Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskiver - Priser


Anbefalte innlegg

Hvor mye sånn cirka bør det koste for nye bremseskiver på framhjulene? Spiller det noen rolle hva slags kvalitet man kjøper...sånn egentlig? Eller er de alle sammen stort sett samme kvalitet på legeringen, overflaten...? Ser det er en jungel å velge mellom, så blir litt oppgitt. 

Sjekka på nettet og de prisene jeg ser på skruvat, eurodel, autodoc etc. etc. er noe helt annet enn det jeg får oppgitt i butikkene. Bilextra skulle ha 3.600,- for 2 Bosch bremseskiver. Meca kunne skaffe meg de samme for 2.600,- Men er dette fortsatt alt for mye å betale egentlig? Får opp på nettet skiver som passer helt ned i 300 kroner og opp.

Aldri kjøpt eller skiftet bremseskiver før og ingen anelse hvor lenge de er ment å vare. Bilen skal på EU kontroll snart så greit å få bort de gamle rustne skivene og få på noen nye klosser i samme slengen. Klarer jeg dette uten å bli nødt å lufte systemet mon tro?

 

 

Musso wheels off 16.jpeg

Musso wheels off 7.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (11 minutter siden):

Klarer jeg dette uten å bli nødt å lufte systemet mon tro?

Du klarer nok helt sikkert å lufte systemet også, om det skulle bli behov. Anbefales å bytte bremsevæske hver 24. måned.

Om du finner en guide på youtube, så pleier det å være grei skuring. Men om du ikke har noe verktøy, så koster det for like mye i innkjøp som det vil koste deg å sette vekk jobben.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (28 minutter siden):

Spiller det noen rolle hva slags kvalitet man kjøper...sånn egentlig?

Ja og Nei.
Du får nok ca samme bremseeffekt under normal bruk.
Men billige bruker å slites ofte mye fortere, og svikter oftere under tyngre bruk, (tåler varme mindre)
Men ved "normal" bruk på en eldre bil har det ikke så mye å si.

Men om du drar henger eller kjører veldig mye så er det faktisk ikke sikkert at dem billige faktisk er billigst om du ser på levetiden

Edit:
Hvordan du gjør jobben finner du enkelt ut på youtube
Kan hende du trenger noe spesialverktøy for å tvinge tilbake stemplene når du bytter klossene og skivene.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke dette så helt ille ut egentlig. Dersom skivene fortsatt er tykke nok ville jeg bare pusset over de og slipt ned kanten med en flapdisc. Det er også noe bremsebelegg igjen, ikke for mange år men kanskje holder det 1-2 år enda. Grunnen til at det koster litt akkurat her er nok at du har en stor bil, type suv-4wd eller pickup med 6-bolts understell. Da er det tyngre og kraftigere oppbygning enn på en mindre personbil eller varebil med vanlige 15-toms hjul og skiver på ca 280mm.

Disse er fine, 30-40 kroner på biltema.

Brumby_FlapDisc_BPD125F.jpg?x20732&f=1&n

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Gjest Baardsen said:

er de alle sammen stort sett samme kvalitet på legeringen, overflaten...?

Kjøp såkalte "belagte" bremseskiver.

Det er ikke behov for lufting ved bytte av bremseskiver/bremseklosser, men det kan være lurt å slippe bremsevæsken ut gjennom lufteskruen når man skyver tilbake stempelet på kaliperen. Dersom det er lenge siden bremsevæskebytte er det naturlig å gjøre dette samtidig med bytte av bremseklosser slik at det blir fersk bremsevæske i alle rørene.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, kremt said:

Jeg syns ikke dette så helt ille ut egentlig. Dersom skivene fortsatt er tykke nok ville jeg bare pusset over de og slipt ned kanten med en flapdisc. Det er også noe bremsebelegg igjen, ikke for mange år men kanskje holder det 1-2 år enda. Grunnen til at det koster litt akkurat her er nok at du har en stor bil, type suv-4wd eller pickup med 6-bolts understell. Da er det tyngre og kraftigere oppbygning enn på en mindre personbil eller varebil med vanlige 15-toms hjul og skiver på ca 280mm.

Disse er fine, 30-40 kroner på biltema.

Brumby_FlapDisc_BPD125F.jpg?x20732&f=1&n

Bremseskivene ligger på knappe 22mm. Forstod det slik at de var 24mm når de var ny fra fabrikk. Jeg har 15 toms alu felger og 75R/15-105T dekk. Piggdekk er 235 og sommerdekk er 245. Skivene er helt oppsprukne og rustet rundt omkring på sidene der den ventileringen er. Jeg tror ikke jeg bommer med mye når jeg tipper at de har sittet på bilen i over 10 år. Samme med klossene. 

 

Musso wheels off 9.jpeg

Musso wheels off 17.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 20.2.2023 den 19.38):

Hvor mye sånn cirka bør det koste for nye bremseskiver på framhjulene? Spiller det noen rolle hva slags kvalitet man kjøper...sånn egentlig? Eller er de alle sammen stort sett samme kvalitet på legeringen, overflaten...? Ser det er en jungel å velge mellom, så blir litt oppgitt. 

Det er egentlig litt meningsløst å diskutere "hva en bremseskive bør koste" uten å sette det i kontekst av en konkret bilmodell. Det er til dels ganske store prisforskjeller mellom modeller. F.eks. en standard bremseskive av god kvalitet fra Zimmermann med dimensjon 280x22 til en Golf MK6 1.6TDI koster 627 kr, mens bremseskive fra Zimmermann med den samme kvaliteten men med dimensjon 330x24 til en BMW F10 520D koster 1245 kr.

Jeg har ikke spesielt gode erfaringer med bremse-"billig-deler", så går alltid etter OE eller OEM-bremsedeler. Har hovedsakelig holdt meg til Textar og Zimmermann de siste årene når jeg har byttet på mine egne biler. 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 20.2.2023 den 20.06):

Ja og Nei.
Du får nok ca samme bremseeffekt under normal bruk.

Spørsmålet er jo hva som skjer med bremselengden ved en nødbrems med "full pedal". Forrige sommer testet jeg dette en dag jeg var alene på veien med en bil med bremser av "billigste sort", og jeg klarte ikke å aktivere ABSen selv om jeg "sto på pedalen" fra 100 km/t ned til 0.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Kan anbefale deg å sjekke disse :) 

 

Bildeler online - stort sortiment og lave priser | Skruvat.no                                         (Anbefales kan velge og vrake i merker og kvalitet) 

Bildeler på nett - Eurodel.no                                                                                                (Anbefales kan velge og vrake i merker og kvalitet) 

Bildeler og reservedeler - Handle bildeler på nett i Norge - Norgesdel                         (Rabatt 15% dersom NAF-Medlem) 

Bildeler.no | Kjøp rimelige kvalitetsdeler på nett

thansen.no - Bildeler og utstyr til din bil og mye mer.

AUTODOC – nettbutikk for bildeler med over 4 millioner reservedeler 

 

Lenke til kommentar

Nå var det slik at jeg for enkeltshets skyld tok utgangspunkt i Bosch og sjekket opp ang. et spesifikt produkt. Her var prisforskjellen mellom nett og butikk veldig stor, og derfor lagde jeg denne tråden. 

https://www.eurodel.no/bremseskive-bosch-0-986-478-967

Som nevnt skulle Bilextra ha 1800,- pr.stk og Meca 1300,- pr stk. og jeg skulle ha 2 stk.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Nå var det slik at jeg for enkeltshets skyld tok utgangspunkt i Bosch og sjekket opp ang. et spesifikt produkt. Her var prisforskjellen mellom nett og butikk veldig stor, og derfor lagde jeg denne tråden. 

https://www.eurodel.no/bremseskive-bosch-0-986-478-967

Som nevnt skulle Bilextra ha 1800,- pr.stk og Meca 1300,- pr stk. og jeg skulle ha 2 stk.

Jeg fikk faktisk opp 1800 kr hos Meca også jeg, når jeg søkte på Bosch sitt delenr 0986478967.

image.thumb.jpeg.60586dadda093952b0ed6a133998282e.jpeg

vs. eurodel (linken din):

image.thumb.jpeg.adb8b6d2cf4a55a8031da192c5b720bc.jpeg

Ganske sprøtt ja

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Jeg vil ikke si at det er noe mål at abs skal slå inn under ideelle forhold. Det er bremselengden som er interessant.

Sjekk ut bremsetesten her (slutten av videoen): Carwow Der hører du pulserende lyd fra dekkene som ligger helt på grensen til grep. Det var jeg ikke i nærheten av den dagen jeg var ute og testet. Og man trenger ikke en Audi RS-utgave (som i videoen) for å oppnå sånn type bremsing, det fikk jeg til med min gamle BMW E39 med sommerdekk på tørr asfalt også. Enig i at det er bremselengden som betyr noe, men gitt gode sommerdekk og tørr asfalt så vil jeg jo tro at bremselengden blir kortere når bremsene biter så hardt at det er dekkenes gripeevne som ender opp med å være det svakeste leddet, slik som man ser i videoen?

 

Lenke til kommentar

Så var det å få tak i bremseklosser. Ser at de aller fleste produsentene har integrert slitasjeindikator selv om min bil ikke har noe slikt. Er det vanlig praksis å bare kappe av denne ledningen eller betaler man her mer for noe man ikke bruker så ideelt sett burde jeg finne noen uten en slik indikator?

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (5 timer siden):

det vanlig praksis å bare kappe av denne ledningen eller betaler man her mer for noe man ikke bruker så ideelt sett burde jeg finne noen uten en slik indikator

Tipper at det er en overvekt av kunder av produsentene som ønsker med slitasjevarsler og da er det mer lønnsomt (for produsentene) å produsere kun med slitasjevarsler 😊

Endret av NoBo
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Har du prøvd de akustiske...altså de som "hyler" når det er på tide å skifte?

Min erfaring med de er at de ruster av og knekker før man er så nedslitt at de begynner å ta.

Ville funnet klosser fra en av de store OEM-produsentene hos uavhengig delebutikk (Akebono, Brembo,eller NK). Samme del som hos merkeforhandler/Meca/Mekonomen/verkster, men ca 1/3 av prisen.

Hint: Bremsedelene til Biltema er re-brandet Akebono, som er eid av og produsent av orginale bremser iToyota-konsernet.

Lenke til kommentar

Så godt som alle bildeler er overpriset i Norge. Hvis ikke hadde det vært dårlig butikk for alle som har slått seg opp internasjonalt. :)
Kjører du Jeep eller andre amerikanskemerker, er det mye å spare på å bestille fra US. Selv med frakt og mva.
Kjører du Land Rover, bestiller de fleste fra engelske nettsteder, og sparer også mye penger selv med frakt og mva.

Det meste jeg bestiller av slitedeler til familiens seks biler, bestiller jeg fra Autodoc i Tyskland. Du må selv ha 100% kontroll på at du bestiller rett del til din bil (feks ha kontroll på diameter og tykkelse på bremseskiver), da nettsiden gir alle mulige kombinasjoner av utstyr til din bilmodell. Har du ikke kontroll på dette selv, anbefaler jeg å kjøpe et annet sted da de er håpløse på retur.

Jeg har kjørt både billige bremsedeler (Ridex) og dyre deler på bilene våre, og merker med vanlig bruk ingen forskjell. Hvorvidt bilene greier å få abs til å slå inn på tørr asfalt kommer gjerne an på mange andre faktorer enn logoen på bremsedelene dine.

På deler som er mye jobb å bytte (clutch, utløserlager, hjullager) kjøper jeg helst dyrere merkevarer som SKF, FAG, Valeo osv.
På deler som er kjapt å bytte, samt luftfilter og kupefilter, kjøper jeg gjerne billigere merker og bytter heller oftere enn fabrikkintervall.

Thansen har overrasket meg stort både på priser og deletilgang i år; de har mye på lager til litt over tysk pris. Skruvat har skuffet stort på leveringstid, opptil 2-3 uker på enkelte deler som står som "på lager".
Eurodel er omtrent som Thansen på leveringstid og pris, varierer litt fra produkt til produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...