Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Terje2k said:

Burde ikke de ha etterspurt faktisk testrapport? og ikke bare ha sett på DoC.

Det er kun myndighetene som har krav på innsyn i technical file, og neste ledd skal godta din erklæring. Så hvis kunden vil ha en XYZ lader, og denne innehar rett dokumentasjon så skal ikke du som trikker kunne nekte å installere denne (gitt at du ikke har noen annen saklig grunn). Freedom to market er en viktig del av EU New Approach.

14 minutes ago, Kajac said:

Jeg forstår ikke helt hvordan de skal få boksene de har på lager til å oppfylle kravene ved å sette på nye merkelapper og ny programvare. 

Litt mer må gjøres, men ikke umulig. Det står i tråden her flere antatte muligheter. Og husk, ikke minst kan de nå bruke 700.000 ladere som et punkt for antagelse om tilfredstillende sikkerhet. I tillegg til uttalelser fra ESV og Nkom at produktet sannsynligvis ikke utgjør noe fare. 😛

Kjeltringplan spør du meg, men jeg er kanskje litt sympatisk ovenfor de produsentene som faktisk har gått den ekstra milen med dokumentasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Noen som vet om det vill være innefor å reklamere på manglende dokumentasjon på de som er solgt nå?

Tja... Laderen ble vel solgt på et tidspunkt der den var lovlig å selge (§ 15 bokst. f), men hvis du finner noe i forbrukerkjøpsloven å hekte det på så go for it. Jeg finner det merkelig om du skulle nå gjennom med et sånt krav. Men jeg blir stadig overrasket så...

Et annet spørsmål er om en brukt lader som selges på finn.no vil være lovlig å selge eller ikke. 😛 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (19 timer siden):

Det er ett punkt som sikrigsskapet ditt ikke kan fikse, og det er den feilede overspenningstesten mellom pilotsignalet og jord og/eller fase.  Og nei, overspenningsvernet i sikrigsskapet kan ikke erstatte for dårlig isolasjon i laderen.

Det har ikke blitt skrevet så mye om den feilen, men den er der, og den blir sannsynligvis slitsom å trylle bort.

Jeg leser bare det myndigheter og forsikringsselskap sier: at laderen er trygg å bruke. Og du mener de tar feil og at den er farlig å bruke? Hvem er isåfall du i forhold til disse?

Forbrukerrådets seniorrådgiver Thomas Iversen sier at folk inntil videre bør forholde seg rolig.

– Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier at det ikke er noen risiko med å bruke laderne. Det kan bli et salgsforbud, men ikke et bruksforbud – og det er to forskjellige ting, sier Forbrukerrådet.

Foreløpig kan du bruke ladeboksene til Easee som før.

– Skulle det bli et pålegg om å montere nytt overspenningsvern, er det noe folk skal ha installert kostnadsfritt. Men vi må avvente og se på utviklingen videre, sier Iversen.

 

og

 

Dette sier forsikringsselskapene

– Hvis du har installasjoner i hus og bygg som ikke oppfyller forskriftene, er det et brudd på forsikringsvilkårene. Det er ditt ansvar å påse at utstyret du har hjemme er godkjent.

Det sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring. Han sier forbrukerne ikke trenger å foreta seg noe før laderen eventuelt blir forbudt å bruke i Norge.

Dersom det skulle komme et bruksforbud, burde forbrukerne gjøre forsikringsselskapet sitt oppmerksom på at de har denne laderen hjemme, sier Irgens.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, rozon said:

Det er kun myndighetene som har krav på innsyn i technical file, og neste ledd skal godta din erklæring. Så hvis kunden vil ha en XYZ lader, og denne innehar rett dokumentasjon så skal ikke du som trikker kunne nekte å installere denne (gitt at du ikke har noen annen saklig grunn). Freedom to market er en viktig del av EU New Approach.

Okei, det var jeg ikke klar over. Takk for info!

3 hours ago, rozon said:

Og husk, ikke minst kan de nå bruke 700.000 ladere som et punkt for antagelse om tilfredstillende sikkerhet. 

KAN de egentlig det? Jeg vil mene NEI. 

Hvorfor:

  • De har ingen beviselig sporbarhet om noen har fått støt eller skader fra laderen.
    • Det er ikke sikkert at sluttkunde har skjønt at det er Easee som har en intern feil og således ikke rapportert inn
  • De har ingen sporbarhet om folk/utstyr har fått skader andre plasser i elanlegget som egentlig har årsak av manglende type-B vern i Easee (hele greia der er jo at det er ANDRE jordfeilbrytere som ikke fungerer ved mangel av DC-utkobling).
  • De har ingen sporbarhet om det har vært tilfeller hvor laderen _faktisk_ skulle ha slått ut men ikke gjort det, men som av andre årsaker fortsatt har gått bra, således ikke oppdaget eller rapportert inn.
    • For eksempel ved intern feil på ombordlader hvor også rele'r/kontaktor i selve bilen har kommet til unnsetning og koblet fra strømmen med en tilstrekkelig bryteevne.
  • De har ingen sporbarhet om ombordlader i BIL har blitt skadet av overspenning til CP (feil som er lite snakket om).
    • MAO hvor mange ombordladere har blitt skadet av dette?
    • Tallet er en plass mellom 0 og ukjent
    • Lykke til med å spørre 700k kunder, "har du noen gang byttet ombordlader pga. feil eller garanti" og deretter sjekke ut hvert bidige "ja", om årsaken kan være Easee eller ikke.
  • Det er TULL at de "har masse data" på det fra X høyt antall ladesjesoner. Det er bare markedsføring og bullshit.
    • Det de har masse data på er bare hva laderen selv har rapportert, det de har trøbbel med er ting laderen ikke klarer å måle/oppdage selv.
      • For eksempel: Laderen vil ikke klare å måle eventuelle overslag mellom faseledere + PE og CP signal selv.
         
3 hours ago, rozon said:

Kjeltringplan spør du meg, men jeg er kanskje litt sympatisk ovenfor de produsentene som faktisk har gått den ekstra milen med dokumentasjonen.

Her er nok vi i samme bås! 

Hovedargumentet mitt til å være i denne båsen er at jeg faglig sett er sjokkert etter å ha lest sakspapirene fra sverige og sammenlignet med hva de har sagt utad selv. 

Jeg har jobbet med produsenter som tar standariseringsarbeid og DoC mye mye mye mer alvorlig og seriøst. Og dette er attpåtil produsenter som selger under 1000 enheter i året og ikke innbefatter like store strømmer, spenninger og feil-kompleksitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Jeg leser bare det myndigheter og forsikringsselskap sier: at laderen er trygg å bruke. Og du mener de tar feil og at den er farlig å bruke? Hvem er isåfall du i forhold til disse?

Forbrukerrådets seniorrådgiver Thomas Iversen sier at folk inntil videre bør forholde seg rolig.

– Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier at det ikke er noen risiko med å bruke laderne. Det kan bli et salgsforbud, men ikke et bruksforbud – og det er to forskjellige ting, sier Forbrukerrådet.

Foreløpig kan du bruke ladeboksene til Easee som før.

– Skulle det bli et pålegg om å montere nytt overspenningsvern, er det noe folk skal ha installert kostnadsfritt. Men vi må avvente og se på utviklingen videre, sier Iversen.

 

og

 

Dette sier forsikringsselskapene

– Hvis du har installasjoner i hus og bygg som ikke oppfyller forskriftene, er det et brudd på forsikringsvilkårene. Det er ditt ansvar å påse at utstyret du har hjemme er godkjent.

Det sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring. Han sier forbrukerne ikke trenger å foreta seg noe før laderen eventuelt blir forbudt å bruke i Norge.

Dersom det skulle komme et bruksforbud, burde forbrukerne gjøre forsikringsselskapet sitt oppmerksom på at de har denne laderen hjemme, sier Irgens.

Det handler om sannsynlighet og risikobilde. 

Risikobildet er komplekst og derfor ikke intuitivt for "vanlige" å forstå, som kan gjøre at dette ikke virker "logisk". 

Denne spesifikke risikoen for overslag mot CP er nok ikke like farlig for mennesker som den er for utstyr. Men sannsynligheten for at det skal skje er også lav. 

Men den kan feks. medføre at det er høyere sannsynlighet for at bilen din blir skadet hvis kabelen er koblet i og det er et lynnedslag i nærheten.

Derfor legger Nkom og norske myndigheter seg på samme linje og har egentlig svart "Svenskene leder an, vi er enige og følger etter".

Det er også slik at det ville vært en overreaksjon å innføre umiddelbart bruksforbuk pr. nå. 

Først vil myndighetene la selskapet (Easee) få mulighet til å utbedre problemet.

Også kan det være aktuelt med et bruksforbud på et senere tidspunkt, men der er det for mange ukjente X-faktorer til å kunne si om det blir det eller ikke.

Det samme har nok forsikringsselskapene vurdert det til, de vil heller ikke skape unødig panikk og ser at pr. nå, taper ikke de penger på dette og bør heller være "good guy".

Endret av Terje2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært fare for liv og helse så hadde myndighetene innført bruksforbud. Og dagen dette skjer eller at Easeeladeren får redusert bruksopplevelsen er dagen det vil renne inn reklamasjoner. Takk - var dette jeg så etter.

En vill vell få bruksforbud ved elkontroll siden den ikke har ett godkjent B-vern installert?

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Jeg leser bare det myndigheter og forsikringsselskap sier: at laderen er trygg å bruke. Og du mener de tar feil og at den er farlig å bruke? Hvem er isåfall du i forhold til disse?

Forbrukerrådets seniorrådgiver Thomas Iversen sier at folk inntil videre bør forholde seg rolig.

– Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier at det ikke er noen risiko med å bruke laderne. Det kan bli et salgsforbud, men ikke et bruksforbud – og det er to forskjellige ting, sier Forbrukerrådet.

Foreløpig kan du bruke ladeboksene til Easee som før.

– Skulle det bli et pålegg om å montere nytt overspenningsvern, er det noe folk skal ha installert kostnadsfritt. Men vi må avvente og se på utviklingen videre, sier Iversen.

 

og

 

Dette sier forsikringsselskapene

– Hvis du har installasjoner i hus og bygg som ikke oppfyller forskriftene, er det et brudd på forsikringsvilkårene. Det er ditt ansvar å påse at utstyret du har hjemme er godkjent.

Det sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring. Han sier forbrukerne ikke trenger å foreta seg noe før laderen eventuelt blir forbudt å bruke i Norge.

Dersom det skulle komme et bruksforbud, burde forbrukerne gjøre forsikringsselskapet sitt oppmerksom på at de har denne laderen hjemme, sier Irgens.

Man må skille mellom "trygg", og "ikke umiddelbart farlig" som er det elsäkerhetsverket har som utgangspunkt.

Det er ikke snakk om overspenningsvern, det er en begrepsfeil fra Forbrukerrådet. Det er jordfeilbryter som er det rette ordet. Jordfeilbryter type B montert foran boksen vil løse all kritikk mot releene, men ikke isolasjonsfeilen.

Det med den manglede isolasjonsevnen kan være mer farlig enn releene, for det kan legge nettspenning inn i bilens anlegg som ikke er isolert for å tåle høye spenninger.

 

Hva som skjer hvis svenskene ikke gir seg er to-delt. Det ene er at det blir salgsforbud i hele EU/EØS.

Det andre er mer lokalt avhengig, for krav til installasjoner i bygg er ikke harmonisert slik produktnormene er.

Svenskene krever at solgte enheter i Sverige skal fikses, men det er ikke gitt at andre land vil kreve det. Easee har fått en frist som snart løper ut for å fortelle dem hvordan de vil fikse de solgte boksene, og som elsäkerhetsverket skal si ja eller nei til. Hvis Easee ikke kommer opp med en gangbar løsning, kan det bli bruksforbud i Sverige, men de er ikke der nå. De har solgt ca. 100.000 i Sverige, så det kan fort bli noen kroner for å rydde opp bare der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mon tro hvor lenge laderen min forblir uendret på veggen, eller at det plutselig står en annen modell der, men føler ikke spesielt på noen form for panikk..

For de som ikke har helt oversikt oppsummeres det jo bra her:
https://www.nrk.no/rogaland/dsb-skal-bestemme-om-230.000-ladebokser-ma-fikses-1.16443071
 

Spesielt det siste er jo interessant:

Oppfordrer til forsiktighet

Elsäkerhetsverket mener ikke at ladeboksene utgjør noen umiddelbar fare for personer eller materiell, men svenskene anbefaler at folk bruker laderen med en «viss forsiktighet» inntil den er fikset.

DSB kommer ikke med en slik anbefaling.

– DSB har, i likhet med Elsäkerhetsverket, ingen indikasjoner på at laderen er farlig i bruk, og kjenner ikke til hendelser der det har oppstått brann eller andre skader hos de som bruker produktet. DSB mener derfor at forbrukere som har en Easee-lader installert kan bruke denne som før, sier Holst. 

DSB følger imidlertid med på situasjonen.

– Dersom det oppstår uønskede hendelser som involverer disse ladeboksene og vi får indikasjoner på at dette produktet kan være farlig, vil vi kunne fatte vedtak på eget grunnlag og revurdere dagens gjeldende anbefaling om fortsatt bruk, sier seksjonssjefen.

Lenke til kommentar
rozon skrev (5 timer siden):

Tja... Laderen ble vel solgt på et tidspunkt der den var lovlig å selge (§ 15 bokst. f), men hvis du finner noe i forbrukerkjøpsloven å hekte det på så go for it. Jeg finner det merkelig om du skulle nå gjennom med et sånt krav. Men jeg blir stadig overrasket så...

Et annet spørsmål er om en brukt lader som selges på finn.no vil være lovlig å selge eller ikke. 😛 

 

En ting er ladere som allerede er montert. Men hva med ladere som er kjøpt, men ikke montert ennå? Elektriker kan vel ikke montere laderen når man vet at den ikke samsvarer med dokumentasjonen? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, nVIDIAsucks said:

En ting er ladere som allerede er montert. Men hva med ladere som er kjøpt, men ikke montert ennå? Elektriker kan vel ikke montere laderen når man vet at den ikke samsvarer med dokumentasjonen? 

Godt spørsmål egentlig. Nå ligger jeg på sofaen, så ikke noe regelverk foran meg, men vi snakker vel om et omsetningsforbud. Dekkes "tas i bruk" eller "montering" i dette?

Lenke til kommentar
19 hours ago, rozon said:

Så så, rolig nå. Selvfølgelig kan kunden plugge hva som helst hvor som helst, men den står da ene og alene om ansvaret. Trikkeren er kun ansvarlig for arbeidet den har utført, og dels ansvarlig for materiell den har brukt.

Men det er altså blitt forbudt å installere stikkontakter beregnet for elbillading.  Om stikkontakten da er Shucko, CEE eller en Easee bakplate gjør vel ingen prinsipiell forskjell. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, J-Å said:

Men det er altså blitt forbudt å installere stikkontakter beregnet for elbillading.  Om stikkontakten da er Shucko, CEE eller en Easee bakplate gjør vel ingen prinsipiell forskjell. 

Men vi snakker ikke om prinsippielt. Vi snakker om en Easee bakplate som eneste bruksområde er å få en Easee frontboks koblet på seg. All annen bruk er ikke i tråd med bruksanvisning og dermed feil bruk. Verken Easee eller trikker kan normalt lastes for feil bruk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Tviler jeg på. Hadde nettopp elkontroll og de kikket ikke på laderen i hele tatt. Kommenterte den ikke heller.

Men nå er det jo veldig uklart hvordan dette ender. Om det blir helt klart at laderen ikke dekker jordfeil behovet så blir det vell slått ned på i fremtiden, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Men nå er det jo veldig uklart hvordan dette ender. Om det blir helt klart at laderen ikke dekker jordfeil behovet så blir det vell slått ned på i fremtiden, tenker jeg. 

Da må man vel ha den beskyttelsen utenom ladeboksen. 

Lenke til kommentar
Terje2k skrev (På 13.6.2023 den 8.30):

En ting jeg kom til å tenke på, er ikke dette også en "smekk" for mange installatører som viser at de også ikke har gjort jobben sin skikkelig?

Burde ikke de ha etterspurt faktisk testrapport? og ikke bare ha sett på DoC.

Jeg trodde feks. at det var vanlig av importører å be om utvidet dokumentasjon/testrapport, da enkelte i utlandet (*Kina*) ikke alltid har en DoC som stemmer med virkeligheten.

Her kan det være jeg tar feil altså, så ønker gjerne å høre hva andre tenker.
 

Noe av poenget med en DoC eller samsvarserklæring som vi sier på norsk er at den som kjøper produktet (selger/grossist/elektriker) har et juridisk dokument fra produsent som sier at produktet er i henhold til relevant regelverk. Det hadde blitt en enorm jobb dersom de skulle tatt på seg oppgaven å etterprøve et slikt dokument, og det er unødvendig all den tid det er produsent som har sagt at alt er på stell og alene har ansvaret om at det faktisk stemmer. Blir litt som at du kjøper et hus og selger har skrevet under dokument som sier det ikke er råte i veggene, men så viser det seg at det er råte i veggene. Er det din skyld fordi du ikke åpnet veggene og sjekka selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...