Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke studium

Gjest 02f04...d12

Anbefalte innlegg

Gjest 02f04...d12

Hei.

Kort forklart, jeg tar ny utdanning. Nettopp hatt eksamen for 2 gang i samme fag, den gikk ikke bra. Tror ikke jeg kommer til å klare dette studiet, og dette var liksom veien til et bedre liv da jeg er i en jobb jeg ikke trives i...

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ser så håpløst på alt nå. Livet har vært tøft nok fra før, jeg har ikke foreldre, synes de siste 15 årene har vært tøffe... Jeg tror jeg aldri har vært så langt nede som jeg er nå.

Anonymous poster hash: 02f04...d12

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når livet er tøft, så er det også vanskelig å studere, for da har du lite overskudd. Er det f.eks. noen mulighet for at du kan ta ut permisjon eller feire i perioden før en eksamen slik at du får litt fred da i alle fall?

Eller går det an å finne en jobb som er noe triveligere i alle fall om enn bare midlertidig? Poenget er å gjøre forbedringer der man kan, og så er det kanskje nok til å få nok overskudd til type investering som jo en utdanning er 🙂

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veien videre koker ned til svaret på spørsmålet: Var jeg i det hele tatt klar for å studere?
Hvis nei; er jeg enig med panzerwolf om å undersøke permisjon.
Hvis joda; er jeg igjen enig med panzerwolf om å gjøre forbedringer der du kan.

Slike forbedringer må være med mål om å lade de batterier som siden utlades når du forbereder deg til eksamen. Det er selvfølgelig svært individuelt hvordan man lader sine batterier. Men forskningen er relativt klar. Hvis du har forutsetninger, så er fysisk aktivitet forbundet med mestring det klart beste. 30-90 minutters gåtur (gjerne powerwalking, da får du cardiotrening som bonus), viser seg å gjøre under for hjernen.

Lenke til kommentar
Gjest 02f04...d12
panzerwolf skrev (6 timer siden):

Når livet er tøft, så er det også vanskelig å studere, for da har du lite overskudd. Er det f.eks. noen mulighet for at du kan ta ut permisjon eller feire i perioden før en eksamen slik at du får litt fred da i alle fall?

Eller går det an å finne en jobb som er noe triveligere i alle fall om enn bare midlertidig? Poenget er å gjøre forbedringer der man kan, og så er det kanskje nok til å få nok overskudd til type investering som jo en utdanning er 🙂

Livet et tøft i noen perioder og bra i noen. Jeg har vært i en jobb med et giftig arbeidsmiljø, jobba turnus også som jeg ikke trives med. Trodde utdanningen jeg tar nå ble redningen mot en bedre hverdag. Problemet med utdanningen er at noen av fagene er utrolig krevende. Jeg har sittet uttallige timer med dette faget, løst oppgaver, men på eksamen så klarer jeg ikke å prestere så godt. Hadde nok slitet med mange av oppgavene om jeg skulle løst de på egenhånd uten at det var eksamen og. Noen i klassen får til dette veldig lett, virker nesten som det faller mer naturlig med slike fag for de. Jeg er jo egentlig skoleflink, aldri strøket på eksamen før jeg startet å studere dette. Er halveis i studiet, og jeg klarer ikke tanken på å stryke eller å få en dårlig karakter. Er så utrolig demotivert.

Skandinav skrev (4 timer siden):

Veien videre koker ned til svaret på spørsmålet: Var jeg i det hele tatt klar for å studere?
Hvis nei; er jeg enig med panzerwolf om å undersøke permisjon.
Hvis joda; er jeg igjen enig med panzerwolf om å gjøre forbedringer der du kan.

Slike forbedringer må være med mål om å lade de batterier som siden utlades når du forbereder deg til eksamen. Det er selvfølgelig svært individuelt hvordan man lader sine batterier. Men forskningen er relativt klar. Hvis du har forutsetninger, så er fysisk aktivitet forbundet med mestring det klart beste. 30-90 minutters gåtur (gjerne powerwalking, da får du cardiotrening som bonus), viser seg å gjøre under for hjernen.

Jeg har følt meg klar, men jeg takler faglig nederlag veldig dårlig.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Guest 02f04...d12 said:

Problemet med utdanningen er at noen av fagene er utrolig krevende. Jeg har sittet uttallige timer med dette faget, løst oppgaver, men på eksamen så klarer jeg ikke å prestere så godt. Hadde nok slitet med mange av oppgavene om jeg skulle løst de på egenhånd uten at det var eksamen og.

Da passer kanskje ikke dette faget for deg. Det finnes massevis av andre studier og jobber å velge mellom.

Lenke til kommentar

Jeg studerer for første gang, et studie som skal være kjempelett men jeg sliter selv. Går gradvis bedre, men det er veldig stress å få svar at man ikke fikk oppgaver godkjent. Vet ikke om dette hjelper men du er ikke alene.

Jeg tror jeg leste noe om at man husker bedre på eksamen hvis man er i samme humør som man studerer. 

Lenke til kommentar
Gjest 02f04...d12 skrev (På 23.2.2023 den 12.53):

Jeg har sittet uttallige timer med dette faget, løst oppgaver, men på eksamen så klarer jeg ikke å prestere så godt. Hadde nok slitet med mange av oppgavene om jeg skulle løst de på egenhånd uten at det var eksamen og. Noen i klassen får til dette veldig lett, virker nesten som det faller mer naturlig med slike fag for de. Jeg er jo egentlig skoleflink, aldri strøket på eksamen før jeg startet å studere dette. Er halveis i studiet, og jeg klarer ikke tanken på å stryke eller å få en dårlig karakter. Er så utrolig demotivert.

1. finn ut om dette er studiet for deg. Er det noe du brenner for? Alle studier og alle yrker er kjedelig noe av tida, men hvis alt har vært bare hat så bør du tenke på om du har valgt feil.

2. Sitter du alene? Finn deg en kollokviegruppe. Fordel oppgaver, snylt på hverandres forståelse, knekk koder. Løs gamle eksamensoppgaver. Rasjonaliser med tida, heller enn å lære alt om noe, lær det du rekker å lære, det du tar greit og det du tror du blir spurt om på eksamen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 02f04...d12 skrev (På 23.2.2023 den 12.53):

Jeg har sittet uttallige timer med dette faget, løst oppgaver, men på eksamen så klarer jeg ikke å prestere så godt. Hadde nok slitet med mange av oppgavene om jeg skulle løst de på egenhånd uten at det var eksamen og.

Spørs om du har fått nok mengdetrening. Spesielt i matte er det lett å tro at man har forstått noe, men så dukker det opp en oppgave (f.eks. på eksamen) med en skikkelig vri. Og vips så innser man at man ikke har skjønt det likevel. Da er det lett å bli litt nedfor. Noen ganger er problemet også manglende mengdetrening i tidligere stoff, som det nye stoffet bygger oppå .. Da er man ute å kjører med en gang.

Beste du kan gjøre er å alliere deg med noen som er flinke. Du må be om hjelp rett og slett. Også må du løse flere oppgaver, helt til det sitter i fingrene og hver oppgave går lekende lett ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...