Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Så de var i dialog med DNB og var optimistiske. Men for meg ser det ut som brorparten av uttalelsene de kommer med ikke stemmer overens med virkeligheten, i beste fall pynter de sannheten i overkant mye og utelater helt vesentlig informasjon. Mediene klarer ikke å gjengi de faktiske forholdene, men gjentar bare pyntet sannhet de får fra adm dir. Sitter igjen med et direkte dårlig inntrykk av hele operasjonen. Lurer på om DNB og andre som kanskje skal bidra i en redningsoperasjon har tilgang til realitetene.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (1 time siden):

Så de var i dialog med DNB og var optimistiske. Men for meg ser det ut som brorparten av uttalelsene de kommer med ikke stemmer overens med virkeligheten, i beste fall pynter de sannheten i overkant mye og utelater helt vesentlig informasjon. Mediene klarer ikke å gjengi de faktiske forholdene, men gjentar bare pyntet sannhet de får fra adm dir. Sitter igjen med et direkte dårlig inntrykk av hele operasjonen. Lurer på om DNB og andre som kanskje skal bidra i en redningsoperasjon har tilgang til realitetene.

Ja vi deler den samme oppfatningen! Lurer på om de er ærlige med DNB eller om de pynter på sannheten. Det virker egentlig nesten litt slik, for 500 - 1mrd er nok i underkant av det de faktisk trenger for å gjennomføre dette, men det er vell en god start... Ofter er det slik at om en får en fot innenfor banken så må de gi etter når en trenger mer midt i operasjonen. 

Lenke til kommentar
Terje2k skrev (3 timer siden):

Takk for du postet! Hvor har du fått det fra? Er det mulig å lage en .zip pakke med all kommunikasjon mellom partene siste året/to eller lenke til download?
 

 

 

Jeg fant den på en svensk side, men det er flere andre som har den nå ser jeg

Postjournalen til Elsäkerhetsverket viser alt.

https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962

Det som ikke er taushetsbelagt skal være offentlig, men jeg vet ikke om det holder med en mail, eller om de vil ha penger også. Fikk det inntrykket i det svenske teslaforumet.

Jeg legger de tre jeg har klart å finne samlet her, selv om de er lagt inn tidligere i tråden. Man bør lese dem før man mener for mye. Postjournalen tyder også på at de har fått mange muligheter til å forklare.

 

Elsakerhetsverket-till-Easee-Dnr-22EV1261.pdf easee_yttrande.pdf 22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (2 minutter siden):

Jeg fant den på en svensk side, men det er flere andre som har den nå ser jeg

Postjournalen til Elsäkerhetsverket viser alt.

https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962

Det som ikke er taushetsbelagt skal være offentlig, men jeg vet ikke om det holder med en mail, eller om de vil ha penger også. Fikk det inntrykket i det svenske teslaforumet.

Jeg legger de tre jeg har klart å finne samlet her, selv om de er lagt inn tidligere i tråden. Man bør lese dem før man mener for mye. Postjournalen tyder også på at de har fått mange muligheter til å forklare.

 

Elsakerhetsverket-till-Easee-Dnr-22EV1261.pdf 213.68 kB · 0 Nedlastninger easee_yttrande.pdf 2.81 MB · 1 Last ned 22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf 460.92 kB · 0 Nedlastninger

Det er ganske utrolig at media ikke har lest igjennom disse og forstått innholdet. De snakker stort sett om den manglende sjekken for jordfeilvernet. Som bare er en liten del av dette og er nok det med minst konsekvens da de har både knapp de kan bruke og de kan bruke appen. Hardware messig er det langt større ordninger de ikke kan fikse med software/FW.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Vanskelig å reklmanere på noe som ikke har skjedd enda da. Men, det er lov å spørre såklart. 

Liten kjangs for at b-vern blir løsningen her, det har ikke easee råd til. Det blir fort 4-5000 for en installering. Å lage nye berrys koster de sikkert rundt 1000 lappen med retur av gammel og gjenbruk av deler. Men de har problemer med IP klassifisering også, så om dette gjelder kapslingen utenfor berry har de ett større problem på hendene. Det krever elektriker. 

De får sikkert en mye bedre pris hvis de kjøper 700.000 B-vern enn hva elektrikeren synes de bør koste, men bare jobben koster dyrt.

Gjenbruk tror jeg ikke er aktuelt. En grunn er at det koster mye å demontere uten å ødelegge. Den andre er at det er krav om sporbarhet, og det blir vrient med brukte deler som man ikke vet hva har blitt utsatt for mens de var i bruk.

En av de tingene de fikk kritikk for, var nettopp merking mht. sporbarhet slik at sluttkunden enkelt kunne se relevant info hvis det skulle bli behov for tilbakekalling. Tilbakekalling av produker skjer rett som det er, og behøver ikke ha noe med medfødte feil å gjøre. En batch med defekte komponenter, eller feil i produksjonen er nok.

Uansett hva de lander på, kommer dette til å koste enormt mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Det er ganske utrolig at media ikke har lest igjennom disse og forstått innholdet. De snakker stort sett om den manglende sjekken for jordfeilvernet. Som bare er en liten del av dette og er nok det med minst konsekvens da de har både knapp de kan bruke og de kan bruke appen. Hardware messig er det langt større ordninger de ikke kan fikse med software/FW.

Det blir lagt frem som om elektronisk jordfeilbryter er feil, og at moderne løsninger aktivt undertrykkes. Det er helt feil, og svenskene forklarer hvorfor.

Problemet er bare det at det ikke finnes en egen standard for elektroniske jordfeilbrytere i dag. Da må man bruke den for de elektromekaniske som grunnlag, og vise hvorfor egen løsning er minst like god. Det har ingen ting med å trykke ned moderne løsninger å gjøre.

 

1174938384_Skjermbilde(1753).thumb.jpg.255dec0fc4faef4d23e910f394e6d199.jpg

 

 

 

507363844_Skjermbilde(1754).thumb.jpg.490cc3a00b23a55c1b4f26b75655f451.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
stue skrev (8 timer siden):

Jeg ville sendt et varsel om reklamasjon til firma som installerte. Krev å få jordfeilbryter type b eller pengene tilbake

 

NULL skrev (5 timer siden):

Litt på siden:

Kjøpte du Easee et sted, og så fikk en elektriker til å installere denne, eller kjøpte du den gjennom elektrikeren?

Hvis man her videre skal spekulere i videre utvikling, så vil det potensielt være store fordeler med å ha kjøpt laderen gjennom installatøren, slik at dette salgsleddet har et totalansvar.

Det er det som er greia. Veldig mange firma tilbyr pakkepris på lader+installasjon inkludert kabelstrekk og ny sikring og hele sulamitten.

Men ettersom det allerede var lagt opp egen kurs og kabel frem til parkeringsplassen min (før kravet om overspenningsvern riktignok) så var det mye rimeligere for meg å kjøpe laderen separat, og få en elektriker til å installere den. Skulle jeg kjøpt lader+installasjon gjennom elektriker, uten pakkepris, så kostet selve laderen flere tusen kroner mer enn gjennom f.eks Elkjøp.

Trodde ikke at noe slikt skulle bli en sak med en så mye brukt og anerkjent lader som Easee. Men jeg kan reklamere på laderen til Elkjøp om det skulle bli nødvendig, spørs om jeg kan kreve at de betaler ekstrakostnaden med å fjerne den gamle og installere ny lader, men det er ikke snakk om veldig stor sum (oppmøte+1 time arbeid er en overkommelig sum).

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (22 minutter siden):

De får sikkert en mye bedre pris hvis de kjøper 700.000 B-vern enn hva elektrikeren synes de bør koste, men bare jobben koster dyrt.

Gjenbruk tror jeg ikke er aktuelt. En grunn er at det koster mye å demontere uten å ødelegge. Den andre er at det er krav om sporbarhet, og det blir vrient med brukte deler som man ikke vet hva har blitt utsatt for mens de var i bruk.

En av de tingene de fikk kritikk for, var nettopp merking mht. sporbarhet slik at sluttkunden enkelt kunne se relevant info hvis det skulle bli behov for tilbakekalling. Tilbakekalling av produker skjer rett som det er, og behøver ikke ha noe med medfødte feil å gjøre. En batch med defekte komponenter, eller feil i produksjonen er nok.

Uansett hva de lander på, kommer dette til å koste enormt mye penger.

Jeg har vært igjennom noen tilsvarende prosesser, og ofte  en gjenbruke det en klarer for å klare å levere. Dette kan være kapslinger etc. Og kretskort kan modifiseres, for det er også ofte vanskelig å produsere tusenvis av i en håndvending. Men klart, det er ikke alt en klarer å gjennbruke. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (7 timer siden):

Herregud. Folk er nervøse pga et ikke-problem. 

Jordfeilvern type B settes inn for å forhindre DC feilstrømmer som kan hindre alle jordfeilvern type A i sikringsskapet i å utløse ved jordfeil. Hverfall i teorien. 

Det som skremmer meg er at den såkalt "ladeeksperten" i NAF og alle andre som mener dette sier ingenting om hvorfor det kan komme DC feilstrømmer inn i husets AC anlegg. Hvor dårlig er disse laderen i elbilene? Er de så dårlig at det utgjør eksplosjon i batteriene?

Hvorfor må man ha et jordfeilvern for en teoretisk/hypotetisk feil? Og hvis denne feilen skulle oppstå, hvorfor ble ikke den stoppet i elbilen's lader?

 

Den diskusjonen får du ta med DSB og tilsvarende myndigheter i andre land. Gi gjerne referat...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (På 17.3.2023 den 16.45):

Pr. i dag er det kun salgsforbud i Sverige.

Elsäkerhetsverket skrev (finner ikke igjen nå) at de varsler relevante myndigheter innen EU/EØS om sitt vedtak, og at de andre myndighetene da har 90 dager på seg til enten å følge det svenske vedtaket, eller "klage" til dem. Ordlyden var noe annet, men innholdet er det samme.

Elsäkerhetsverket hävdar att säljstoppet för Easee laddboxar gäller hela EU och EES

IT-produktsbolaget Dist IT med dotterbolaget Efuel hävdar att försäljningsstoppet för laddboxarna Easee Home och Easee Charge enbart gäller i Sverige. Efuel är återförsäljare av laddboxarna.

Elsäkerhetsverket menar dock att beslutet gäller i hela EU och EES, inklusive tillverkaren Easees hemmamarknad Norge. Det rapporterar Realtid på onsdagen.

– När vi fattar ett beslut om försäljningsförbud så kommunicerar vi det med våra kollegor i andra EU- och EES-länder genom ett gemensamt kommunikationsverktyg. Myndigheterna i de andra länderna har då 90 dagar på sig att protestera mot vårt förbud. Antingen så följer de vårt beslut och ärver vår utredning eller också tar de ett eget beslut. I praktiken gäller alltså säljstoppet för laddboxarna i hela EU och EES, säger Per Samuelsson, avdelningschef på Elsäkerhetsverket, till Realtid.

 

 

https://www.realtid.se/telegram/elsakerhetsverket-havdar-att-saljstoppet-for-easee-laddboxar-galler-hela-eu-och-ees/

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (3 timer siden):

Jeg fant den på en svensk side, men det er flere andre som har den nå ser jeg

Postjournalen til Elsäkerhetsverket viser alt.

https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962

Det som ikke er taushetsbelagt skal være offentlig, men jeg vet ikke om det holder med en mail, eller om de vil ha penger også. Fikk det inntrykket i det svenske teslaforumet.

Jeg legger de tre jeg har klart å finne samlet her, selv om de er lagt inn tidligere i tråden. Man bør lese dem før man mener for mye. Postjournalen tyder også på at de har fått mange muligheter til å forklare.

 

Elsakerhetsverket-till-Easee-Dnr-22EV1261.pdf 213.68 kB · 3 Nedlastninger easee_yttrande.pdf 2.81 MB · 2 Nedlastninger 22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf 460.92 kB · 1 Last ned

Interessant. Svenskene har sannsynligvis helt rett. Sikkerhetsanordninger er ikke i henhold til forskrifter, selv om de allikevel kanskje fungerer like bra. Men det er vanskelig å bevise.

Hvis man designer et produkt etter forskift, så har man på sett og vis ryggen fri selv om det skulle skje en ulykke.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Opsat500 said:

Sikkerhetsanordninger er ikke i henhold til forskrifter, selv om de allikevel kanskje fungerer like bra. Men det er vanskelig å bevise.
 

Det er ikke nødvendigvis "vanskelig å bevise", de kan nok kjøre gjennom samme tester som standard, med samme krav. Men de vil nok neppe klare de testene. Derfor vi ikke ser noen bevis på det, fordi de vet at de vil feile testene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terje2k skrev (55 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis "vanskelig å bevise", de kan nok kjøre gjennom samme tester som standard, med samme krav. Men de vil nok neppe klare de testene. Derfor vi ikke ser noen bevis på det, fordi de vet at de vil feile testene.

Synd de har tatt snarveier. Har sett ganske mange brukte B-vern til salgs på Finn som folk har demontert i forbindelse med installasjon av Easee ladeboks. De kan vel angre på det nå.

Lenke til kommentar
On 3/18/2023 at 5:16 PM, Nukleosid said:

 

Det er det som er greia. Veldig mange firma tilbyr pakkepris på lader+installasjon inkludert kabelstrekk og ny sikring og hele sulamitten.

Men ettersom det allerede var lagt opp egen kurs og kabel frem til parkeringsplassen min (før kravet om overspenningsvern riktignok) så var det mye rimeligere for meg å kjøpe laderen separat, og få en elektriker til å installere den. Skulle jeg kjøpt lader+installasjon gjennom elektriker, uten pakkepris, så kostet selve laderen flere tusen kroner mer enn gjennom f.eks Elkjøp.

Trodde ikke at noe slikt skulle bli en sak med en så mye brukt og anerkjent lader som Easee. Men jeg kan reklamere på laderen til Elkjøp om det skulle bli nødvendig, spørs om jeg kan kreve at de betaler ekstrakostnaden med å fjerne den gamle og installere ny lader, men det er ikke snakk om veldig stor sum (oppmøte+1 time arbeid er en overkommelig sum).

Joda, selger må dekke kostnader du har ved at de har solgt et produkt med feil. Men elkjøp kommer til å sette seg på bakbena, de er umulige å diskutere med, så bare å forberede seg på 2 års behandling hos forbrukermyndighetene...

Men du kan sikkert få mer detaljerte svar på juss-forumet.

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (På 18.3.2023 den 21.58):

Synd de har tatt snarveier. Har sett ganske mange brukte B-vern til salgs på Finn som folk har demontert i forbindelse med installasjon av Easee ladeboks. De kan vel angre på det nå.

Seriøst? 😛 Bruker folk tid og penger på å få dette fjernet? 😛

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (9 timer siden):

Joda, selger må dekke kostnader du har ved at de har solgt et produkt med feil. Men elkjøp kommer til å sette seg på bakbena, de er umulige å diskutere med, så bare å forberede seg på 2 års behandling hos forbrukermyndighetene...

Men du kan sikkert få mer detaljerte svar på juss-forumet.

Hvordan i alle dager skal elkjøp bli klandret her? De har solgt deg ett produkt der leverandør har gått på en smell ift dokumentasjon. Så det er installerende part som blir "skyldig" her, som igjen må gå til leverandør pga de har oppgitt feil. 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Salvesen. said:

Hvordan i alle dager skal elkjøp bli klandret her? De har solgt deg ett produkt der leverandør har gått på en smell ift dokumentasjon. Så det er installerende part som blir "skyldig" her, som igjen må gå til leverandør pga de har oppgitt feil. 

Om Easee skulle slå seg konkurs, har Elkjøp fortsatt forpliktelser ovenfor kunder som har kjøpt Easee via dem. De kan ikke videre bare peke på leverandøren i en slik sak eller en ellers vanlig reklamasjonssak. Men ansvaret er kun for selve produktet, ikke for installasjonen hvis det er kjøpt som tjeneste fra tredjepart uavhengig av Elkjøp. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...