Gå til innhold

Android og flybillett


minim

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer dere flybillett på android telefoner? Bruker somregel det på iPhone og da får jeg den rett i Apple wallet lett tilgjengelig. Det beste jeg har kommet til på S23U er å laste ned en pdf og forsøke å finne frem riktig pdf/qr kode ved innsjekk. Virker utrolig tungvindt så jeg må vel gjøre noe feil her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bäcker skrev (18 minutter siden):

Det finnes visstnok en slik funksjon i Google Wallet. 

Jeg får bare betalingskort og rabattkort der. Vet du hvordan en går frem for å få billett inn? 

Milhouse85 skrev (13 minutter siden):

Via appen til flyselskapet.
Tar alltid skjermskudd av boardingkortet, fordi det kan skje at appen henger seg. Det har reddet meg ved gate et par anledninger (RyanAir). 

Appen til Widerøe er helt elendig. Når jeg fikk mail om innsjekk nå og tok denne så kommer ikke boardingkort opp i Appen.

Jeg kunne gå inn via en sms og få lastet ned en pdf som en kunne ta bilde av, men jeg tenkte at de kan vel ikke være så langt bak Apple. Der legger jeg det bare til og får det som et boardingkort på skjermen lett tilgjengelig uten å måtte lete. Når en velger kortet så zoomes det automatisk til riktig størrelse og gjør skjermen lysere for bedre scanning også. Gjennomført løsning. Det er denne funksjonen jeg var på jakt etter til samsungen også. 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Reiser stort sett med sas/star alliance så da har jeg det i app. Men pleier også å printe om det er en interessant tur, har samlet hundrevis siden 2013 og skal en dag lage ett kunstverk som representerer mine reiser. Eller ikke jeg da, men en kunstner.

IMG_20230216_190955_207.jpg

Har den i SAS Appen nå også,  men det er utrolig dårlig sync mellom selskapene. Reise er bestilt via Widerøe og da fungerer SAS Appen bare om første flyet på reisen er et SAS fly. Nå står det bare boardingkort utilgjengelig siden første fly er et widerøe fly. Litt kjipt å gå tilbake til papirboarding bare fordi en bruker android :p

Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Jeg får bare betalingskort og rabattkort der. Vet du hvordan en går frem for å få billett inn? 

Appen til Widerøe er helt elendig. Når jeg fikk mail om innsjekk nå og tok denne så kommer ikke boardingkort opp i Appen.

Jeg kunne gå inn via en sms og få lastet ned en pdf som en kunne ta bilde av, men jeg tenkte at de kan vel ikke være så langt bak Apple. Der legger jeg det bare til og får det som et boardingkort på skjermen lett tilgjengelig uten å måtte lete. Når en velger kortet så zoomes det automatisk til riktig størrelse og gjør skjermen lysere for bedre scanning også. Gjennomført løsning. Det er denne funksjonen jeg var på jakt etter til samsungen også. 

Har den i SAS Appen nå også,  men det er utrolig dårlig sync mellom selskapene. Reise er bestilt via Widerøe og da fungerer SAS Appen bare om første flyet på reisen er et SAS fly. Nå står det bare boardingkort utilgjengelig siden første fly er et widerøe fly. Litt kjipt å gå tilbake til papirboarding bare fordi en bruker android :p

Ja widerø er vell mer eller mindre ute av sas sin greie, var bedre før. Men de har kanskje en app?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Ja widerø er vell mer eller mindre ute av sas sin greie, var bedre før. Men de har kanskje en app?

Ja, men den virker ikke som jeg nevnte til Milhouse. Får ikke opp noe under boardingkort selv om reisen er lagt til i appen. Den skal ha at den virker noen ganger. Mulig det blir krøll når det er reise med både sas og Widerøe. 

Lenke til kommentar
Bäcker skrev (37 minutter siden):

Og hvis alt skulle svikte: skriv opp booking-koden på en post-it lapp.

Skriv på det på en post-it, Android, 2023:D Det holder med navn i skranken så ordner det seg, men er virkelig overrasket over at det ikke er en brukende løsning tilgjengelig på android telefoner enda. Har apple tatt patenter her som lager problemer? Om disse workaroundsene er eneste måten så bruker heller heller jobb tlf (ihpone) til dette. Trodde oppriktig det var brukerfeil involvert her 😛

Lenke til kommentar

google wallet støtter flybiletter.
Er bare ikke så ekstremt vanlig i norge ennå, da det egentlig er integrert mot flyselskapet når du kjøper reisen.
Er pr nå bare Pixel 3 og nyere som har full støtte for dette når det kommer til å legge til reiser fra andre selskaper via QR etc

Skal kunne legge til både buss, bane, båt og tog.

Du får åpne Wallet og bruke hjelpefunksjonen. der er det forklart

 

Lenke til kommentar
minim skrev (13 minutter siden):

Skriv på det på en post-it, Android, 2023:D Det holder med navn i skranken så ordner det seg, men er virkelig overrasket over at det ikke er en brukende løsning tilgjengelig på android telefoner enda. Har apple tatt patenter her som lager problemer? Om disse workaroundsene er eneste måten så bruker heller heller jobb tlf (ihpone) til dette. Trodde oppriktig det var brukerfeil involvert her 😛

Ta en tur opp i tårnet. Flygelederne har alle flightene på papirstrimler, som de flytter rundt på. Det har de gjort siden nitten-pil-og-bue, og ingen har klart å forbedre det systemet. Post-it lapper i mobilfutteralet funker ofte bedre en apper. Og de er lette å slette etter bruk. ;)

Lenke til kommentar
Eskove skrev (13 minutter siden):

google wallet støtter flybiletter.
Er bare ikke så ekstremt vanlig i norge ennå, da det egentlig er integrert mot flyselskapet når du kjøper reisen.
Er pr nå bare Pixel 3 og nyere som har full støtte for dette når det kommer til å legge til reiser fra andre selskaper via QR etc

Skal kunne legge til både buss, bane, båt og tog.

Du får åpne Wallet og bruke hjelpefunksjonen. der er det forklart

 

Ahh jeg leste at det skulle gå, men jeg hadde kun valgene "betalingskort, reisekort,stamkundekort og gavekort" i wallet. Ser når jeg leser litt videre at dette er noe som må legges til i appen eller nettsiden til de som utsteder billetten. Det med screenshot er begrenset til pixel ser det ut for :(

Har du testet det med widerøe eller sas? Får ikke opp noe om å legge til i wallet og det du skreiv om QR koden gjør vel at jeg ikke kan ta det med den når jeg har en samsung telefon regner jeg med? Har testet smart funksjoner via gmail og forsøkt div med screenshot, men det ser ut for å være ekslusivt til pixel telefoner for det får jeg ikke sendt over i wallet appen.

Men det gode er jo at det er på vei. Litt på etterskudd, men bedre sendt enn aldri :)

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (2 timer siden):

Lurer på hvorfor ikke Widerøe gir returbillett på reisen? Bruker mobilen til å åpne porten men det fungerer ikke som billett til flyet 

Appen deres er begredelig både på iOS og android. Mangler du alltid retur billett? Jeg får den, men for min del er det ofte sånn at det mangler helt som nå eller så virker alt. Kan det være problemet over som jeg nevnte med flyselskap bytte om du har to eller flere fly på samme reise? Starter man med Widerøe så virker ikke sas appen, men omvendt går bra. 

Lenke til kommentar
minim skrev (8 timer siden):

Har du testet det med widerøe eller sas?

Har ikke testet det selv.
men som jeg skrev tidligere, det virker ikke ordentlig i norge ennå med mindre du har pixel.
Det med pixel 3 er noe wallet sier selv når man går inn for å lese hvordan man legger til flybiletter.

Det skal fungere men norske flyselskaper er late og gidder ikke brukt tid på å gjøre jobben enklere for kunder, som gjør at det ikke funker.
Her er løsningen enkel: Klag, send mail til flyselskapet hver gang du reiser og ikke kan bruke wallet.

Lenke til kommentar
Bäcker skrev (18 timer siden):

Ta en tur opp i tårnet. Flygelederne har alle flightene på papirstrimler, som de flytter rundt på. Det har de gjort siden nitten-pil-og-bue, og ingen har klart å forbedre det systemet. Post-it lapper i mobilfutteralet funker ofte bedre en apper. Og de er lette å slette etter bruk. ;)

ENGM har testet digitale flightstrips i over 10 år, og lufthavene som nå styres via Remote Tower Centre har digitale stripper i en head down skjerm utvikler av Indra Navia (Kongsberg Aerospace & Defence lager sammen med Avinor resten av den fjernstyrte tårn-løsningen)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Bäcker skrev (22 timer siden):

Ta en tur opp i tårnet. Flygelederne har alle flightene på papirstrimler, som de flytter rundt på. Det har de gjort siden nitten-pil-og-bue, og ingen har klart å forbedre det systemet.

Lenge siden du har vært i et kontrolltårn, forstår jeg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...