Silvan Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Hei! Jeg har ett ønske om å bytte utdanning for å jobbe som «digital designer» med å lage f.eks nettsider, nettbutikker, apper til kunder og lignende. Jeg lurer på hva som er beste vei å gå for dette. Er mer interessert i design delen enn kode delen og tenker at interaksjonsdesign kanskje da ikke er det beste for meg. Har vurdert muligheten med å gå grafisk design i 2 år og deretter ux design eller evt ui design ett år. Noen som har erfaringer/meninger om å ta denne retningen. Vil jeg stille sterkere i et arbeidsmarked ved å ta to år grafisk design og ett år ux design ift 3 årig grafisk design? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Interaksjonsdesign (UX), grafisk design og frontend koding henger sammen. Uten innsikt i mulighetene og begrensningene til plattformen du designer for, og interaksjonen som skal til for at brukeren skal få løst problemet sitt, så blir du ikke en god designer. Kilde: Ledet webutviklingsavd. i 10år Lenke til kommentar
Silvan Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 bzzlink skrev (1 time siden): Interaksjonsdesign (UX), grafisk design og frontend koding henger sammen. Uten innsikt i mulighetene og begrensningene til plattformen du designer for, og interaksjonen som skal til for at brukeren skal få løst problemet sitt, så blir du ikke en god designer. Kilde: Ledet webutviklingsavd. i 10år Takk for svar Men hva vil dette si? Interaksjonsdesign og grafisk design har jo to ulike utdanninger. Så hvilken retning er best å gå for å få best mulig utbytte dersom man vil jobbe med det som ble beskrevet over. Har forstått at de titlene går litt inn i hverandre, men er det ikke ofte slik at en tjenestedesignere/grafisk designer jobber i team med interaksjonsdesignere/frontend utviklere men med ulike «oppgaver»? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Ta en utdanning som er rettet mot det du ønsker å jobbe med. UX? Ta en UX utdanning og bli en mester i figma. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Jeg ville tatt blanding av grafisk design og UX istedenfor ren grafisk design hvis det er en mulighet Lenke til kommentar
Silvan Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 Ja, er det jeg har tenkt litt på☺️ Toårig grafisk design + ett år med ux. Spørsmålet er bare hvor ettertraktet man blir på arbeidsfronten i etterkant. Kjedelig å ta 3 nye år også får man ikke jobb Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Mitt intrykk er at UX kommer mer og mer inn i bransjen. Folk ser behovet for skikkelig design og brukervennlighet. Vi har iallefall økt dette veldig hos oss. Lenke til kommentar
Silvan Skrevet 10. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2023 Takk for svar! Hva med bachelor i Informasjonsteknologi - Frontend- og mobilutvikling? Legger ved studiets oppbygning under. Kunne dere ha ansatt en person med en slik utdanning? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 11. februar 2023 Del Skrevet 11. februar 2023 Ja du vil bli veldig ettertraktet med den der. Men det er jo ganske langt unna grafisk design da…. Viktig å gjøre noe man har interesse for, å liker å gjøre også «Do what you love, and never work a day in your life» som dem sier 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå