Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil bruker mye drivstoff


Tarzan93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0,68 på mila er ikke akkurat å sluke diesel, men 0,43 er nok under helt optimale forhold, en fin sommerdag.
Alle biler bruker mer på vintern. I tillegg kan gammelt luftfilter, tykkere olje, dekkmerke osv sammen utgjøre en del.
Har du målt forbruket ved å sjekke ved fylling av tanken mot kjørte kilometer?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 minutt siden):

0,68 på mila er ikke akkurat å sluke diesel, men 0,43 er nok under helt optimale forhold, en fin sommerdag.
Alle biler bruker mer på vintern. I tillegg kan gammelt luftfilter, tykkere olje, dekkmerke osv sammen utgjøre en del.
Har du målt forbruket ved å sjekke ved fylling av tanken mot kjørte kilometer?

Takk! Kjørte golf før som lå på 0,48 uten prolbemer, så ble så overrasket over at denne brukte såpass mye mer. Den har ny olje og luftfilter. Kjører piggdekk da, om det har noe å si? Nei, har ikke målt manuelt, kan gjøre det. Men ser at tanken går fort tom mtp pilen

Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (4 minutter siden):

Takk! Kjørte golf før som lå på 0,48 uten prolbemer, så ble så overrasket over at denne brukte såpass mye mer. Den har ny olje og luftfilter. Kjører piggdekk da, om det har noe å si? Nei, har ikke målt manuelt, kan gjøre det. Men ser at tanken går fort tom mtp pilen

Piggdekk drar opp forbruket i forhold til hva bilen er oppgitt til å bruke ja. Skal du teste forbruket må du gjøre det på sommeren, med sommerdekk og pent vær. Da bruker den minst.
Bør også måle manuelt, kjørecomputerene varierer veldig fra modell til modell hvor nøyaktig de er.

Lenke til kommentar

Hva slags bil er det? En 2009 Honda Accord stasjonsvogn med automat kan lett bruke 0.7 L/mila. Spesielt med mye småkjøring. Har du en større Honda SUV som CRV med AWD er det enda mer forbruk.

Forskjellen kan bli nevneverdig om du drar på langtur, da går den kanskje ned til 0.55. Men under 0.5 med en så stor dieselmotor er urealistisk og sikkert målt etter den gamle og lite nøyaktige NEDC metoden.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

0,68 på mila er ikke akkurat å sluke diesel, men 0,43 er nok under helt optimale forhold, en fin sommerdag.
Alle biler bruker mer på vintern. I tillegg kan gammelt luftfilter, tykkere olje, dekkmerke osv sammen utgjøre en del.
Har du målt forbruket ved å sjekke ved fylling av tanken mot kjørte kilometer?

Ja 0,43 er nok et NEDC-tall, som kun oppnås i laboratorier hvor man fjerner speil, teiper karosseriskjøter (panser f.eks.), har spesielle dekk etc. Var sånn bilbransjen fikk lov å holde på før, med det resultatet at drivstoff-forbrukstallene ble kun teoretiske tall som ingen greide å komme i nærheten i virkeligheten.

Først etter at WLTP-normen tok over at det ble noe realisme over forbrukstallene. Dette gjelder helt uavhengig av type drivlinje.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Først etter at WLTP-normen tok over at det ble noe realisme over forbrukstallene. Dette gjelder helt uavhengig av type drivlinje.

Det stemmer, men jeg synes fortsatt WLTP er noe snill. Amerikanernes EPA målinger er mer realistiske, og av og til kan man også søke opp måling gjort i Sør Korea, som er enda strengere. I Kina har de fått en ny målemetode som de nettopp har tatt i bruk, der det er mye mer småkjøring i testen, noe som medfører at bensinbiler får dårligere tall enn WLTP, mens BEV biler får bedre tall.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 timer siden):

Det stemmer, men jeg synes fortsatt WLTP er noe snill. Amerikanernes EPA målinger er mer realistiske, og av og til kan man også søke opp måling gjort i Sør Korea, som er enda strengere. I Kina har de fått en ny målemetode som de nettopp har tatt i bruk, der det er mye mer småkjøring i testen, noe som medfører at bensinbiler får dårligere tall enn WLTP, mens BEV biler får bedre tall.

Ja det stemmer at EPA normen er mer realistisk, og det er den Tesla er satt opp med  i bilens rekkevidde-beregning.

Hvor finner man de Sør-Koreanske tallene?

Det er bra at Kineserne har begynt å bruke mer realistiske forbruksnormer, for der har man kunnet få biler med NEDC-tall helt opp til nå. Og det er helt ekstremt misvisende.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hvor finner man de Sør-Koreanske tallene?

Det vet jeg ikke, jeg har bare sett at når det kommer informasjon om en koreansk elbil på nettet så oppgis det ofte WLTP, EPA og koreansk beregning av rekkevidde. Og da er omtrent alltid den koreanske rekkevidden kortest.

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det er bra at Kineserne har begynt å bruke mer realistiske forbruksnormer, for der har man kunnet få biler med NEDC-tall helt opp til nå. Og det er helt ekstremt misvisende.

Det kommer an på om man ser på tallene for elbiler eller bensinbiler. Rekkevidde målt etter den nye kinesiske metoden er snillere enn NEDC for BEV.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 13.2.2023 den 11.13):

Piggdekk drar opp forbruket i forhold til hva bilen er oppgitt til å bruke ja. Skal du teste forbruket må du gjøre det på sommeren, med sommerdekk og pent vær. Da bruker den minst.
Bør også måle manuelt, kjørecomputerene varierer veldig fra modell til modell hvor nøyaktig de er.

 

Mag ne skrev (På 13.2.2023 den 11.13):

Tja, CR-V har vel oppgitt 0,65 i vognkortet, Accord litt mindre. Topp ting som øker forbruk; kjørestil, vinter, lavt dekktrykk, brems som ligger på (kjenn etter varme etter kjøring).

Bremse hang på, og måtte tilbakestille den som registrer antall brukt drivstoff på mila. ;) Nå er tallet mye mindre, ligger nå på 0,48

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...