Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

navnet på denne delen? (bakstilling)


Mr.M

Anbefalte innlegg

 

jBWekox.png

(illustrering/lånt bilde)

Volvo V50

tror jeg fikk kjørt i stykker noe i bakstillingen på en hullete sandvei i dag, smalt skikkelig og høres ut som noe er løst som slår og smeller innemellom. Ikke fått gjort noe mer enn å lagt meg ned å kikket under og såvidt jeg kan se, er den deler jeg peker på, borte vekk på ene siden. Jeg stoppet og gikk ut av bilen der det skjedde og lå "ingen deler" igjen på bakken, hvis det da ikke har fløyet flere meter avgårde.

Ingen erfaring med den bilen, men dette er vel et stag, lenkearm eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den har begge deler.

men da skal vel den saken bare være på en siden, og det er det jo.

Må vel ta en bedre kikk, ble bare i all hast på stedet, da jeg var redd for at noe evt. hang ned under bilen og kunne gå i bakken.

Uansett blir det verksted for kontroll (og evt. rep) har ikke kunnskap/ork til å skru og ikke på bakaksel i alle fall.

Det ble byttet fjærer begge sider bak i fjor høst på verksted, hørtes nesten ut som noe som "knakk" på plass, men disse monteres vel bare på en måte, og ikke noe sammenheng med det ekle smellet jeg hørte?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Har du funnet ut noe?

verkstedet påpekte leddet på høyre side av høydesensor, og en foring enda mer til høyre, ute ved brems. 

Blir å bytte på begge sider, når de først skal holde på.

Husker en nabo som bare byttet ene kulebolt i forstillinga, året etter var det vel, røyk den andre og dro med seg drivaksel etc. når det hele kollapset. Ble visst rep. på 12-14 tusen.

Da dro jeg konklusjonen at når/hvis deler er like gamle, så bytt likså godt begge.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Jeg har tenkt litt og gjetter på at det er innfestingen på toppen av støtdemperen som har røket.

tja, det er en litt rar dunkelyd i enkelte humpler. At det "bare" er de tinga jeg nevnte forrige post, eller at de er årsaken, er kanskje bare "halve sannheten"? :confused: De kan egentlig ha vært modne for bytte, og så pga. tilstanden, antok han disse var problemet til at jeg reagerte.

Han som løftet bilen på bukk, foretok en riste-test så jeg fra venterommet. Vet ikke om det greier å gjenskape det å kjøre over humpler, eller gjenskape lyd av ødelagt innfestning? Kanskje vanskelig å få øye på også, bare ved å kikke oppunder bilen?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (34 minutter siden):

Da var det lett å høre hvor lyden kom fra.

jeg og synes det er en karakteristisk lyd, som om noe som "bunner" eller treffer, hvis jeg kan uttrykke det slik. Ikke som den andre "generelle" knaking/ulyden som trolig kommer av slitte foringer, som åpenbart har vært modne for utskifting en stund siden han påpekte det.

Jeg synes jeg prøvde å få frem overfor vedkommende at "lyden" var noe som oppstod akutt i forbindelse med at jeg traff ei stygg grop i veien, men mulig han ikke oppfattet det helt.

Jeg har ikke noe Haynes bok på denne bilen, men får legge meg i selen å prøve finne bilder/tegninger. Ser det er et deksel på sidene helt bak (st-vogn) og får jeg av dem ser jeg vel innfestingen?

Har verkstedtime slutten av neste uke, så vært fint å få sjekket det før det.

btw, når du sier "innfestingen på toppen av støtdemperen som har røket." mener du da selve karosseri-godset kan ha røket eller er det stiften/demperen som er kan være ødelagt?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

btw, når du sier "innfestingen på toppen av støtdemperen som har røket." mener du da selve karosseri-godset kan ha røket eller er det stiften/demperen som er kan være ødelagt?

Det heter visst fjærbenslager. Det ser slik ut på denne bilen:

thumb?id=7070319&m=0&n=0&lng=de&ccf=9407

Hvis det er ødelagt følger nok den andre etter kort tid.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 timer siden):

Hvis det er ødelagt følger nok den andre etter kort tid.

ja bytter begge sider hvis det er den.

Den jobben gjør jeg sjøl, veldig enkel/grei skuring. Har byttet før på annen bil, da var det øye oppe/øye nede infesting, men like enkelt på med stift oppe ser jeg.

 

sjekket deler hos Thansen, 2x dempere og 2x støttelager kr. 1700

Blir ikke å nevne dette issuet på verkstedet da, men bare la de få gjøre jobben med foringer og kule/ledd vi er blitt enige om. Så tar jeg demperne etterpå. (etter å ha fått hørt etter om hvorvidt ulyden fortsatt er der eller forsvunnet med deres inngrep)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...