Gå til innhold

Har brannbiler rett til å presse biler av veien?


WiiBoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brannvesenet har ein del fullmakter, både etter nødretten og etter brannlova. 

Det fyrste kriteriet på om brannvesenet har lov er om det er forholdsmessigheit mellom skadepotensialet ved handlinga og det brannvesenet kan redde. 

Det andre momenter er at sjølv om brannvesenet har lov så betyr ikkje det at skulda og kostnadane kan påleggast ein tredjepart. Brannvesenet vil fort måtte betale for øydeleggingane. 

Det er likevel forskjell på om brannvesenet presser ein bil i grøfta for å kome 2 sekund raskare fram til ein katt i eit tre, eller om brannvesenet knuser ei rute for å flytte ein bil som ville brent opp om bilen vart ståande. 

Under utrykking kan nødetatane bryte det meste av trafikkreglar, men dei kan ikkje bryte aktsomheitsparagrafen. Nødretten kan likevel gjere seg gjeldanse også for nødetatane. 

Brannvesenet kræsjer nok lett inn i ein parkert bil for å kunne redde ei familie i eit brennande hus, også om det medfører at brannvesenet må betale for skaden i ettertid. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv når nødetatene ringer telekomtilbyderene i Norge for å triangulere siste lokasjon til en savnet person så benyttes nettopp nødretten. Nødretten kan brukes i alle situasjoner der det er fare for liv og helse, og det sparer oss fra et unødvendig tungrodd lovverk hvor selv den minste filleting må nedfestes skriftlig (og alle må sette seg inn i). Så ja, nødetatene kan dytte bilen din ut i havnebassenget hvis de mener det er eneste måte å få gjort jobben med å redde liv, og hvis du har parkert på en måte som forhindrer nødetatene fra å komme seg frem så er det utelukkende du selv som har brutt loven.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mon tro om dette kunne (har?) skjedd i Norge 🤔


image.jpeg.5fde38725915d77dcfaf3a1a2b43698e.jpeg

Sitat

When they arrived on the scene and discovered the car parked in front of the hydrant, they had no choice but to smash the windows of the car and feed the hose through.

Feeding the hose around the car — whether that's over it, under it or around it — would force the hose to crimp at the coupling where it attaches to the hydrant and restrict water from flowing through..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (24 minutter siden):

Er det sånn at trikken har rett til å dytte feilparkerte biler som står i veien? Jeg trodde at jeg hadde lest en sak på det i avisen, men google fant ikke noe for meg.

-k

Trikken har ikke en rett til å dytte bort biler, men har du parkert slik at bilen blir truffet av skinnegående trikk eller tog vil du nesten helt sikkert få skylden. Var en sak for noen år siden om ei som hadde feilparkert på havna og bilen ble truffet av et tog som flyttet containere, hun fikk skylden. Har også hørt om et pizzabud for en del år siden som ble observert løpende og skrikende etter bilen sin som ble dyttet sidelengs bortover kaia av en stor kran. Ingen skyld på krana.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

Ingen jurist, men i utgangspunktet ikke, med mindre de påroper seg nødrett. Å dytte biler for å spare sekunder vil neppe bli godtatt, men om de må fjerne en bil for å kunne komme til med livreddende hjelp så slipper de nok unna.

Ikke jurist jeg heller, men Trådstarter viser til blokkert. Ser av og til idiotiparkering i gater som er egotripp uten sidestykke. Noen driter i om de sperrer gaten osv. Det lar seg noen ganger ikke passere med egen bil.

Man plikter å parkere og plassere seg slik at det ikke er til klart hinder eller fare for andre eller annen trafikk. Så i slike tilfeller håper jeg virkelig brannvesenet riper opp en bil eller to. Ikke får å spare to sekunder, men for å klare å komme fram. Dem tar bilder. 

Fikk digresjon til en som parkere sin bil inntil døra i lokalbutikken. Slik at sjåføren bokstavelig talt tok foten inn i butikken når han åpnet bildøra. Jeg sa til ham at dette er ugreit, da ble han sterkt truende... Slike folk finner man rundt omkring, ser kun på seg selv og ikke omgivelsene. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
11 hours ago, WiiBoy said:

Dersom en brannbil i utrykning blir blokkert av en bil, har de da lov til å presse seg fram/skyve den andre bilen bort?

Det er nyttig å avklare kva nødrett er. Det er noko alle har. Det er regulert i straffelova §17

 

Quote

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a. den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b. denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

 

Svaret er altså at dersom handlinga vert gjort for å redde liv, helse, eigedom eller anna interesse, og det ikkje finst gode handlingsalternativ, og skaderisikoen er mindre enn konsekvensen av å ikkje handle, så er det lovleg.
 
Potensielt kan brannutrykning stå om liv. Å dytte ein bil ut av vegen i låg hastigheit vil stortsett ikkje føre til meir enn materielle skader for eit par hundre tusen - om bilen må kondemnerast. Det er mao. rimeleg åpenbart at brannvesenet kan (på forsvarleg vis!) presse bilar av vegen om det er nødvendig for å komme fram til ein brann. På samme vis vil dei ganske useremonielt kunne fjerne bilar som står foran t.d. hydranter, eller på anna vis hindrer dei i jobben.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, WiiBoy said:

Men er det brannvesenet som tar regningen dersom de fysisk presser en bil som blokker de av veien?

Det vil truleg komme an på situasjonen. Du har plikt til å gi fri veg til nokon som varslar med blått blinkande lys. Om du bryt vikeplikta kan du ende opp med å måtte betale for skadar på begge partar. Det samme vil eg tru gjeld om du vel å parkere foran eit hydrant.

Om brannvesenet derimot feilbereknar og skraper opp bilen din når det var plass? Då vil dei truleg ha eit erstatningsansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

Mon tro om dette kunne (har?) skjedd i Norge 🤔

Vi har minimalt med hydranter i Norge, og alle jeg vet om står på plasser hvor det er forbudt å parkere. Ofte i sving, på hjørnet.

Hydrantene i USA står overalt, på strekninger det er lov å parkere, men ikke skiltet at det er parkering forbudt foran hydranten.
Mange driter i loven, og andre vet ikke loven, så de tror de kan parkere der siden det ikke er skiltet.

Lenke til kommentar

Basert på referansen til "minimalt med hydranter i Norge" så får jeg inntrykket om at det kanskje også er eksplisitt nødvendig å nevne at det også finner underjordiske hydranter, og at nye hydranter siste 20-30 år nettopp har vært blitt bygd som underjordiske (de du ser er normalt veldig gamle, eller på steder hvor underjordisk ikke lar seg gjøre av sære grunner). Om vi i Norge har et større forhold underjordiske hydranter til de over bakken enn USA skal jeg ikke begi meg inn på, men at USA tviholder på f.eks. gammel teknologi når det gjelder brannvernutstyr for sine brannmenn (spesielt hjelmer uten integrering til røykdykkermasken) er ikke akkurat ukjent, så det er vel også mulig at de fortsetter å lage de som syns over bakken, imens resten av det moderne samfunn har gått andre veien og prøver å holde slik infrastruktur nettopp under bakken (infra fra latinsk betyr nettopp "under") hvor det ikke er i veien og hvor det er vanskelig for noen å hindre tilgangen, både med vilje og uten forsett.

Mer lesing for de interesserte: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/disse-blir-det-stadig-faerre-av-1.12022118

Endret av ali q
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/24/2023 at 11:38 PM, The Avatar said:

Brannvesenet kræsjer nok lett inn i ein parkert bil for å kunne redde ei familie i eit brennande hus, også om det medfører at brannvesenet må betale for skaden i ettertid. 

Har sett de gjøre det med egne øyne her i gata hvor jeg bor. Et forholdsvis smalt kjørefelt med biler parkert på begge sider. En stor SUV stod parkert godt uti kjørefeltet når de kom på utrykning, og de dundret inni den tilsynelatende uten å nøle. Dette var forøvrig en stor Audi SUV som hadde praktisert stereotypiske stor Audi SUV parkeringer i lang tid. Ingen anelse om hvordan skyldfordeling i ettertid ble da

Lenke til kommentar
ali q skrev (3 timer siden):

Basert på referansen til "minimalt med hydranter i Norge"

 

barfoo skrev (11 timer siden):

Niks, vi har ikkje minimalt med hydranter. Det kan tenkast du ikkje legg merke til dei, fordi dei ofte er brannkummar i gata i Oslo. I t.d. Bergen er dei relativt synlege, og ligg rimeleg tett. T.d. vil du på denne vegstrekninga sjå 3 hydrantar på omlag 300-400 meter.

 

Ja jeg mente hydranter over bakken, iogmed at jeg nevnte USA så regnet jeg med at folk skjønte det.

 

 

 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Flyplass er lukket område, så de trenger ikke følge veitrafikkloven

Men det gjør man. Og politiet har myndighet til å kontrollere at fartsgrense blir fulgt, samt utføre promillekontroll innenfor gjerdene.

Brannvesenet der inne har nok noen friheter man ikke har ellers. Begynner det å brenne på riktig sted inne på Oslo Lufthavn forsvinner hele Gardermoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...