Gå til innhold

Erfaringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

Er vel ikke så ofte man blir regelrett lurt. I det minste ikke hvis man tenker litt kritisk. Derimot er det høyere sansynlighet for at man får noe som funker dårligere eller har dårligere kvalitet enn man hadde tenkt.

Og forsåvidt motsatt også. Ting som virker uforskammet bra til prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alfred_A skrev (2 timer siden):

Opplever selv gode erfaringer med AliExpress. *bank i bordet* så er ikke blitt lurt enda. Kjører man noen lette kritiske søk så skal det gå greit. "Er det for lett, så er det fort en svindel", som er riktig. Finner man noe man liker så gjør flere søk, ebay, temu etc.

Ali svindler deg med dobbel toll  - det har jeg opplevd flere ganger. Dvs. de aksepterer ikke dokumentasjon som man kan få av bring for betalt toll. De er ekstremt mistroiske til alt du skriver og den følelsen jeg sitter igjen med er at de tror du er en løgner.  Det ble så mye til slutt for egen del at jeg bare ga opp - jeg har ikke fått så mye som en parkeringsbot i mitt liv og så skal jeg sitte der og mate dem med dokumentasjon på betalt toll som de bare ikke aksepterer.......Nei - jeg har gitt opp Ali

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (17 timer siden):

Ali svindler deg med dobbel toll  - det har jeg opplevd flere ganger

Jeg trengte bare å lese denne setningen for å skjønne at du bare har null peiling på hva du snakker om. Jeg vil foreslå at du prøver å se det fra andre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Jeg trengte bare å lese denne setningen for å skjønne at du bare har null peiling på hva du snakker om. Jeg vil foreslå at du prøver å se det fra andre siden.

Det er selgers ansvar å se til at kunden ikke belastes toll 2 ganger. Dette gjøres ved å bruke VOEC og merke tydelig. Her glipper det hele tiden og ettersom ansvaret er definert til Ali så må en forholde seg til det. En kan gjerne mene posten burde ha andre rutiner..men det er nå som det er.

Ali har aldri refundert meg for dobbel toll da de ikke har akseptert dokumentasjonen fra posten..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk en pakke for noen dager siden, en vare manglet og jeg klaget når oppgitt maksimal frakttid var overskredet, tror hele greie tok 5 minuttet, fra jeg sendte inn klagen til refusjon var godkjent. Ikke så mye og klage på igrunn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Problemet med AliExpress er at søkmotoren har blir mer og mer ubrukelig jo mer kommersielle de har blitt. Før så fikk man gode søkeresultater ved søk og ofte bedre resultater som forslag etter at man hadde lagt varen i handlekurven.

Nå så har du ikke mulighet til å sortere på pris fordi dette rangeres etter hvor mye selgerne er villig til å betale. Akkurat det samme skjer på f.eks Google fordi kommersialiteten overgår ditt ønske om gode søkeresultater. Google kan godt gi deg gode resultater er de tjener penger på noe, men de saboterer aktivt søkeresultater som går i mot deres egne interesser.

Veldig mye handler om kommersielle interesser og mindre og mindre handler om dine interesser.

Dette er en utvikling som er umulig å unngå, og en må konstant finne alternativer for å optimaliserer sine interesser. Jeg har ikke bruke Google på i alle fall 3 år, og AliExpress benytter jeg mindre og mindre p.g.a deres forbrukerfiendtlige stunt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Problemet med AliExpress er at søkmotoren har blir mer og mer ubrukelig jo mer kommersielle de har blitt. Før så fikk man gode søkeresultater ved søk og ofte bedre resultater som forslag etter at man hadde lagt varen i handlekurven.

Nå så har du ikke mulighet til å sortere på pris fordi dette rangeres etter hvor mye selgerne er villig til å betale. Akkurat det samme skjer på f.eks Google fordi kommersialiteten overgår ditt ønske om gode søkeresultater. Google kan godt gi deg gode resultater er de tjener penger på noe, men de saboterer aktivt søkeresultater som går i mot deres egne interesser.

Veldig mye handler om kommersielle interesser og mindre og mindre handler om dine interesser.

Dette er en utvikling som er umulig å unngå, og en må konstant finne alternativer for å optimaliserer sine interesser. Jeg har ikke bruke Google på i alle fall 3 år, og AliExpress benytter jeg mindre og mindre p.g.a deres forbrukerfiendtlige stunt.

Enig! Først om du har flere søkeord, så blir søket ofte enten eller, ikke både og. Så det gjør det vanskelig å søke etter noe spesielt.

Så om man velger pris - lav til høy, haker av Choice og Free shipping, og velger pris fra - til, så finner søkemotoren ingenting. Ofte trenger jeg ikke å gjøre alle disse tingene en gang. Er det noen som har tips, så kom gjerne med dem.

Lenke til kommentar
toreae skrev (2 timer siden):

Enig! Først om du har flere søkeord, så blir søket ofte enten eller, ikke både og. Så det gjør det vanskelig å søke etter noe spesielt.

Så om man velger pris - lav til høy, haker av Choice og Free shipping, og velger pris fra - til, så finner søkemotoren ingenting. Ofte trenger jeg ikke å gjøre alle disse tingene en gang. Er det noen som har tips, så kom gjerne med dem.

Ikke ta både Choice og free shipping. Har du forsøkt å søke med Google? Har blant annet slitt med at det har blitt tull om jeg har valgt å sortere etter mest solgte. Syns søkefunksjonen fungerer bedre i en ren nettleser og inkognito-modus. Har stilt inn Edge på  strengt og at all nettlesingsdata skal slettes når den lukkes.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (4 minutter siden):

Ikke ta både Choice og free shipping.

Om jeg ikke får noe resultat med disse, så tar jeg dem bort, selvfølgelig. Greien er at jeg har kanskje ikke nådd opp i free shipping med det jeg har fra før.

^fmj skrev (7 minutter siden):

Har du forsøkt å søke med Google?

Ja. Det kan være løsningen i blant.

^fmj skrev (8 minutter siden):

Syns søkefunksjonen fungerer bedre i en ren nettleser og inkognito-modus.

Skal testes. Det jeg må passe på er å bruke en annen nettleser. Ellers roter Ali det til med språk og valuta. Og så skal man rote seg tilbake til engelsk fra et spåk jeg ikke skjønner noe av.

Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til statens strålevern fordi det ble solgt veldig sterke og dårlige sikrede lasere, og deres reaksjon og svar for noen år siden skulle nesten tilsi at de promoterte at kunder fritt skulle få leke seg med dette. Dette var bl.a på den tiden flygere var plaget med at folk pekte kraftige lasere på flyene/cockpit under landing.

Mye av det som havner på Ali og annet er vel 2. og 3. sortering solgt billig som har ujevn ytelse og dårlige UV-egenskaper.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 timer siden):

Går det greit å kjøpe laser fra aliexpress? Tenker sånn svak type (er vel ulovelig over 1mW?)
Orker ikke bestille om det bare blir stoppet i tollen og norske nettsider tar jo absurde priser for en enkel liten laser..

Jeg hadde vært veldig forsiktig i alle fall. Problemet er at disse billige mest sannsynlig er all over the place i styrke, ikke kjøp grønn eller lilla i alle fall.

Laser Pointer Safety

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fant en side om søking på alien:
https://ziranzi.com/how-to-find-on-aliexpress-0f/
Er ikke oppdatert om søk med stjerner som er blitt borte, men dette var nytt for meg:

Using Boolean Operators

Boolean operators are powerful tools that can refine your search queries on AliExpress, helping you find precisely what you’re looking for. Boolean operators include “AND,” “OR,” and “NOT,” which can be used to combine or exclude keywords in your search. For instance, if you’re looking for a red dress but want to exclude those made from polyester, you can search “red dress NOT polyester.” Using “AND” can help you include multiple keywords, such as “wireless headphones AND noise-canceling.” These operators enable more precise searches, reducing irrelevant results and saving time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
38 minutes ago, Kjelvi said:

Har bestilt varer til gammel bostedsadresse. Ikke vært innom på flere år.

Noen som vet hvem som er «local shipping company» i Norge?

Hvis du får tingene sendt til en gammel addresse så følger du ikke med på hva som står på skjermen når du bestiller. AliExpress viser deg addressen ting vil sendes til før du effekturer kjøpet.

lokal shipping er som regel Posten (som vanligvis gjør last mile shipping), men kan også være andre

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestilte varer fra AliExpress for noen uker siden.
4 forskjellige Stores.

I dag fikk jeg melding fra kredittkortet om Refunds.
Jeg sjekket ordrene hos AliExpress og fant ut at noen av pakkene ble sent i retur.

Korea Trendy Apparel Store: 2 av 5 ble returnert
Home Supplier Store: 1 av 3 ble returnet
Meet You Only Store : 1 av 4 ble returnert

Ikke noen veldig god informasjon om hvorfor de ble sent i retur:
Handover problem at line-haul
Lurer på hva det dreide seg om.

Noen her som har vært borti noe lignende fra AliExpress?


Returning. Received by delivery company in departure country/region.
Nov 27, 12:11 (GMT+1)
Package returning. Left from warehouse.
Nov 27, 07:57 (GMT+1)
Your order is being packed
Nov 27, 06:40 (GMT+1)
Returning
Nov 27, 06:39 (GMT+1)
Handover problem at line-haul
Nov 27, 06:39 (GMT+1)
Your package arrived at airport. Awaiting transit.
Nov 26, 06:46 (GMT+1)
Left from departure country/region sorting center
Nov 25, 18:41 (GMT+1)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...