Gjest Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Har en Huyndai I20. I dag måtte den inn på verksted etter hva jeg som ikke er bilkyndig skal prøve å forklare. Bilen hostet og slukket flere ganger ved lavt turtall eller i høyt gir hvis farten ble lav. For å få kjørt den på verksted var som om jeg måtte presse den avgårde i høyt turtall i lavt gir. På mange måter oppførte den seg som om den holdt på å gå tom for drivstoff ( har skjedd 2 ganger de siste månedene) ingen lamper lyste og ingen ulyder fra motor. Lenge siden den har vært på service og det har skjedd 2 ganger at en lampe har lyst (ser ut som en kobling), men slukket igjen, da har bilen vært litt treg og hostet litt. Det «føles» litt som om kanskje noe struper bensintilgangen? Evt at et filter kan være tett eller…..??? Noen som har en ide eller opplevd noe lignende? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Thersil skrev (14 minutter siden): Lenge siden den har vært på service.... Tett drivstoffilter? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (4 minutter siden): Tett drivstoffilter? Takk 🤭 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (10 minutter siden): Tett drivstoffilter? Har bensinbiler drivstoffilter? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 Thersil skrev (15 timer siden): Har bensinbiler drivstoffilter? Ja absolutt! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 Takk for svar. Googla og så en video om montering av pumpe og drivstoffilter på bilmodellen min så ble litt klokere:) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 On 2/8/2023 at 4:05 PM, Thersil said: det har skjedd 2 ganger at en lampe har lyst Hvilken lampe? 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 mobile999 skrev (20 minutter siden): Hvilken lampe? 62 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 4 minutes ago, Thersil said: 62 Motorlampa (CEL - Check engine light) Det er vanskelig i si noe om det du beskriver uten feilkoder. Hvor gammel er bilen og hvor mange kilometer har den kjørt? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 mobile999 skrev (9 minutter siden): Motorlampa (CEL - Check engine light) Det er vanskelig i si noe om det du beskriver uten feilkoder. Hvor gammel er bilen og hvor mange kilometer har den kjørt? Det skjønner jeg. Kan høre med de imorgen ifht feilkode. 2012 modell og ca 150 000 km. Kjøpte bilen i fjor i februar fra en beuktbilforhandler og var overmoden for service allerede da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 (endret) Frem til og med 2014 er det en liten bug i elektronikken i i20, her må merkeverksted gjøre en mod for at feilen skal bli borte. I ditt tilfelle høres det ut til å være på høy tid med en service, som sikkert løser problemer. Min -14 i20, som hadde fulgt alle servicer, ga CEL, uten noen symptomer utover lampern. Merkeverkstedet forsøkte først å rette dette med å bytte lambdasensor, men CEL kom tilbake. Da hadde merkeverksted fått en fix fra fabrikken, og la inn denne mod'en. Etter dette var bilen helt fin. Endret 10. februar 2023 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Slettet-fsaSP0zV skrev (6 timer siden): Frem til og med 2014 er det en liten bug i elektronikken i i20, her må merkeverksted gjøre en mod for at feilen skal bli borte. I ditt tilfelle høres det ut til å være på høy tid med en service, som sikkert løser problemer. Min -14 i20, som hadde fulgt alle servicer, ga CEL, uten noen symptomer utover lampern. Merkeverkstedet forsøkte først å rette dette med å bytte lambdasensor, men CEL kom tilbake. Da hadde merkeverksted fått en fix fra fabrikken, og la inn denne mod'en. Etter dette var bilen helt fin. Jo, men bilen din hadde ingen symptomer utover lampen? Servicer er fulgt tidligere. Men bilen har stått hos forhandler en stund. Min mister motorkraft og er ikke kjørbar pr nå. Og lampen har bare lyst for så å forsvinne igjen tidligere. Takk for tips. Endret 10. februar 2023 av Gjest Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Fikk du noe informasjon i dag om hvilke feilkoder og feilsøking som ligger til grunn for konklusjonen om at katalysatoren må byttes? Har den fusket i forkant av dette problemet? Har du kjørt med lysende motorlampe? Hvilken motor sitter i bilen (motorvolum og effekt)? Endret 10. februar 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) mobile999 skrev (14 minutter siden): Fikk du noe informasjon i dag om hvilke feilkoder og feilsøking som ligger til grunn for konklusjonen om at katalysatoren må byttes? Har den fusket i forkant av dette problemet? Hvilken motor sitter i bilen (motorvolvum og effekt)? Ingen feilsøking og derfor ingen feilkode. De hadde visst demontert og kikket og sett at den var tett. Har fusket ja. Cel lampe lyste i forbindelse med at bilen mistet motorkraft og var treg et par ganger. Men lampen sluttet å lyse når jeg startet bilen dagen etter. Har brukt bilen mye til småkjøring. Har og hatt høyere drivstoffforbruk fra når jeg kjøpte den. Kan sedd ha noe med småkjøringen og gjøre og. Når jeg måtte kjøre den på verksted så stoppet den mange ganger. Spesielt på lavt turtall og/eller høyt gir. Måtte presse den avgårde i første gir med høyt turtall det siste stykket. Kunne heller ikke kjøre i revers. (Prøvde å se om å fylle bensin ville hjelpe først, men måtte snu da problemet ikke bedret seg. ) Ingen ulyder eller lukt. (Men jeg har dårlig luktesans) HYUNDAI i20 I (PB, PBT) Petrol 1.2 63kW/86PS Endret 10. februar 2023 av Gjest Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2023 Fusking og feil som medfører høyt bensinforbruk kan gi tett katalysator. Evt. tett katalysator kan derfor være et symptom på noe annet som er feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå