Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Et firma ødela et kretskort ved forsøk på reparasjon. Erstatningskrav?


Milhouse85

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, Powertrainer said:

hvor stor erstatningsverdi har et defekt kretskort?

Det avhenger jo av om det er enkelt å reparere det eller ikke. Hvis man sender inn serverhovedkortet sitt til 15000 kroner (nypris) for bytte av cpu socket (som er en enkel reparasjon), men reparatøren tabber seg ut, har man da noen rettigheter? Hovedkortet er ikke lenger å få tak i nytt eller brukt. Cpu'ene som kostet 80k pr. stk. (4) kan ikke lenger brukes.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
^fmj skrev (8 minutter siden):

Å tro at man skal klare å få 30000 fra vedkommende som "reparerte" kretskortet tror jeg er ren ønsketenkning. Vedkommende driver AS og kan bare slå seg konkurs og starte på nytt. Hvor mange ganger har Garderobemannen slått seg konk, startet nytt selskap og kjøpt opp lagerbeholdningen? 

Delens sjeldenhet tatt i betraktning virker det noe snodig å ikke engasjere et noe større firma til å begynne med.

Ja, er enig i at 30 000 er ønsketenkning. For noe såpass lite. Det er i grunn omfanget rundt som viste seg å bli større enn noen ville tro. 

Ang det siste du skrev. Dette med at denne delen viste seg å være såpass sjelden, er noe vi fant ut når vi begynte å lete etter en erstatning for det ødelagte kortet. Først da innså vi hvor sjeldent det var. Det er jo nesten utrolig at det ikke skal gå an å oppdrive en så viktig del til en nokså kostbar bil. Når jeg har søkt rundt, er det flere som har hatt lignende problem akkurat med denne bilmodellen. 

mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det avhenger jo av om det er enkelt å reparere det eller ikke. Hvis man sender inn serverhovedkortet sitt til 15000 kroner (nypris) for bytte av cpu socket (som er en enkel reparasjon), men reparatøren tapper seg ut, har man da noen rettigheter? Hovedkortet er ikke lenger å få tak i nytt eller brukt.

Jeg tenker...
Når bestillingen er bytte av cpu socket, og kun cpu socket.... og denne reparatøren søler syre over hele kretskortet. Kan man da bare si "ooops..." også er man helt fritatt alt ansvar? En helt annen ting er dersom reparatøren knoter og gjør feilen større enn det den er, isolert sett. Men da er det i direkte tilknytting til jobben vedkommende ble satt til å gjøre. Ikke noe annet. 

I dette tilfelle, dersom jeg husker rett (er over et år siden), så ble kortet kokt i stykker ved åpning av kortet. Jeg vet det høres rart ut "ved åpning av kortet" - men var i et slikt ordlag bileier forklarte det til meg. Hvis jeg forsto det rett. Så dette var i et forsøk på å finne ut hva som var feil med kortet, selve diagnosen... at kortet ble ødelagt.

(Kan hende jeg blander noen kort her. Har vært så mange personer og firmaer involvert i denne saken. )

Lenke til kommentar

Først må det bevises at verkstedet skadet delen mer enn den allerede var skadet. Det er ikke gjort (og selv en dyr hårføner klarer ikke varme opp PCB nok til å ødelegge det, uansett om det står på i timesvis).

Hvis det kan bevises så må det realiseres hvilken kostnad han har påført eieren. Kretskortet var defekt fra før av og dermed ingen nytteverdi for noen, og det at kretskortet ikke kan fikses pga delemangel gjør det ikke mer verdifullt, det gjør det verdiløst allerede før det ble forsøkt reparert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Det avhenger jo av om det er enkelt å reparere det eller ikke. Hvis man sender inn serverhovedkortet sitt til 15000 kroner (nypris) for bytte av cpu socket (som er en enkel reparasjon), men reparatøren tabber seg ut, har man da noen rettigheter? Hovedkortet er ikke lenger å få tak i nytt eller brukt. Cpu'ene som kostet 80k pr. stk. (4) kan ikke lenger brukes.

Hvis man vet hva som må byttes og er defekt så er det et senario som virker litt vagt i dette tilfellet, en annen problemstilling er hvordan man skal dokumentere og bevise at man hadde denne kunnskapen i et eventuellt søksmål.

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (5 minutter siden):

Først må det bevises at verkstedet skadet delen mer enn den allerede var skadet. Det er ikke gjort (og selv en dyr hårføner klarer ikke varme opp PCB nok til å ødelegge det, uansett om det står på i timesvis).

Hvis det kan bevises så må det realiseres hvilken kostnad han har påført eieren. Kretskortet var defekt fra før av og dermed ingen nytteverdi for noen, og det at kretskortet ikke kan fikses pga delemangel gjør det ikke mer verdifullt, det gjør det verdiløst allerede før det ble forsøkt reparert.

Det kan bevises. Det ble tatt bilder av kortet før innlevering, samt etter at kortet kom tilbake fra dette firmaet. 

Nå har vi ingen bevis på at kortet kunne blitt reparert før den ytterlige skaden ble påført. Selv om det er sannsynlig - så kan vi ikke bevise omfanget av den opprinnelige skaden. 

Så defekt, men reparerbart: Sannsynligvis verdi!
Nåværende tilstand: Verdiløst. 

Lenke til kommentar

Det vanlige er vel at selskaper har forsikring, også en eller annen form for tabbeforsikring, men det er frivillig, og en som driver hjemme i kjelleren har kanskje ikke det.

Hvorvidt forsikringen faktisk dekker skaden, og om reparatøren er ansvarlig, er noe helt annet.

De aller fleste som reparerer noe, særlig elektronikk, garanterer ikke at ting blir i orden, da det er for stor usikkerhet.
En snekker kan nok med større grad av sikkerhet si at han kan bygge en ny trapp, men sammenligningen forøvrig blir lite relevant.

Likevel, så skal man selvfølgelig regne med at en profesjonell part utfører en korrekt jobb, men det betyr ikke nødvendigvis at ting blir i orden.
Dersom denne reparatøren har dummet seg helt ut derimot, så kan det være han er ansvarlig for skaden, men det kommer an på hva han skulle gjøre, hvordan skaden oppsto, og hva avtalen var.

Selv den beste kan ende opp med å svi en brikke her eller der med varmluft, det er fort gjort, selv om det normalt ikke skal skje.
Kretskort er forskjellige, noen tåler masse varme, andre har tynn glassfiber og mange lag, samt komponenter som ikke tåler noe særlig varme, og det må kanskje isoleres med capton eller annet mot enkeltkomponenter og den slags.

Alt i alt, så er det en vanskelig bransje, ettersom svært mange reparasjoner ikke ender med funksjonelt produkt, også på grunn av følgefeil, altså at det for eksempel har gått spenning steder det ikke burde vært, eller for høy spenning e.l. på grunn av feil i andre komponenter.

Dersom vedkommende har forsøkt å diagnostisere dette kortet, så kan det vel også være at ting har blitt svidd fra å kjøre spenning på ting. En del komponenter har lett for å gå opp i røyk dersom man kobler noe feil. Det er vanskelig for oss å svare på?

Så igjen, kan du bevise at reparatøren har bommet fullstendig, og at han er ansvarlig, så kan du ha en sak, men det er nok vanskelig å bevise dersom reperatøren hevder han handlet i god tro, og gjorde det han mente var riktig for å reparere dette.

Samtidig høres det ikke som det eksisterer noen skriftlig avtale heller, så det blir nok vanskelig.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

Det kan bevises. Det ble tatt bilder av kortet før innlevering, samt etter at kortet kom tilbake fra dette firmaet. 

Nå har vi ingen bevis på at kortet kunne blitt reparert før den ytterlige skaden ble påført. Selv om det er sannsynlig - så kan vi ikke bevise omfanget av den opprinnelige skaden. 

Så defekt, men reparerbart: Sannsynligvis verdi!
Nåværende tilstand: Verdiløst. 

Og hva forhindrer den andre part ifra å hevde:
1. Bildet tatt etterpå er hvordan jeg mottok produktet
2. Når jeg leverte det tilbake såg det ikke slik ut, de må ha ødelagt det etter jeg sendte det tilbake.

?

Selv hvis dere filmet hele prosessen med å pakke det og sende det, og ta det imot og utpakkingen, så er det ikke veldig vanskelig å si dere må ha pakket ut, ødelagt, pakket inn igjen, og så startet filmingen av utpakkingen.

Og poenget er uansett at selv hvis han innrømmer å ha påført skadene, så hadde du ikke en verdifull vare til å begynne med. Du har ingen direkte kostnad å vise til, og den fablingen om at tingen er mye verdt fordi den ikke kan repareres og er sjelden holder ikke vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@0laf Takk for kveldens beste innlegg. 

Nå har jeg fulgt saken lenge fra sidelinja. Så jeg mangler kanskje litt objektivitet i saksgangen, da det er lett å bli sympatisk med bileieren med tanke på hele prosessen han har gått gjennom. Uten at jeg skal gå i detaljer på det. Så derfor kan det hende jeg har lent meg litt vel langt mot ønsketekningen til bileier, om erstatning fra denne reparatøren. 

Lenke til kommentar
Gjest 6913a...429

Hvis alle skulle stå ansvarlig for skader på allerede FUBAR-elektronikk så hadde ingen forsøkt å reparere elektronikk, det blir gjort som en siste utvei for å være snill. Selv forsikringselskapene hadde ikke ville gi ut forsikringer imot sånt hvis en defekt vare kan gå fra 1700 kr nypris til å plutselig skulle være verdt 30 000 kr selv om den allerede var defekt og ubrukelig.

Anonymous poster hash: 6913a...429

Lenke til kommentar

Beste spørsmålet for å få deg til å skjønne poenget er vel kanskje dette; Hva vil du selv (inhabil og subjektiv) påstå at det kretskortet hadde av salgsverdi på det åpne markedet før det ble sendt inn?

Hvis jeg er i en bilulykke og påstår at "ja, men min bil er den eneste Ladaen solgt i 2014 med firehjullsstrekk, diesel og den type spoiler, så mange dører og i den fargen, så den er unik, og dermed verdt 200 000 mer enn andre lignende biler på markedet siden ingen andre kan få tak i en helt lik Lada" så kommer jeg ikke veldig langt med den type argumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

... det er lett å bli sympatisk med bileieren med tanke på hele prosessen han har gått gjennom. 


Uten tvil. Det er selvfølgelig helt forferdelig å få tilbake noe man trodde skulle fikses, men som er verre enn før man sendte det inn, og så viser det seg at det er vanskelig å finne erstatning også, så blir det enda verre.

Det gjør dog ikke repatarøren noe mer ansvarlig. Han er kun ansvarlig dersom han beviselig har gjort en svært uprofesjonell jobb, og da trolig også innen visse grenser.

Det blir nok urimelig å skulle kreve at han skal dekke en eller annen enorm pengesum fordi kortet ikke var lett å erstatte, og du sier jo selv at dere fant ut dette i ettertid, så reparatøren har ikke vært klar over at dette var uerstattelig, da hadde han kanskje vært mer forsiktig og kastet inn hånkleet før det ble svidd.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe å bidra med selv, men hvis jeg ble "hyret inn" for å hjelpe noen med dette (uansett belønning), så ville jeg kanskje begynt på einnsyn.no og sett gjennom ikke bare lignende saker, men alle saker som er tatt videre til Forbrukerklageutvalget (selv hvis forbrukerrådet sier du har en sak så vil de bare henvise deg til FKU). Selv de sakene som ikke er avgjort enda så kan du vel få noen gode tips på hvilke lover andre har referert til.

Når det er sagt, jeg tviler veldig på at fraktkostnader og andre reperasjonsforsøkskostnader du nevner i 100k klassen har noen som helst relevans. At han ødela kretskortet og dermed gjorde en dyr ubrukelig bil mer ubrukelig er to separate ting. Med den logikken så vil jo hvilken som helst småjobb plutselig kunne medføre krav i milliardklassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (9 minutter siden):

Beste spørsmålet for å få deg til å skjønne poenget er vel kanskje dette; Hva vil du selv (inhabil og subjektiv) påstå at det kretskortet hadde av salgsverdi på det åpne markedet før det ble sendt inn?

Hvis jeg er i en bilulykke og påstår at "ja, men min bil er den eneste Ladaen solgt i 2014 med firehjullsstrekk, diesel og den type spoiler, så mange dører og i den fargen, så den er unik, og dermed verdt 200 000 mer enn andre lignende biler på markedet siden ingen andre kan få tak i en helt lik Lada" så kommer jeg ikke veldig langt med den type argumentasjon.

Vel, jeg hadde vel sett på kortet og tenkt "jeg har ikke peiling på hva dette er verd". Rett å slett fordi jeg ikke vet noe om det. Det er ikke målbart med noe som helst som jeg kjenner til. Så hadde jeg vel googlet, og lest dette:

Sitat

The cost for the new ECM will typically be around $800, with labor around $100, bringing the average total expense for an ECM replacement to approximately $900 before taxes and fees. This can increase depending on the shop you go to or the type of car you, running as high as $2,000.

Med ting man har et forhold til, slik som Ladaen til @AnthonyEdwardS med firehjulsstrekk. Så er det lettere å verdivurdere på stående fot. Nå har ikke "vanlige" folk så mye kjennskap til ECM-enheter vil jeg tro.

ali q skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke noe å bidra med selv, men hvis jeg ble "hyret inn" for å hjelpe noen med dette (uansett belønning), så ville jeg kanskje begynt på einnsyn.no og sett gjennom ikke bare lignende saker, men alle saker som er tatt videre til Forbrukerklageutvalget (selv hvis forbrukerrådet sier du har en sak så vil de bare henvise deg til FKU). Selv de sakene som ikke er avgjort enda så kan du vel få noen gode tips på hvilke lover andre har referert til.

Når det er sagt, jeg tviler veldig på at fraktkostnader og andre reperasjonsforsøkskostnader du nevner i 100k klassen har noen som helst relevans. At han ødela kretskortet og dermed gjorde en dyr ubrukelig bil mer ubrukelig er to separate ting. Med den logikken så vil jo hvilken som helst småjobb plutselig kunne medføre krav i milliardklassen.

Enig i det siste du skriver. Helt klart har det ikke noe relevans. Så jeg trengte vel egentlig ikke å nevne det. Poenget er vel bare at vi har forsøkt så utrolig mye å løse dette på egen hånd. At hele problemstillingen er nokså omfattende. Men det er helt uvesentlig for resten av saken - det er helt klart.

0laf skrev (13 minutter siden):


Uten tvil. Det er selvfølgelig helt forferdelig å få tilbake noe man trodde skulle fikses, men som er verre enn før man sendte det inn, og så viser det seg at det er vanskelig å finne erstatning også, så blir det enda verre.

Det gjør dog ikke repatarøren noe mer ansvarlig. Han er kun ansvarlig dersom han beviselig har gjort en svært uprofesjonell jobb, og da trolig også innen visse grenser.

Det blir nok urimelig å skulle kreve at han skal dekke en eller annen enorm pengesum fordi kortet ikke var lett å erstatte, og du sier jo selv at dere fant ut dette i ettertid, så reparatøren har ikke vært klar over at dette var uerstattelig, da hadde han kanskje vært mer forsiktig og kastet inn hånkleet før det ble svidd.

Ja, jeg begynner å se det selv nå også. 

Lenke til kommentar

Bare lurte.

Hva, om noe, sa reperatøren da han leverte tilbake delen?

Ga han noen beskjed om hva han hadde funnet som feil, eller hvorfor noe skulle ha skjedd med delen?

Hva var kunden sin første kommentar etter å ha mottatt delen? Ble det straks snakk om erstatning? 

For du beskriver at all kontakt mellom partene er brutt i ettertid, noe som får det til å virke som de har kranglet?

 

Du skriver også at delen hadde en feil først, og at den dermed måtte repareres. 

Var dette en kritisk feil, slik at bilen ikke fungerte før delen ble sendt til reparasjon? 

 

(Synes forøvrig det er veldig rart hvor sinte folk er i kommentaren her, når en person bare stiller spørsmål)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, kremt said:

Det er sikkert en sånn bil: 

Hvis man tar av nesehornet og vingene og lakker den om så blir det vel sikkert en OK bil. Men Chevrolet Camaro 1967 modell hadde vel en vanlig forgassermotor, slik at det vel neppe kan være snakk om denne bilmodellen? 

Det var vel snakk om 2007 modell? Her har vi en 2009.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (20 minutter siden):

.. neppe kan være snakk om denne bilmodellen? 


Det er vel ikke særlig relevant hvilken bil det er, men det ble nevnt Ford, så det er neppe en Camaro?
Ford GT ble ikke produsert i 2007, og Shelby, Super Snake og lignende ble produsert i tusenvis av eksemplarer, så kanskje det er verdens sjeldneste Mondeo, hvem vet?

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...