Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Enkeltpersonsforetak

Testeren

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet vil man hefte personlig for aktiviteten i et slikt foretak, uten den barrieren et AS f. Eks kan utgjøre.
Kan man som innehaver av et ENK flytte denne risikoen over i et AS? Enten ved et salg av virksomheten eller at man starter et AS for å videreføre virksomheten? Om så er tilfellet; hva skjer med allerede utførte oppdrag hvor garanti påhviler ENKet?

Hva skjer hvis man avvikler et ENK? Ta f. Eks en pensjonist som har jobbet som rørlegger gjennom ENK hele sitt liv. Kan han risikere å måtte svare for garanti og reklamasjonssaker til langt oppi 70-åra (fem år etter pensjonsalder)?

Det kan jo tenkes at en kan holdes personlig ansvarlig som eier av et AS ved grov uaktsomhet, drive for kreditors regning etc. Vet ikke om det finnes noe rettspraksis på slike saker? Ref. Stayclassy kan jo dette bli interessant. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett kan man ikke fri seg fra sine forpliktelser uten samtykke fra kreditor. Jeg kan ikke overføre plikten min til å betale boliglånet mitt til et AS uten at banken som kreditor samtykker. 

Avvikling av et ENK påvirker heller ikke ansvar. Hensynet til ikke å ha ting hengende over seg til evig tid ivaretas av reklamasjonsfrister og foreldelsesfrister. 

Det finnes masse rettspraksis knyttet til styreansvar. Det er mer praktisk med styreansvar enn med gjennombrudd til aksjonærer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...