppslag, og så sett i gang. Hvis man var i tvil om metode kunne man ofte bla et par sider tilbake. Jeg sier ikke at digitale hjelpemidler per def er dårlige, men at de i praksis kunne ha vært gjort mer oversiktlig. -k 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2023 (endret) Ord- og farge-rike matte-bøker i grunnskolen og som tidvis ligner på en illustrert eventyr-bok, passer visse typer mennesker og forstyrrer faget for andre. Jeg påstår at det oftere forstyrrer (umodne) gutter enn jenter. Bruk og design av digitale hjelpemidler er kanskje en annen (viktig) diskusjon. Jeg brukte eksemplet med design av matte-bøker som et døme på en slags diskriminering. Det finnes også mange andre eksempler på at visse typer (ubegrunnet) favoriseres og andre siles ut i skole-kjøret og bl.a. mister motivasjonen. Dette kan være så alvorlig at det fører til bl.a. lavere nivå i akademia og andre steder. F.eks. design og organisering av matte-bøker i dagens grunn-skole fører til at mange (spesielt gutter) får et fremmedgjort forhold til matematikk. Det kan være så ille at enkelte mister hva som er greia og husker helst fargerike troll og "historier". Matematikken forsvinner i tåka 🙂 Matte-faget er også delvis blitt omgjort til en slags "lese-undervisning". Har du sen språkutvikling (som idioter ofte setter autisme-diagnoser på) så er du gjerne fortapt uten foreldre som forstår situasjonen og tar grep. Da risikerer unge talenter å bli satt på spesial-undervisning i regi av ufaglærte. Annet eksempel: jeg såg her om dagen en matte-prøve fra VGS fag-retning. En av de viktigste (mest poeng-givende) oppgavene var å beregne ferie-penger og slå opp i tabell-trekk for skatt. Og så skulle en beregne pensjons-trekk 🙂 Dette mener jeg er lavmål. Unge talenter får ikke vist hva de mestrer og forstår. Jeg for min del hadde ikke peiling på feriepenger og tabell-trekk selv etter at jeg hadde tatt dr-grad 🙂 Endret 28. februar 2023 av lada1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 28. februar 2023 Del Skrevet 28. februar 2023 knutinh skrev (På 26.2.2023 den 9.39): Du kritiserer bruk av farger i matte-bøker som kanskje eller kanskje ikke er fornuftig kritikk, men jeg forstår ikke hvorfor du kobler det mot diskriminering. Mange oppfatter også tekstoppgaver som «forstyrrende», og foretrekker ren matte. Men ci har bestemt at det å hente matten ut av skrevet tekst er en viktig modnings-prosess, og de som er umodne i sin tekst-behandling (som vel ofte er gutter) må bare leve med det. -k Eller det kan introduseres hakket senere da det passer "alle"? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 1. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2023 On 2/28/2023 at 11:48 AM, fokkeslasken said: Eller det kan introduseres hakket senere da det passer "alle"? Eller dele opp matte-faget i "snakke-matte" og visuell-/ikke-språklig orientert matte? Da fikk flere vise sine styrker. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 1. mars 2023 Del Skrevet 1. mars 2023 lada1 skrev (30 minutter siden): Eller dele opp matte-faget i "snakke-matte" og visuell-/ikke-språklig orientert matte? Da fikk flere vise sine styrker. Mnja... Alle kan lære alt selv om ikke alle kan lære alt like godt - og man skal ikke bare gjøre det en allerede er flink til. Alle burde lære å finne informasjon i tekst da det er noe man trenger i livet. Derimot er det ikke sikkert at det er noe man er klar for å lære samtidig og faren er jo dermed at man dreper motivasjonen så grundig at de mentalt avslutter skolen og bruker de neste årene på å bare møte opp. En noe mer individuell læreplan er nok en bedre løsning hvor disse tingene introduseres til passende tidspunkt. Men da er man jo over på temaet ressurser i skolen som typisk trumfer alle andre bekymringer. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. mars 2023 Del Skrevet 1. mars 2023 Matte er kanskje litt forskjellig fra Norsk og sløyd. En lærer burde prøve/kjenne mange forskjellige tilnærminger for å oppnå at det går opp et lys for elevene, og de forstår et konsept. Om det er blinkende lys, sterke farger, iPad, penger, fysikk eller noe annet er på sett og vis irrelevant. Å kunne "oversette" mellom formler og språk er en nyttig evne. Man kan nok argumentere for at en større andel av elevene trenger det enn ren løsning av mattestykker som andre har satt opp for dem. -k Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 1. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2023 (endret) 16 hours ago, fokkeslasken said: Mnja... Alle kan lære alt selv om ikke alle kan lære alt like godt - og man skal ikke bare gjøre det en allerede er flink til. Alle burde lære å finne informasjon i tekst da det er noe man trenger i livet. Derimot er det ikke sikkert at det er noe man er klar for å lære samtidig og faren er jo dermed at man dreper motivasjonen så grundig at de mentalt avslutter skolen og bruker de neste årene på å bare møte opp. En noe mer individuell læreplan er nok en bedre løsning hvor disse tingene introduseres til passende tidspunkt. Men da er man jo over på temaet ressurser i skolen som typisk trumfer alle andre bekymringer. Det ene utelukker ikke det andre. Og en kan trenge tilbake-melding også på det en er flink til. Ikke greit at en bare blir vurdert ut fra ens svakheter. En kan være på 18-års stadiet i det ene og 10-års stadiet i det andre (for å si det enkelt). Endret 2. mars 2023 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå