Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til hva som kan være galt med bilen min?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Huyndai I20. I dag måtte den inn på verksted etter hva jeg som ikke er bilkyndig skal prøve å forklare. Bilen hostet og slukket flere ganger ved lavt turtall eller i høyt gir hvis farten ble lav. For å få kjørt den på verksted var som om jeg måtte presse den avgårde i høyt turtall i lavt gir. På mange måter oppførte den seg som om den holdt på å gå tom for drivstoff ( har skjedd 2 ganger de siste månedene) ingen lamper lyste og ingen ulyder fra motor. Lenge siden den har vært på service og det har skjedd 2 ganger at en lampe har lyst (ser ut som en kobling), men slukket igjen, da har bilen vært litt treg og hostet litt. Det «føles» litt som om kanskje noe struper bensintilgangen? Evt at et filter kan være tett eller…..??? Noen som har en ide eller opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (9 minutter siden):

Motorlampa (CEL - Check engine light)

Det er vanskelig i si noe om det du beskriver uten feilkoder.

Hvor gammel er bilen og hvor mange kilometer har den kjørt?

Det skjønner jeg. Kan høre med de imorgen ifht feilkode. 2012 modell og ca 150 000 km. Kjøpte bilen i fjor i februar fra en beuktbilforhandler og var overmoden for service allerede da. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Frem til og med 2014 er det en liten bug i elektronikken i i20, her må merkeverksted gjøre en mod for at feilen skal bli borte. I ditt tilfelle høres det ut til å være på høy tid med en service, som sikkert løser problemer. Min -14 i20, som hadde fulgt alle servicer, ga CEL, uten noen symptomer utover lampern. Merkeverkstedet forsøkte først å rette dette med å bytte lambdasensor, men CEL kom tilbake. Da hadde merkeverksted fått en fix fra fabrikken, og la inn denne mod'en. Etter dette var bilen helt fin.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (6 timer siden):

Frem til og med 2014 er det en liten bug i elektronikken i i20, her må merkeverksted gjøre en mod for at feilen skal bli borte. I ditt tilfelle høres det ut til å være på høy tid med en service, som sikkert løser problemer. Min -14 i20, som hadde fulgt alle servicer, ga CEL, uten noen symptomer utover lampern. Merkeverkstedet forsøkte først å rette dette med å bytte lambdasensor, men CEL kom tilbake. Da hadde merkeverksted fått en fix fra fabrikken, og la inn denne mod'en. Etter dette var bilen helt fin.

Jo, men bilen din hadde ingen symptomer utover lampen? Servicer er fulgt tidligere. Men bilen har stått hos forhandler en stund. Min mister motorkraft og er ikke kjørbar pr nå. Og lampen har bare lyst for så å forsvinne igjen tidligere. Takk for tips.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Fikk du noe informasjon i dag om hvilke feilkoder og feilsøking som ligger til grunn for konklusjonen om at katalysatoren må byttes?

Har den fusket i forkant av dette problemet?

Hvilken motor sitter i bilen (motorvolvum og effekt)?

Ingen feilsøking og derfor ingen feilkode. De hadde visst demontert og kikket og sett at den var tett. Har fusket ja. Cel lampe lyste i forbindelse med at bilen mistet motorkraft og var treg et par ganger. Men lampen sluttet å lyse når jeg startet bilen dagen etter. Har brukt bilen mye til småkjøring. Har og hatt høyere drivstoffforbruk fra når jeg kjøpte den. Kan sedd ha noe med småkjøringen og gjøre og. 
Når jeg måtte kjøre den på verksted så stoppet den mange ganger. Spesielt på lavt turtall og/eller høyt gir. Måtte presse den avgårde i første gir med høyt turtall det siste stykket. Kunne heller ikke kjøre i revers. (Prøvde å se om å fylle bensin ville hjelpe først, men måtte snu da problemet ikke bedret seg. ) Ingen ulyder eller lukt. (Men jeg har dårlig luktesans) 


HYUNDAI i20 I (PB, PBT) Petrol 1.2 63kW/86PS

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...