Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta ut egenkapital av As


Gjest cfd28...f60

Anbefalte innlegg

Gjest cfd28...f60

Har en del egenkapital i ett AS jeg eier 100%. I forbindelse med nytt bolig kjøp ønsker jeg å ta ut 100-200 000 av egenkapitalen. Hvordan gjør jeg dette på 'rett' måte uten at det trigger skatt eller annet?

Anonymous poster hash: cfd28...f60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet du har slik jeg ser det er at pengene ikke er dine lengre.
Dem er ASet som eier pengene.
Da må du enten ta det ut som lønn eller utbytte.
Da må du skatte av det.

Det er vel ikke noen måte å få ut disse pengene på uten å skatte.
Pengene du har satt inn i ASet er nå eid av ASet og ikke deg, selv om du eier alle aksjene.

Lenke til kommentar
Gjest cfd28...f60
Eskove skrev (1 minutt siden):

Problemet du har slik jeg ser det er at pengene ikke er dine lengre.
Dem er ASet som eier pengene.
Da må du enten ta det ut som lønn eller utbytte.
Da må du skatte av det.

Det er vel ikke noen måte å få ut disse pengene på uten å skatte.
Pengene du har satt inn i ASet er nå eid av ASet og ikke deg, selv om du eier alle aksjene.

Ikke svar på ting du ikke kan.

https://www.revregn.no/journal/2020/3/revisjon-3-2020-a-2368/?status={"StatusCode":403,"StatusText":"Bruker ikke innlogget i CMS"}

 

Det er altså mulig å ta ut egenkapital som en har betalt inn. Jeg vill bare gjøre dette på rett måte.

Anonymous poster hash: cfd28...f60

Lenke til kommentar

Har du faktisk satt inn 400 000 som aksjekapital eller har du bare lånt inn 400 000 kr?

Hr du annen opptjent egenkapital som kan dekke utbetaling av utbytte på 200 000 kr? 

Det skal være fult mulig å bestemme/føre utbetaling av utbytte som tilbakebetaling av kapital skattemessig. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

Har du faktisk satt inn 400 000 som aksjekapital eller har du bare lånt inn 400 000 kr?

Hr du annen opptjent egenkapital som kan dekke utbetaling av utbytte på 200 000 kr? 

Det skal være fult mulig å bestemme/føre utbetaling av utbytte som tilbakebetaling av kapital skattemessig. 

Hvordan skal det være mulig? Så vidt jeg vet må man gjennomføre en selskapsrettslig kapitalnedsettelse for å behandle utbetalingen som skattefritt. 

Lenke til kommentar
Gjest cfd28...f60
HW1 skrev (2 timer siden):

Har du faktisk satt inn 400 000 som aksjekapital eller har du bare lånt inn 400 000 kr?

Hr du annen opptjent egenkapital som kan dekke utbetaling av utbytte på 200 000 kr? 

Det skal være fult mulig å bestemme/føre utbetaling av utbytte som tilbakebetaling av kapital skattemessig. 

De er satt inn, ingen låneavtale.

Ja det er mer kapital i selskapet.

Ser ut som jeg må utføre en kapitalnedsettelse. Er det best å dra med regnskapsfører/advokat for slikt? For å sørge for at en ikke bommer på noe?

Anonymous poster hash: cfd28...f60

Lenke til kommentar
Gjest cfd28...f60 skrev (20 minutter siden):

De er satt inn, ingen låneavtale.

Ja det er mer kapital i selskapet.

Ser ut som jeg må utføre en kapitalnedsettelse. Er det best å dra med regnskapsfører/advokat for slikt? For å sørge for at en ikke bommer på noe?

Anonymous poster hash: cfd28...f60

Det går fort en del vinning opp i spinninga da. Det er naturligvis best, men det blir fort en titusenlapp eller to. 

Lenke til kommentar
22 hours ago, Guest cfd28...f60 said:

Jeg tror det kan være lurt å sitere noen avsnitt fra artikkelen (av advokat Tone Kaarbø fra Ræder ) :

Quote

 

Kan en velge hvordan en utdeling fra selskapet skal behandles?
Skatteposisjonen «innbetalt kapital» kan være ulik for aksjer i samme selskap. En utbetaling fra selskapet kan dermed medføre utbyttebeskatning for noen aksjonærer, mens for andre aksjonærer kan utdelingen klassifiseres som skattefri tilbakebetaling av tidligere innbetalt kapital.

Den enkelte aksjonær kan selv velge hvorvidt utdelingen skal behandles som utbytteutdeling eller som tilbakebetaling av innbetalt kapital. Merk imidlertid at dersom en aksjonær har aksjer innenfor samme aksjeklasse med ulik skattemessig innbetalt kapital på aksjene, må utdelingen klassifiseres likt for disse aksjene, enten som utbytte eller som tilbakebetaling av innbetalt kapital. En kan ikke med virkning for beskatningen skjevdele aksjene innenfor samme aksjeklasse, slik at utdelingen anses å være tilbakebetaling av innbetalt kapital for de aksjene med høyest skattemessig innbetalt kapital og utbytteutdeling for øvrige aksjer.

...

Selskapsrettslig gjennomføring
Selskapsrettslig kan innbetalt kapital tilbakebetales ved (i) nedsettelse av selskapets aksjekapital, (ii) ved tilbakebetaling av innbetalt overkurs eller (iii) ved en utdeling som selskapsrettslig behandles som en utdeling av selskapets frie egenkapital (utbytte).

Ved tilbakebetaling av innbetalt aksjekapital gjelder de alminnelige reglene i aksjeloven om utbytte. For at det skal kunne tilbakebetales innbetalt kapital, må det derfor foreligge utbyttegrunnlag, og de formelle reglene om utdeling av utbytte må være oppfylt.

Beslutning om utbytte treffes av generalforsamlingen, med mindre generalforsamlingen har gitt styret fullmakt til å beslutte utdeling. Styret skal legge frem forslag til utdeling av utbytte, og generalforsamlingen kan ikke vedta høyere utbytte enn det styret har foreslått eller godtar. Det bør fremgå av generalforsamlingsprotokollen at utbytte skal klassifiseres som skattefri tilbakebetaling av innbetalt kapital, og i så fall for hvilke aksjer/aksjonærer ettersom aksjonærene kan velge hvorvidt utdelingen skal behandles som utbytte eller tilbakebetaling av innbetalt kapital (forutsatt at det er skattemessig innbetalt kapital på aksjene)

For at det skal kunne deles ut utbytte, må selskapet ha tilstrekkelig utbyttegrunnlag. I tillegg er det et krav om at selskapet etter utdelingen skal ha forsvarlig egenkapital og likviditet.

Innbetalt kapital kan også tilbakebetales skattefritt i forbindelse med beslutning om kapitalnedsettelse med innløsning av aksjer eller reduksjon av aksjenes pålydende. Merk at det er noe mindre formaliteter og dermed enklere i praksis å ta ut overkurs enn aksjekapital. Ved nedsettelse av aksjekapital løper det en seks ukers kreditorfrist fra beslutningen er offentliggjort til utbetalingen kan gjennomføres. Ved utdeling av overkurs er det ingen kreditorfrist. Det er like fullt krav om at beslutning om utdeling må treffes av styret og ev. generalforsamlingen, og at det må foreligge tilstrekkelig utbyttegrunnlag.

 

Så tilbakebetaling kan rent praktisk håndteres på samme måte som utdeling av utbytte fra selskapets side. Det er aksjonærene som velger hvordan de vil klassifisere utdelingen for sine aksjer. Men det "bør fremgå av generalforsamlingsprotokollen at utbytte skal klassifiseres som skattefri tilbakebetaling av innbetalt kapital, og i så fall for hvilke aksjer/aksjonærer".

 

(Hvis TS spør om mer konkrete råd, av typen "hvilket punkt i hvilket skjema skal jeg fylle ut i selvangivelsen", så vet jeg ikke.)

 

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...