Salvesen. Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 hvem andre enn meg tipper tilsvaret fra svenskene blir døvet ned av streiken i dag? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Jepp! På samme måte som pressen droppet Hadya Tajik's gratisleilighet en stund når Russland gikk inn i Ukraina, så vil nok Easee får et sårt tiltrengt pusterom nå ja! Ingenting fjerner søkelyset så effektivt som en god krig... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 https://www.dn.no/teknologi/easee-har-innfort-betalingsstopp/2-1-1434074 Easee betaler ikke regningene sine lengre, hvor lenge har vi nett igjen i laderene? en uke? to? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 (endret) 9 hours ago, Salvesen. said: hvem andre enn meg tipper tilsvaret fra svenskene blir døvet ned av streiken i dag? Jeg tror nok det får et oppslag likevel. Men det er lite trolig at det skjer noe i dag. Ut fra det som står på Elsäkerhetsverkets side skal det være en runde med kommentarer fra begge parter først, før retten tar en beslutning. Endret 17. april 2023 av J-Å Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Da var svaret klart, svenskene rikker ikke på seg og mener easee prøver å bortforklare tester de ikke får til. Det begynner å bli bekmørkt det her. Samtidig sier chief care taker eller hva han kaller seg at han skal hente en mrd om noen måneder for å "gi gass". Har han mistet det helt? 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 1 milliard ekstra eller ikke, dette kan gå svært fort til skifteretten. Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Salvesen. skrev (3 timer siden): Da var svaret klart, svenskene rikker ikke på seg og mener easee prøver å bortforklare tester de ikke får til. Det begynner å bli bekmørkt det her. Samtidig sier chief care taker eller hva han kaller seg at han skal hente en mrd om noen måneder for å "gi gass". Har han mistet det helt? Elsäkerhetsvärket er kritisk til flere av Easees tester av produktet. "Easee AS har valt att kalla vissa prov irrelevanta när man inte klarat dem och istället valt att säga att man uppfyller ett annat prov enligt en standard med lägre krav. Det korrekta hade varit att analysera de prov man inte klarat och vidta åtgärder för att uppfylla en likvärdig säkerhet som etableras i standard." Svenskene peker på at Easee ikke har gjennomført testene før de har begynt å selge produktet, men kommet med dem i etterkant. "Sammanfattningsvis har de genomförda provningarna valts på ett annat sätt än vad som framgår av utrustningens EU-försäkran, och med dateringar efter att produkten släpptes ut på marknaden." https://www.shifter.no/nyheter/det-svenske-tilsynet-viser-ingen-nade-i-salgsforbudet-mot-easee/276478 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Det har virkelig gått til helvete for Easee dette her. Og Easee-ledelsen oppfører seg som noen uovervinnelige idioter fremfor å ta til seg kritikken og å gjøre noe med det. Easee har ikke fulgt forskriftene og Easee må ta konsekvensen av det. Man må følge spillereglene, rett og slett. Vi er ikke i USA nå; man kan ikke bare betale seg ut av hva som helst. Mitt inntrykk av at Easee hele tiden nærmest har vært et "get rich quick scheme" for Helmikstøl & Co. styrker seg stadig. 4 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Å "hente inn" en milliard blir vanskelig når hele bedriften er et stort pengesluk inntil alle laderne de hittil har produsert er "reparert": Hvis vi antar et minimum av en tusenlapp eller to pr. lader, så snakker vi jo om en milliard bare der! Men mest sannsynlig blir kostnaden pr. lader mye høyrere enn det, pluss forsendelse osv. Og de skal jo helst gjøre noe annet enn å reparere gamle synder for å tjene penger for investorene samtidig... Nei, det er bare én lettvint vei ut av dette "uføret"; Konkurs. Og lettvint vei har jo de valgt før... 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 ozone skrev (27 minutter siden): Å "hente inn" en milliard blir vanskelig når hele bedriften er et stort pengesluk inntil alle laderne de hittil har produsert er "reparert": Hvis vi antar et minimum av en tusenlapp eller to pr. lader, så snakker vi jo om en milliard bare der! Men mest sannsynlig blir kostnaden pr. lader mye høyrere enn det, pluss forsendelse osv. Og de skal jo helst gjøre noe annet enn å reparere gamle synder for å tjene penger for investorene samtidig... Nei, det er bare én lettvint vei ut av dette "uføret"; Konkurs. Og lettvint vei har jo de valgt før... Jeg tror eneste måten Easee kan "overleve" er hvis NKOM kommer til en annen konklusjon enn Elsäkerhetsverket. I så fall finnes det håp om en løsning som ikke koster milliarder. Om NKOM kommer til samme konklusjon så er det kroken på døren. Da tipper jeg restene etter konkurs blir kjøpt opp av en konkurrent, f.eks. Zaptec eller Defa. Å hente inn nok penger til å overleve ser jeg på som helt urealistisk. Ikke bare fordi de trenger så enormt mye penger bare for å kunne rette opp i kundenes ladere, men Easee er nærmest blitt synonymt med fiasko for tiden. Hvorfor skulle noen ville investere milliarder i et tapssluk? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Kajac skrev (23 minutter siden): Jeg tror eneste måten Easee kan "overleve" er hvis NKOM kommer til en annen konklusjon enn Elsäkerhetsverket. I så fall finnes det håp om en løsning som ikke koster milliarder. Om NKOM kommer til samme konklusjon så er det kroken på døren. Da tipper jeg restene etter konkurs blir kjøpt opp av en konkurrent, f.eks. Zaptec eller Defa. Å hente inn nok penger til å overleve ser jeg på som helt urealistisk. Ikke bare fordi de trenger så enormt mye penger bare for å kunne rette opp i kundenes ladere, men Easee er nærmest blitt synonymt med fiasko for tiden. Hvorfor skulle noen ville investere milliarder i et tapssluk? Hvem vill kjøpe disse problemene? Zaptec og Defa har jo løsninger å selge så de trenger jo ikke ett ikke salgbart produkt. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 1 minute ago, Salvesen. said: Hvem vill kjøpe disse problemene? Zaptec og Defa har jo løsninger å selge så de trenger jo ikke ett ikke salgbart produkt. Nel, hvis det er slik at noen vil bruke en milliard på ladebokser, og ikke vil investere i Zaptec, Defa eller et annet selskap, så er det beste alternativet å starte et nytt selskap. Men det finnes visstnok 100 selskaper allerede som driver med dette. Så det er bedre å satse på noe annet. Det som lønner seg best i Rogaland er å fore opp griser og fotballspillere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 J-Å skrev (4 minutter siden): Nel, hvis det er slik at noen vil bruke en milliard på ladebokser, og ikke vil investere i Zaptec, Defa eller et annet selskap, så er det beste alternativet å starte et nytt selskap. Men det finnes visstnok 100 selskaper allerede som driver med dette. Så det er bedre å satse på noe annet. Det som lønner seg best i Rogaland er å fore opp griser og fotballspillere. Jeg tipper Zaptec tilbyr bytte avtale om en kommer så langt, x i rabatt for å bytte ut easee laderen mot Zaptec sin. Da får Zaptec flere kunder og mulig recurring revenue i fremtiden (ta betalt for tjenester) Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Salvesen. skrev (10 minutter siden): Jeg tipper Zaptec tilbyr bytte avtale om en kommer så langt, x i rabatt for å bytte ut easee laderen mot Zaptec sin. Da får Zaptec flere kunder og mulig recurring revenue i fremtiden (ta betalt for tjenester) Monterte bakplater har jo en verdi i seg selv, de som evt. kjøper opp et konkursbo kan vel lage nye ladere som kan monteres på samme bakplater? Da er det mye rimeligere å bytte de enn om elektriker må brukes. Jeg antar man ikke lovlig i dag kan lage ladere som passer på andre sine bakplater, er vel noen patenter med å bildet der? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden): Monterte bakplater har jo en verdi i seg selv, de som evt. kjøper opp et konkursbo kan vel lage nye ladere som kan monteres på samme bakplater? Da er det mye rimeligere å bytte de enn om elektriker må brukes. Jeg antar man ikke lovlig i dag kan lage ladere som passer på andre sine bakplater, er vel noen patenter med å bildet der? Ja det er jo ett poeng, at selskaper kan lage en faktisk godkjent boks og selge til de med ladeplater. Om de har patent vet jeg ikke, men telsa har vell tilsvarende løsning på sin siste modell og deres patenter er vell stort sett åpne så der bør det gå iallefall? Og om en kjøper easee så kjøper en vell patentet også. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 11 minutes ago, Salvesen. said: Jeg tipper Zaptec tilbyr bytte avtale om en kommer så langt, x i rabatt for å bytte ut easee laderen mot Zaptec sin. Da får Zaptec flere kunder og mulig recurring revenue i fremtiden (ta betalt for tjenester) Ja kanskje. Spesielt hvis noen har én easee boks, og ønsker lademulighet for 2-3 biler med lastbalansering. 5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Jeg antar man ikke lovlig i dag kan lage ladere som passer på andre sine bakplater, er vel noen patenter med å bildet der? Jeg tror man kan det, så lenge selve boksen har et helt annet utseende. Man kan for eksempel selge andre batterier som passer i en Bosch lader for elektroverktøy. Men kanskje litt verre hvis man vil satse videre, og produsere Easee bakplater også. Der er det vel en mønsterbeskyttelse. Da må man gjerne gjøre en deal med konkursboet. Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Mer gøy å lese på. Postjournalen for klagesaken. Klikk på saksnummer for mer info. 23EV1830 Överklagan av beslut om försäljningsförbud samt begäran om inhibition 2023-03-17 Easee AS Der ligger den siste uttalelsen fra Elsäkerhetsverket som jeg legger som løs pdf her. Alt jeg fikk ligger i zip-filen. 23EV1830-13.pdf 23EV1830.zip Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Lite sidespørsmål, ser NKOM er nevnt et par ganger, men hva har de med elsikkerhet å gjøre? Vil ikke dette havne innunder DSB sin myndighet? Eller fins det flere NKOM-er? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 Larzen_91 skrev (13 minutter siden): Lite sidespørsmål, ser NKOM er nevnt et par ganger, men hva har de med elsikkerhet å gjøre? Vil ikke dette havne innunder DSB sin myndighet? Eller fins det flere NKOM-er? Har forstått det slik at det er på grunn av radio utstyr de har i enheten som gjør at det detter under NKOM. Har vell noe med IoT greiene i laderen å gjøre, går jeg ut i fra. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 (endret) 8 minutes ago, Salvesen. said: Har forstått det slik at det er på grunn av radio utstyr de har i enheten som gjør at det detter under NKOM. Har vell noe med IoT greiene i laderen å gjøre, går jeg ut i fra. Den har jo både 4G og wifi. Men det har jo mange biler også, og de ligger såvidt jeg vet fortsatt under Biltilsynet. Endret 18. april 2023 av J-Å Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå