Alex.K Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Hei! Jeg er på jakt etter min første leilighet, og er litt opptatt med Energimerke. Strøm er kjempe dyrt idag og man må passe på hvilken Energimerke i er boligen . Je vet at A er best og G er verst, men hva er forskjellen da mellom E (RØDT) og G (GRØNT) ? Takk :) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) Sørg uansett for å få så bra som mulig. For det kommer nye EU-krav som får tilbakevirkende kraft. Dvs. alle som har boliger som ikke møter minimumskravene blir pålagt å oppgradere boligene sine. Enten de har råd eller ikke. Til slutt skal alle boliger i hele Norge være energinøytrale. Dette får også tilbakevirkende kraft. https://www.vi.no/forbruker/nye-eu-krav-til-boliger-ventes-for-jul-kan-bety-millionregning-til-norske-boligeiere/77692492 https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/#:~:text=EU vil at alle boliger,Parlamentet i januar%2Ffebruar 2023. Endret 11. februar 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) 10 hours ago, Alex.K said: hva er forskjellen da mellom E (RØDT) og G (GRØNT) ? Jeg vet ikke helt hva som foregår her, men kan gjette: E (Rødt) - Energikarakter E (eksempel mellom 164,33 og 200 kWh/m2 for leilighet på 75 BRA) og oppvarmingskarakter Rødt (all oppvarming skjer med strøm/fossilt) G (Grønt) - Energikarakter G (dårligste energikarakter, dvs "dårligere enn F/ubegrenset") og oppvarmingskarakter Grønt (mer enn 70% av oppvarmingen skjer med andre energikilder enn strøm/fossilt) Endret 11. februar 2023 av mobile999 La til ( Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 OT ble fjernet fra tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå