Milhouse85 Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Nok et spørsmål relatert til bilprosjektet mitt. 😇 Har en VW T3 fra 89, 1,9 diesel med turbo. Ombygd fra 1,6 - kun motoren er 1,9, resten skal være fra da bilen var 1,6... oljepinnen er derfor for kort - da 1,9 liter motoren er litt større. Derimot skal det være være 4,5 liter olje på motoren. Eller, 4 liter tatt oljefilteret i betraktning. Jeg fikk blårøyk under kjøring, og mistenkte derfor for mye olje. (Vanskelig å vite da oljepinna er for kort). Derfor tappet jeg ut all olja. Bittelitt mer enn 4 liter kom ut. (Noe som skal stemme, da 0,5 ligger igjen i filteret). Så jeg fylte på 3,5 liter av disse - og målte med en tynn metalltråd. Jeg har 4 cm olje, målt helt i bånn av bunnplata, og opp. Dersom oljepinna ligger 2-3 cm over bunnen, vil den nå være midt mellom low og high. Forutsatt av at pinna går nesten helt ned i bunn. 3,5 liter er jo 0,5 mindre enn det som skal være på. Men allikevel, har jeg jo 4 cm olje i bunnplata... Skal peilepinnen (forutsatt korrekt dimensjon) nesten helt i bunn? Mulig jeg må lage min egen pinne. Er 4 cm olje nok? Er litt redd for å kjøre med for lite olje også. Takk for svar. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Virker som om du hadde korrekt oljenivå, ville ha fylt på 4 liter og ikke 3.5 Røyken kan komme av f.eks sliten turbo m.m. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 Musefella skrev (6 minutter siden): Virker som om du hadde korrekt oljenivå, ville ha fylt på 4 liter og ikke 3.5 Røyken kan komme av f.eks sliten turbo m.m. Turboen er helt ny. Nylig byttet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Det er vanlig at det er inntil 1 liter forskjell på low og high på peilepinnen. Jeg vet dog ikke hva som gjelder for motoren i din bil. Jeg vil uansett tro at du kan teste med et par desiliter mindre enn 4,5 liter (dersom dette er riktig). Er du sikker på at det blir igjen 1/2 liter olje ved tapping dersom du ikke skrur av filteret? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 mobile999 skrev (7 minutter siden): Det er vanlig at det er inntil 1 liter forskjell på low og high på peilepinnen. Jeg vet dog ikke hva som gjelder for motoren i din bil. Jeg vil uansett tro at du kan teste med et par desiliter mindre enn 4,5 liter (dersom dette er riktig). Er du sikker på at det blir igjen 1/2 liter olje ved tapping dersom du ikke skrur av filteret? Oljefilter ligger på skrått ned i motoren, så derfor ligger det alltid olje i selve filteret ved tapping. Men om det er nøyaktig 0,5 l aner jeg ikke. Jeg målte også bunnplata, for å se om den lå nøyaktig i vater. Når jeg tenker meg om, så går jo peilepinna litt på skrått ned i bunnplata, så da er det nok litt mindre enn 4 cm olje som jeg først trodde. Så kanskje jeg skulle fylt på halvparten av det jeg tok ut, altså 2,5 dl? Turboen er som sagt helt ny. Det samme er glødepluggene, drivstoffslanger og veldig mye annet. Bilen har ikke blitt brukt på en del år. Så hva den blå røyken kommer av, aner jeg ikke. Den skal på PKK neste fredag... så får vel svar da uansett. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Milhouse85 skrev (55 minutter siden): Har en VW T3 fra 89, 1,9 diesel med turbo. Ombygd fra 1,6 - kun motoren er 1,9, resten skal være fra da bilen var 1,6... oljepinnen er derfor for kort - da 1,9 liter motoren er litt større. Derimot skal det være være 4,5 liter olje på motoren. Eller, 4 liter tatt oljefilteret i betraktning. Hvilken motorkode er det på 1.9 literen? Milhouse85 skrev (17 minutter siden): Når jeg tenker meg om, så går jo peilepinna litt på skrått ned i bunnplata Kan være at røret den går i er loddrett siste biten mot bunnpannen. Har motoren (blokken) samme vinkel i T3-en som i bilen den kom fra? Dvs. at i bilen den satt i så sto motoren loddrett mens nå står den... også loddrett? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 NoBo skrev (2 minutter siden): Hvilken motorkode er det på 1.9 literen? Har forsøkt å finne denne mange ganger. Klarer ikke å komme til der den angivelig skal stå. NoBo skrev (3 minutter siden): Har motoren (blokken) samme vinkel i T3-en som i bilen den kom fra? Dvs. at i bilen den satt i så sto motoren loddrett mens nå står den... også loddrett? Nei, jeg mener tidligere eier sa den nye motoren var montert litt på skrå. Bunnpanna er i vater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå