Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Parkett vs Laminat og Varme i gulv vs Varmepumpe


Anbefalte innlegg

Seig2 skrev (48 minutter siden):

hm... ja..

Men vil det ikke være mer enn bra nok med bare varmepumpe, og parkett (men uten varmefolie)?
Huset er blitt godt isolert nå, og med varmepumpe+parkettgulv så skulle vel det kunne gi litt varme til gulvet også?

Selvsagt har jeg en gylden muligheten nå til å legge varme i gulv.. men det blir jo en ekstra investering+økt fremtidig kostnad/strømforbruk. Men kan være enig i at gulvvarme er godt, selv om jeg kanskje ser på det som litt "luksus".

Med mitt  bruksmønster kan jeg jo heller styre varmepumpen via app, og heller booste den opp litt rett før jeg kommer hjem.

Ja, det er et komfortvalg. Du må ikke ha det, men jeg ville hatt det selv. Sjekk pris i alle fall. "Mer enn godt nok..." betyr ikke noe, det vil være "mer enn godt nok" å ha en 30kW dieselvarmer, hvis målet er varmt inne, men det er ikke målet vel? 

Skal det være komfortabelt i huset ville jeg foretrukket mulighet til gulvvarme i tillegg til varmepumpe. 

Igjen: Varmefolie skal ikke stå for oppvarming av huset, det skal gi en lunk i gulvet. Varmepumpa varmer huset. Varmepumpa varmer ikke gulvet særlig. Mange har ikke varmekabel eller folie. De som har det og bruker det som komfort er glad for det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (21 minutter siden):

Hva som lønner seg er veldig avhenging av hvor langsiktig man ser på det. En skikkelig vannbasert løsning vil jo øke verdien på boligen betydelig. Det er også muligheter for Enova-støtte. 

Jeg hadde ihvertfall lagt vannrør i gulvet når det først er oppe. Det koster ikke allverden. 

Når huset blir godt isolert vil ikke nattsenking lønne seg noe særlig. Vårt hus er riktignok et murhus, og vi har som sagt  litt magasineringsmuligheter,  men her er det faktisk ofte motsatt, altså at det lønner seg å varme opp om natten, når strømmen er billig. Med ca 0 grader utetemperatur faller innetemperaturen med 2-3 grader i døgnet, når vi reiser bort og slår av varmen.

Nei. Lønner seg et faktisk ganske målbart. Det er en total økonomisk besparelse over den forventede levetiden til det du installerer. Det er heller ikke spesielt mye ENOVA støtte å hente lenger. Ikke øker det verdien spesielt heller, historisk sett. Er du heldig og bor i et attraktivt område får du kanskje igjen krone for krone. Det er ganske dyrt faktisk. Jeg tipper du må ut med rundt 100 000 for å legge rør og nødvendig materiell for å kunne koble til varmepumpe. Rør, plater, arbeid, samlestokk etc. altså. 

En bolig man ikke bruker mye, av begrenset størrelse, med vedovn vil det aldri lønne seg med vannbåren varme i. Oppvarmingsbehovet er ikke stort nok. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, OJ Doe said:

Nei. Lønner seg et faktisk ganske målbart. Det er en total økonomisk besparelse over den forventede levetiden til det du installerer...

En bolig man ikke bruker mye, av begrenset størrelse, med vedovn vil det aldri lønne seg med vannbåren varme i. Oppvarmingsbehovet er ikke stort nok. 

Og du kjenner brukstid, strømpriser og boligpriser 30 år frem i tid for denne boligen? Pluss at du har en rate for arbeidsinnsats ved vedfyring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...