Seig2 Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 Hei, jeg holder på med å totalrenovere huset mitt. Et lite og gammelt hus som så absolutt trenger en fornying. Jeg har snikkere som utfører store deler av jobben i 1.etg. I etasjen over har jeg et soverom, hvor jeg tenkte å ha som prosjekt å pusse opp/renovere selv. For å spare penger.. og å lære noe nytt. Jeg er helt nybegynner, men har heldivis venner, familie jeg kan spørre om råd. Gulv, takplater og veggplater er revet ned... så nå er det kun "skallet" igjen. Det elektriske annlegget som dere ser skal muligens flyttes og oppgraderes. De rette sideveggen i rommet består av tømmer. Kan det beholdes? pusses? blir det fint? Kan gulvet pusses og beholdes? eller må gulv legges oppå? Hvordan kan jeg fikse opp rommet på en enkelt og rimelig måte? Hvilke materiale trenger jeg til jobben? Kan kanskje noe kjøpes brukt / på finn.no? I hvilken rekkefølge bygger jeg rommet opp pånytt? Til info: I rommet var det to boder på hver side. Veggene til disse er nå fjernet som dere kan se. Jeg ikke tatt stilling til om taket skal isoleres på nytt. Under gulvet nå er det rett ned i stua. Taket i stua skal isoleres på nytt. Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 8. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2023 Og det kunne i første omgang vert interessant å vite om gulvet kan brukes. Vaskes, pusses, oljes/lakkeres..? Noen av bordene må kanskje byttes ut, men de fleste ser fine ut av det jeg kan se..:) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. februar 2023 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) jeg tror det gulvet absolutt kan gjenbrukes men det vil kreve jobb å få det slett og fint. Vurdert å leie skikkelig gulvslipemaskin? edit: ette rå ha sett litt bedre på bildene ser det ut som det kan være glippe et par steder(?) i gulvet slik at en ser ned. stemmer dette? Endret 8. februar 2023 av ilpostino Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 Det er kun ett bord som har glippe der en ser rett ned, så det må nok isåfall byttes ja Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Hvis du skal gjøre om bod til oppholdsrom så må du muligens søke kommunen. Rømningsvei, takhøyde, lysinnslipp… Den vanlige måten å gjøre slikt på er vel å fore ut 50mm, legge isolasjon, så plater. Evt vurdere plast hvis du også skal etterisolere på utsiden. Min forståelse er at kravene i tek17 «alltid gjelder» når man bygger nytt eller total-renoverer, men at du kan søke deg rundt krav som blir upraktiske i et gammelt hus. Jeg vil uansett anbefale å ta bilder i løpet av prosessen og ta vare på dokumentasjon av råvarer i tilfelle du en gang skal selge. -k Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 Takk for god info! Rommet har vert soverom. Det er bare "sidene" av rommet (til venstre og høyre) som har vert små boder. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 9. februar 2023 Del Skrevet 9. februar 2023 Hadde nok blitt mdf og laminat for min del ihvertfall, og minikanaler til kablene. Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 9. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2023 Tror det er nettopp det jeg ender opp med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå