Heisann2000 Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Hei! 4K-redigering. Hva trenger jeg av power for å kunne redigere effektivt? Jeg behøver ikke det sykeste av kraft og speed, men trenger at det går gaaanske smooth. Blir glad for konkrete tips. Det er så lenge siden jeg behøvde at maskinene mine var på et visst spec-nivå, så jeg er helt ute av dansen. Eller bør jeg bite i det sure Macbook-eplet...? 😄 Men ikke trygg på at Macbook Air dekker behovet mitt heller. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Tror ikke du skal være bekymret for at Macbook Air ikke er kraftig nok. Selv basic M1 har mye kraft innabords. Velger du en Air M2 med 16GB har du mer enn nok power 🙂 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) Jeg vil tro at en windows laptop med minst 16GB minne (og helst 32GB), og et grafikkort med minst 4GB vram minne vil gjøre det bra. Best pris på Bærbare datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt Endret 11. februar 2023 av Svein M 1 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 Kan varmt anbefale Mac. Gjerne kjøp brukt og for å spare litt. Både Premiere og Resolve kjører mer stabilt på Mac (med både Intel og M1). Lenke til kommentar
Heisann2000 Skrevet 12. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2023 Takk for alle svar! Gode tips, og samtidig blir jeg litt mer trygg på en Macbook Air viss det blir det jeg lander på. Tar mer enn gjerne imot både flere tanker og konkrete tips. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 Heisann2000 skrev (10 minutter siden): Takk for alle svar! Gode tips, og samtidig blir jeg litt mer trygg på en Macbook Air viss det blir det jeg lander på. Tar mer enn gjerne imot både flere tanker og konkrete tips. Jeg byttet faktisk ut Macbook Air M1 8gb/256gb til M2 16gb/256gb. Mellomlegget var altfor høyt til at det var verdt det. Merker minimal forskjell på det jeg bruker maskinen til, selv om det sannsynligvis har større effekt på 4K redigering. Begge er fantastiske maskiner 🙂 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 Husk at Apple tar seg grovt betalt for oppgradering av mer minne, så om du har tenkt å kjøpe en bærbar datamaskin med la oss si 64 GB RAM eller mer, ville jeg heller ha gått for en Windows maskin med DDR5 slik at du om et par år kan oppgradere minne med bedre kapasitet. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 (endret) Bruker du adobe premiere? Jeg spurte om noen lignende her på forumet for en stund siden og fikk ett meget bra tips. Proxy! Da tar Adobe premiere å nedskalerer 4K filene man jobber med til f.eks 720p, og man kan redigere filene uten å trenge ekstrem hardware. Når man er ferdig å redigere og skal rendre resultatet byttes alle 720P klippene ut med de orginale i 4K. Fungerer meget bra. Min pc var så slapp at jeg ikke engang fikk spilt av 4K filene i aodobe uten at de hakket, men med Proxy fikk jeg redigert uten problemer igjen. Endret 12. februar 2023 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
Heisann2000 Skrevet 12. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2023 Complexity skrev (2 timer siden): … med Proxy fikk jeg redigert uten problemer igjen. Jupp, har begynt med dette; gjør alt mye enklere 🥳🥳 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 Her er omtalt system requirements: System Requirements for Adobe Premiere Pro: How to Get Optimal Performance (simonsaysai.com) DaVinci Resolve 18's System Requirements For All Operating Systems (premiumbeat.com) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå