Nukleosid Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 (endret) Salvesen. skrev (7 timer siden): Hvem vill sove godt om natten med en lader som har salgsforbud? Svært få vill jeg tro. Tja, de har vel solgt 700.000 ladere på verdensbasis, og det har ikke vært rapportert om uønskede hendelser med noen av dem. Jeg kjøpte en Easee rett før det ble kjent at det kunne bli salgsforbud i Sverige. Jeg vil nok fortsatt sove godt om natten. Spørsmålet er jo om den mister noen funksjonalitet om Easee legger ned driften. Men spørs vel om forhandlere må ta tilbake en lader som var tillatt når den ble solgt, selv om det er salgsforbud nå. Sitat Link – DSB kjenner ikke til hendelser der det har oppstått brann eller andre skader hos de som bruker produktet. Dersom du har en Easee lader hjemme, kan du fortsatt bruke laderen på vanlig måte, sier Endresen. Endret 12. juni 2023 av Nukleosid Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Nukleosid skrev (8 minutter siden): Tja, de har vel solgt 700.000 ladere på verdensbasis, og det har ikke vært rapportert om uønskede hendelser med noen av dem. Jeg kjøpte en Easee rett før det ble kjent at det kunne bli salgsforbud i Sverige. Jeg vil nok fortsatt sove godt om natten. Spørsmålet er jo om den mister noen funksjonalitet om Easee legger ned driften. Men spørs vel om forhandlere må ta tilbake en lader som var tillatt når den ble solgt, selv om det er salgsforbud nå. Nei det er ingenting som tilsier at det er farlig basert på bruken. Som fortsatt er veldig ung. Men hvorfor ha en lader med ikke godkjent dokumentasjon når en kan ha en med? Jeg kommer til å kjøpe amina sin nye, som de lanserte i dag. Sannsynligvis ikke helt tilfeldig at den ble lansert i dag... Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Nei det er ingenting som tilsier at det er farlig basert på bruken. Som fortsatt er veldig ung. Men hvorfor ha en lader med ikke godkjent dokumentasjon når en kan ha en med? Jeg hadde så klart ikke kjøpt en Easee om jeg skulle kjøpt i dag (selv om det hadde vært mulig), men med mindre forhandlere blir pliktet i å ta de i retur og betale for demontering, samt montering av ny lader, så har jeg ikke lyst til å bruke 10-15.000 kroner på å bytte ut noe som i følge DSB er trygt å bruke. Hvis det begynner å komme rapporter om Easee ladere som eksploderer eller setter fyr på biler, så tenker jeg nok annerledes. Men da skjer det først med de eldste laderne før det skjer med min helt nye, ettersom det uansett ikke har skjedd med noen av laderne enda. Blir det bytte, så ser Amina sin veldig interessant ut. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Nukleosid skrev (5 minutter siden): Jeg hadde så klart ikke kjøpt en Easee om jeg skulle kjøpt i dag (selv om det hadde vært mulig), men med mindre forhandlere blir pliktet i å ta de i retur og betale for demontering, samt montering av ny lader, så har jeg ikke lyst til å bruke 10-15.000 kroner på å bytte ut noe som i følge DSB er trygt å bruke. Hvis det begynner å komme rapporter om Easee ladere som eksploderer eller setter fyr på biler, så tenker jeg nok annerledes. Men da skjer det først med de eldste laderne før det skjer med min helt nye, ettersom det uansett ikke har skjedd med noen av laderne enda. Blir det bytte, så ser Amina sin veldig interessant ut. Jeg tenker at en har gyldig reklamasjon så lenge de ikke har dokumentasjon til laderen. Eller gyldig dokumentasjon. Hva som blir enden på visa vill jo vise seg, men jeg tror Easee vill slite med å overleve slik det ser ut nå. Iallefall etter lanseringen til Amina. Avhengig av prisen de legger seg på såklart. Den tilbyr alt Easee manglet. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 10 minutes ago, Salvesen. said: Jeg tenker at en har gyldig reklamasjon så lenge de ikke har dokumentasjon til laderen. Eller gyldig dokumentasjon. Hva som blir enden på visa vill jo vise seg, men jeg tror Easee vill slite med å overleve slik det ser ut nå. Iallefall etter lanseringen til Amina. Avhengig av prisen de legger seg på såklart. Den tilbyr alt Easee manglet. Easee har jo mulighet for 3 fas, kan ikke se at amina har det? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Emsal skrev (7 minutter siden): Easee har jo mulighet for 3 fas, kan ikke se at amina har det? Amina lanserte ny lader i dag:) med innebygget kabel samt lokalt og over nett 'api'. Opp til 22kW. Prisen er dog ukjent, men jeg tipper de legger seg så lavt som de klarer i starten for å 'ta' markedet. Statkraft gir de også 180M Nok i kapital for å peise på. Amina skulle satse på den enkle laderen, men nå dukket det plutselig opp ett nytt marked å ta. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Har også Easee lader. Alt av sikkerhet er tatt hånd om i sikringsskapet så min eneste bekymring er at jeg mister funksjonalitet hvis selskapet går dukken. Inntil da er jeg superfornøyd fortsatt. Men skulle jeg kjøpt ny er jeg enig om Amina. Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Retroman skrev (8 minutter siden): Har også Easee lader. Alt av sikkerhet er tatt hånd om i sikringsskapet så min eneste bekymring er at jeg mister funksjonalitet hvis selskapet går dukken. Inntil da er jeg superfornøyd fortsatt. Men skulle jeg kjøpt ny er jeg enig om Amina. Det er ett punkt som sikrigsskapet ditt ikke kan fikse, og det er den feilede overspenningstesten mellom pilotsignalet og jord og/eller fase. Og nei, overspenningsvernet i sikrigsskapet kan ikke erstatte for dårlig isolasjon i laderen. Det har ikke blitt skrevet så mye om den feilen, men den er der, og den blir sannsynligvis slitsom å trylle bort. 2 Lenke til kommentar
Terje2k Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 22 minutes ago, 2N1711 said: Det er ett punkt som sikrigsskapet ditt ikke kan fikse, og det er den feilede overspenningstesten mellom pilotsignalet og jord og/eller fase. Og nei, overspenningsvernet i sikrigsskapet kan ikke erstatte for dårlig isolasjon i laderen. Det har ikke blitt skrevet så mye om den feilen, men den er der, og den blir sannsynligvis slitsom å trylle bort. Var det ikke i tillegg noe med IP-rating også? Bare jeg som reagerer på hva som kommer frem i denne artikkelen(shifter.no)? Quote Etter det Shifter erfarer har Easee rundt 120.000 nye ladebokser på lager. Selskapet har nå lagt en slagplan for å kjøre disse ut som «et helt nytt produkt», men under nytt merkenavn og med ny dokumentasjon. Det Jonas Helmikstøl kaller en «sykt god plan». – Vi vil lansere dette så snart som mulig, men vi gjør det ikke før vi er 200 prosent sikker på dokumentasjonen. – Så dere kan gjøre dette uten å endre boksene fysisk? – Vi må gjøre litt med dem med tanke på at det er et nytt produkt, blant annet må vi ha nye labels med nytt navn. Når det gjelder programvaren, blir den helt ny. Dokumentasjonen blir også i henhold til alle krav som blir stilt. Og: Quote – Sannsynligheten for at vi må rette opp i de eksisterende laderne, er veldig lav, så kostnaden er ikke så veldig høy. Og det å kunne bruke eksisterende lager er veldig bra for oss. Har de ikke forstått noe som helst? 1 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Terje2k skrev (31 minutter siden): Var det ikke i tillegg noe med IP-rating også? IP-rating er tatt ut av saken. Elsäkerhetsverket har akseptert at alle de solgte enhetene er limt, og derfor tilstrekkelig tette. Easee dreit seg ut i første omgang og sendte over testprotokoll på en labmodell som ikke var limt. 1 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Uansett hva utfallet i Sverige blir, har de trøbbel Hvis svenskene står på sitt, blir det dyrt. Hvis svenskene gir seg, vil helt sikkert flere konkurrenter gjøre alt de kan for å lage trøbbel. De vil ikke akseptere at noen slipper unna krav som de selv har oppfylt. 2 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 Kan sikkert bli noen interessante diskusjoner mellom diverse testhus nå. "Shifter har fått oversendt et dokument fra det tyske verifiseringsbyrået Tüv Süd, datert 7. juni. Der går tyskerne god for Easees jordfeilløsning. Analysene skal vise at det ikke er økt fare for elektrisk støt med løsningen fra det norske selskapet. Tvert i mot mener de at et ikke-mekanisk system vil oppdage feil raskere enn en tradisjonell testbryter." https://www.shifter.no/nyheter/easee-vil-gjore-120000-ladere-pa-lager-om-til-nye-produkter/280750 og "HVA SIER TREDJEPARTSRAPPORTEN FRA FORCE TECHNOLOGY? Rapporten konkluderer med at dokumentasjonen fra Easee ikke på en tilstrekkelig måte dokumenterer samsvar med de grunnleggende kravene til sikkerhet." https://nkom.no/aktuelt/nye-sporsmal-og-svar-om-easee Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Salvesen. skrev (11 timer siden): Amina skulle satse på den enkle laderen, men nå dukket det plutselig opp ett nytt marked å ta. Amina har tatt flere Easee-ansatte den siste tiden, så det var ikke noen bombe at de satser stort. Synes hele saken er trist. Jeg har stor sans for Easee som selskap, måten de drifter på og med utrolig flinke folk som så ut til å kunne nå langt utenfor Norges grenser også. Vi trenger flere sånne, og så blir de tatt på "teknikaliteter" (som jo er viktig forsåvidt), men likefullt trist å se. De fortjener livets rett. Salvesen. skrev (11 timer siden): Amina lanserte ny lader i dag:) med innebygget kabel samt lokalt og over nett 'api'. Opp til 22kW. Satte meg på venteliste der, gitt. Har kun dum lader i dag, og trangt om plassen i garasjen, så utformingen med en lader hvor kabelen stikker nedover og ikke utover er helt perfekt. Zigbee er også gøy! Lenke til kommentar
Terje2k Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 12 hours ago, 2N1711 said: IP-rating er tatt ut av saken. Elsäkerhetsverket har akseptert at alle de solgte enhetene er limt, og derfor tilstrekkelig tette. Easee dreit seg ut i første omgang og sendte over testprotokoll på en labmodell som ikke var limt. Takk, det var jeg ikke klar over! 1 hour ago, Nimrad said: Vi trenger flere sånne, og så blir de tatt på "teknikaliteter" (som jo er viktig forsåvidt), men likefullt trist å se. Det stemmer jo ikke, ved å si at de blir tatt på "teknikaliteter" undergraver man standariseringssystemet. De har i DoC pekt at de følger en/flere standarder som de ikke har bevis for at de faktisk følger. Når en ekstern part finner avvik og etterspør dokumentasjon på at de har tilsvarende sikkerhetsnivå eller argumenter for avvik fra standard, har de heller ikke bevis. Slik det er lagt opp, er det ikke ukjent i bransjen at testing og dokumentasjon skal foreligge FØR salg, dette burde flere av de "utrolig flinke folk" (dine ord) i Easee ha vært klar over. Spesielt siden flere har fortid fra Zaptec. Dette er også grunnen til at det eksisterer egne testhus, det er en helt egen næring hvor ærlige bedrifter betaler masse penger for å faktisk få en ekstern part til å gå igjennom produktet FØR salg. Slik testing involverer ofte mye penger med tilhørende risiko, både hvis man feiler testing, men også hvis noen andre rekker å komme før til markedet med produktet enn du. For meg ser det mer og mer ut som at de i Easee er på kanten til kjeltringer. De har ikke gjort testing før salg, de har heller ikke gjort testing etter en kort periode med salg, og det virker for meg som at de regelrett lyver i media. Noe av dette har de nok gjort med overlegg for å få en stor konkurransefordel. Jeg er så utrolig glad jeg ikke jobber i konkurrerende bedrift, må være utrolig frustrerende å se at de som ikke følger standard får selge så mye uten å ha sikkerhetsnivået på plass. Og hvis man da selv har fulgt standard med påfølgende kostnader og tidsbruk som konkurrenten bare har strøket for å komme deg i forkjøpet. 2 Lenke til kommentar
Terje2k Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 (endret) En ting jeg kom til å tenke på, er ikke dette også en "smekk" for mange installatører som viser at de også ikke har gjort jobben sin skikkelig? Burde ikke de ha etterspurt faktisk testrapport? og ikke bare ha sett på DoC. Jeg trodde feks. at det var vanlig av importører å be om utvidet dokumentasjon/testrapport, da enkelte i utlandet (*Kina*) ikke alltid har en DoC som stemmer med virkeligheten. Her kan det være jeg tar feil altså, så ønker gjerne å høre hva andre tenker. EDIT: Tok feil, juridisk sett nei de skal kunne stole på DoC Endret 16. juni 2023 av Terje2k Lenke til kommentar
Terje2k Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Oi oi! Så litt på lenke fra @2N1711 hos Nemko: Quote Det er for eksempel ikke oppgitt standarder for radioteknologiene 2G/4G, SRD 868 MHz og RFID/NFC. Er ikke dette nytt? Dette indikerer jo også at de (mest)sannsynlig ikke har dokumentasjon/testing av dette heller? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Nimrad skrev (2 timer siden): Amina har tatt flere Easee-ansatte den siste tiden, så det var ikke noen bombe at de satser stort. Synes hele saken er trist. Jeg har stor sans for Easee som selskap, måten de drifter på og med utrolig flinke folk som så ut til å kunne nå langt utenfor Norges grenser også. Vi trenger flere sånne, og så blir de tatt på "teknikaliteter" (som jo er viktig forsåvidt), men likefullt trist å se. De fortjener livets rett. Satte meg på venteliste der, gitt. Har kun dum lader i dag, og trangt om plassen i garasjen, så utformingen med en lader hvor kabelen stikker nedover og ikke utover er helt perfekt. Zigbee er også gøy! Jeg hadde sansen for Easee, og har hatt en av laderene deres. Men jeg synes måten de har taklet dette på har vært dårlig. Litt for "vi er best" holdning i fra toppen. de har også selv beklaget denne holdningen, men det skjer gang på gang. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 20 hours ago, J-Å said: Så i prinsippet kan installatøren bare installere bakplaten, og kunden kan plugge inn hva som helst i den . Så da spørs det om installatørene etter de nye reglene egentlig uansett har installert en ulovlig løsning (stikkontakt for elbillading). Så så, rolig nå. Selvfølgelig kan kunden plugge hva som helst hvor som helst, men den står da ene og alene om ansvaret. Trikkeren er kun ansvarlig for arbeidet den har utført, og dels ansvarlig for materiell den har brukt. Selv om man er uvitende og uforstående til lovverket så vil du som forbruker og eier av anlegget fortsatt være uaktsom dersom du bruker deler eller utstyr ut over den tiltenkte bruken. På den måten kan du miste huset, få null på forsikring og i tillegg få et opphold på et statlig hotell. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 (endret) Dersom det skulle oppstå brann eller lignende hendelser, vil det ikke få konsekvenser for forsikringstakeren, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If forsikring. – I så tilfelle vil forsikringsselskapet søke regress hos produsenten. Men det er ingen advarsler om at Easee-laderne er farlige å bruke. Vi forholder oss til det. https://www.nrk.no/rogaland/trobbel-med-easee-ladeboks-kan-koste-borettslag-flere-hundre-tusen-_-dette-bor-du-gjore-na-1.16442631 Endret 13. juni 2023 av Jarmo Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Terje2k skrev (16 timer siden): Bare jeg som reagerer på hva som kommer frem i denne artikkelen(shifter.no)? Jeg forstår ikke helt hvordan de skal få boksene de har på lager til å oppfylle kravene ved å sette på nye merkelapper og ny programvare. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå