Gå til innhold

Kjøpt brukt maskin - fremtidig oppgraderingsbehov

unik42

Anbefalte innlegg

Når det gjelder grafikkort så er 1050 Ti blant de svakeste som er "bra nok" til gaming på 1920x1080 skjerm i dag. Hva som er bra nok er selvfølgelig veldig subjektivt og kommer an på hvilke spill en spiller.

En oversikt her: GPU Benchmarks Hierarchy 2023 - Graphics Card Rankings | Tom's Hardware (tomshardware.com)

Intel Arc A750, Nvidia 3060 eller AMD RX 6600 har en grei ytelse for et nytt kort for 1920x1080 skjerm.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Vekker til live denne.

Har fremdeles samme maskin, og SSD'en har fungert veldig bra. Men guttungen bruker ikke maskinen noe særlig, mest fordi han ikke får "120FPS i Fortnite". Setter det litt i gåseøyne da jeg ikke helt tar det seriøst.

Men likevel så har jeg prøvd å spille litt på maskinen og merker at den nok kunne trengt litt mer hestekrefter. Antar at da bør kanskje skjermkortet byttes ut?

Noen som har et bra tips til skjermkort som passer?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (52 minutter siden):

Vekker til live denne.

Har fremdeles samme maskin, og SSD'en har fungert veldig bra. Men guttungen bruker ikke maskinen noe særlig, mest fordi han ikke får "120FPS i Fortnite". Setter det litt i gåseøyne da jeg ikke helt tar det seriøst.

Men likevel så har jeg prøvd å spille litt på maskinen og merker at den nok kunne trengt litt mer hestekrefter. Antar at da bør kanskje skjermkortet byttes ut?

Noen som har et bra tips til skjermkort som passer?

Last ned Nvidia Frameview: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/technologies/frameview/

start den før Fortnite, så kommer det ett overlegg på bildet som viser hvor mange frames som kommer

Mulig det faktisk er skjermen som brukes som kanskje kan være problemet? Hvilken skjerm benyttes, og støtter den mer enn 60Hz? Kan være veldig mye å vente der.

Fortnite skal være nokså greit å drive, så tipper det skal være greit med 3060, 4060 type, eller lignende fra AMD, men med nytt skjermkort, så kan det hende dere kanskje må inn med ny strømforsyning også.

Kjapt så ser det dette ut som en guide for å få mye frames i Fortnite på ett 1050ti

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Svein M said:

Ser at ene minne brikken kanskje står i feil slott. De er navngitt slik: B1, B2, A1, A2.

Minne brikker står i A1 og A2, men bør vel stå i B2 og A2.

Det tror jeg at jeg har fikset, skal dobbeltsjekke for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Jeg tror at både cpu og grafikkort kan klare over 120 fps i lave grafikk innstillinger. Men her er vi inne på det at CPU også begynner å bli gammel. Om en skal bytte CPU så må en bytte hovedkort og RAM også. Så letteste oppgraderingen er å bytte bare skjermkort.

Lenke til kommentar

Ja, det er nokså enkelt. Det sitter med 4 skruer, så er det bare å følge kabelene som plugges ut, og byttes med de nye som følger med den nye strømforsyningen.

Men det kommer an på hvilken strømforsyning du har i dag, det kan jo hende den vil fungere som den er. Det er ett klistemreke på siden av den som viser spesifikasjoner, det står der hvor mye Watt den har på 12V som er det viktige. Det var nokså normalt med 550+watt på den tiden PCen din er i fra.

Lenke til kommentar

Om du bytter strømforsyning så bytter du også strømkablene som går ut fra strømforsyningen til bla. hovedkort og skjermkort.

Hvor mange watt er strømforsyningen du har på? Er der strømkabel til skjermkortet?

Oppgitt strømforbruk på skjermkort:

RX 6600: 132W.

RX 7600: 165W

RTX 4060: 115W

RTX 3060: 170W

Lenke til kommentar

Veldig få som har strømforsyning under 500W. Her er eksempel på utregning.

#     Component type       Name                               Wattage     Item count     Total Wattage
1.     Processor                  Intel Core i5-8400          65 W         x 1     65 W
2.     Graphic card            AMD Radeon RX 7600     165 W      x 1     165 W
3.     Motherboard            Desktop Motherboard     35 W        x 1     35 W
4.     Memory                    DDR4                                6 W          x 2     12 W
5.     Data storage            SSD SATA                         3 W           x 1     3 W
6.     Cooling fans            92mm                                3 W           x 1     3 W
7.     Cooling fans            120mm                               4 W           x 2     8 W
                                                    Total configuration wattage     291 W

Anbefalt strømforsyning minst 500W. Utregning: (291+50)/0.7= 487

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...