Gå til innhold

Kan forfattere i fulltidsstilling søke forfatterstipend?

Subla

Anbefalte innlegg

Jeg er en forfatterspire som undersøker muligheten for å søke stipend for å finansiere skriving og utgivelse av en skjønnlitterær bok. Jeg må medgi at stipendordninger (og økonomi forøvrig) ikke er helt mitt felt, så veldig fint hvis noen her kan hjelpe med å belyse dette! 

Jeg har egentlig to spørsmål:

1. Kan aspirerende forfattere søke stipend selv om de har såkalt "trygg inntekt" gjennom fast fulltidsjobb? Eller er dette en støtteordning kun ment for folk med lav til ingen inntekt? Jeg har så jeg klarer meg, men skal ikke legge skjul på at stipend hadde hjulpet, og gjort prosjektet mer attraktivt å gjennomføre.. 

2. Må man kunne dokumentere hva stipendet har gått til? Altså; skal man kunne gjøre rede for hver krone gjennom kvitteringer, eller bare generelt oppgi hvilke utgifter det dekket. Og hva er i så fall en "akseptabel" ting å bruke stipendet på? Husker at det ikke var krav til å dokumentere hva utstyrsstipendet på videregående gikk til, men vet ikke om det er helt det samme.. 

Jeg forstår at betingelsene varierer fra stipend til stipend, men jeg klarte faktisk ikke finne informasjon som svarte på disse spørsmålene. Det er selvsagt mulig jeg bare er håpløs når det kommer til sånt.. 

Uansett hadde jeg satt stor pris hvis noen kunne hjelpe med å forklare det med stipend og hvordan det funker!! 

På forhånd, stor takk! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...