dan83 Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 hei, innimellom etter at jeg har slått av motoren, så kommer det en slags "ruglete vifte lyd" noen sek. etterpå. Merket at det kan komme etter lange turer når motoren er varm og den har stått litt på tomgang, før jeg slår av bilen. Kan dette være lyd fra turboen og er dette innafor normalen tro? Det er snakk om en diesel bil(rav4 2013) som har gått 95000km Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 Mulig det er radiatorviften som fortsatt går litt etter motoren stopper? Teoretisk sett kan radiatorvifte starte når som helst, også når bilen er av og ikke kjørt på lenge, bare det blir varmt nok. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 20. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2023 kremt skrev (1 minutt siden): Mulig det er radiatorviften som fortsatt går litt etter motoren stopper? Teoretisk sett kan radiatorvifte starte når som helst, også når bilen er av og ikke kjørt på lenge, bare det blir varmt nok. Vet ikke, men varer bare noen sekunder og høres mer ut som en ruglete lyd en typisk vifte. Lest at det er normalt at turboen kan lage litt etter at motoren er slått av, men veldig usikker egentlig. Bilen og motoren yter som den skal ellers, ikke noe ulyder når den går eller under kjøring. https://www.dieselplace.com/threads/turbo-noise-after-shut-off.282330/ Leste om noe tilsvarende her(se link) Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 Vifta er nok termostat styrt og vil gå om motor har for høy temperatur også når motor er avskrudd, er bare å åpne panser så ser du om det er kjølevifta som går. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 21. februar 2023 Del Skrevet 21. februar 2023 Dieselbiler har og en tendens til å trenge å brenne reint dieselpartikkelfilteret, og av og til har den begynt på denne prosessen når du ikke fullfører langturen som bilen trodde du var begynt på, og da må denne prosessen avslutte på en pen måte, og ikke bare stoppe umiddelbart når du slår av motor og tenning. Hvis den ikke får gjort dette over lengre tid vil du merke at bilen ikke er like gøy å kjøre, og går det veldig lang tid vil du kunne få varsellampe som igjen kan bety at det har gått så langt at partikkelfilteret ikke lenger kan brennest rein ved å bare kjøre langt på høyt turtall (og må byttes med de kostnadene det involverer). Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Mest sannsynlig kjølevifta. Kan være et lite kast i viftebladet som skaper den ruglete lyden. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 ali q skrev (På 21.2.2023 den 8.23): Dieselbiler har og en tendens til å trenge å brenne reint dieselpartikkelfilteret, og av og til har den begynt på denne prosessen når du ikke fullfører langturen som bilen trodde du var begynt på, og da må denne prosessen avslutte på en pen måte, og ikke bare stoppe umiddelbart når du slår av motor og tenning. Hvis den ikke får gjort dette over lengre tid vil du merke at bilen ikke er like gøy å kjøre, og går det veldig lang tid vil du kunne få varsellampe som igjen kan bety at det har gått så langt at partikkelfilteret ikke lenger kan brennest rein ved å bare kjøre langt på høyt turtall (og må byttes med de kostnadene det involverer). Regen stopper om man skrur av motor. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 23. februar 2023 Del Skrevet 23. februar 2023 Dragonlove skrev (23 timer siden): Regen stopper om man skrur av motor. Men det kan ta både 2 og 10 minutter før den er ferdig og nedkjølt, med de lyder/støy det involverer i den perioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå