Lyncs Skrevet 18. februar 2023 Del Skrevet 18. februar 2023 Når man har kalibrert en skjerm og spart resultatet som en fil, kan man da bruke denne filen til å justere skjermbildet ved senere anledning eller må man kalibrere på nytt? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 Har ikke noe erfaring med den spesifikke kalibratoren/programvaren, men normalt sett brukes vel nåværende kalibrering som utgangspunkt for å sjekke om skjermen har driftet ut av kalibrering. Fullkalibrering har man jo allerede gjort, så det skal man ikke trenge å gjøre på nytt. Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 21. februar 2023 Del Skrevet 21. februar 2023 Skjermer vil endre seg over tid. For hvermannsen vil man kanskje ikke legge stort merke til det. Jeg vil likevel anbefale å ta en full profilering (eller kalibrering dersom skjermen støtter det) en gang i halvåret-året. Da jeg jobbet som colorist kalibrerte jeg monitoren annenhver måned. Det er ikke mye avvik på den tid, men det er avvik. Ikke stol på at skjermen "holder seg" til evig tid om farger er viktig for deg. En full runde med profilering eller kalibrering med DisplayCAL tar jo ikke mer enn 10-15 minutter. Vel verdt tiden spør du meg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2023 Del Skrevet 21. februar 2023 Det viktigste når en kalibrerer skjermer er at de justeres slik at kalibreringen ikke får problemer med å få optimale resultater. Hvis f.eks fargene er justert for mye som utgangspunkt eller at lysnivået er for langt opp eller ned så kan software få problemer enkelte steder med å justere optimalt. Har du mistanke om noe slikt kan det være lurt å justere dette og ta en ny fullkalibrering. Støtter også DisplayCAL som hjelper deg å optimalisere dette som en del av måten den prekalibrerer på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå