Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

2N1711 skrev (På 31.3.2023 den 17.03):

Har du mulighet for å dele et skjermdump, eller få den ut som pdf?

Hvis ikke du har fått den allerede

Edit: Den likte ikke ett stort bilde, så her er den delt opp i tre i stedet

 

easee1.jpgeasee2.jpgeasee3.jpg

Endret av Kajac
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (3 timer siden):

Eksempel? "Battle in the clouds" kanskje?

 

Vanskelig å velge. Hele greia er fullstendig surrealistisk og tragisk for alle som ligger an til å miste jobben bare på grunn av tåpeligheter.

Endret av 2N1711
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Hvis ikke du har fått den allerede

Edit: Den likte ikke ett stort bilde, så her er den delt opp i tre i stedet

 

easee2.jpg

Det kan være en grunn til at de snakket med de andre, for alt tyder på at de faktisk leverte det de ble bedt om, selv om de måtte utdype og forklare litt. Det siste brevet til Easee fra 24. okt. med trussel om 100k SEK i bot tyder på at Easee ikke klarer å se at det kan være en liten sammenheng der. Easee synes også å mene at myndigheten skal drive opplæring i dokumentasjon. Det er feil, de skal kun kontrollere.

Med en "head of love" ansatt, kan det virke som om Easee har hatt litt vel mye "new age"-tenking, og at en djevelens advokat også burde vært på plass nokså tidlig.

*

Nå bryr jeg meg egentlig iike så veldig mye om Easee, men det er helt unikt å kjøre full skittentøyvask i alle kanaler for en slik sak.  Vanlig reaksjon er typisk noe snikk-snakk om "kundenes sikkerhet er det mest viktige for oss" og en eller annen løsning som ikke gjør at noen begynner å grave dypere i materien. Nå har vel alt som kan krype og gå i den bransjen hentet ut alt, og kommer til å bruke det til sin egen fordel, og mot Easee.

Saken gir et veldig godt bilde av hva en markedskontroll er, og hvis man leser saken for Charge Storm ser man også hvordan man kan dokumentere seg bort fra krav i en norm hvis man gjør en god jobb. Da jeg holdt på med dette var det veldig tidlig med egenerklæringer, og markedskontroll var kun et ris bak speilet som vi hørte om. Nå får vi fullt innsyn, og det er det mye læring i, så stor takk til Easee for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt fra Nederland

https://www.evservice.eu/easee-verkoopverbod-nederland

hvor Google translate mener at det står

Easee Sales ban in Sweden and consequences for the Netherlands

Friday, April 7, 2023
  •  
  •  
  •  
  •  

On March 15, 2023, the Swedish Electrical Safety Authority (Elsäkerhetsverket) announced that the sale of Easee charging stations in Sweden will be banned. This is because during a test it turned out that the earth leakage protection used does not meet the standards. Although the sales ban only applies to Sweden, other EU countries are forced to make a decision about the sale of Easee charging stations.

In the Netherlands, the National Inspectorate for Digital Infrastructure (RDI) informed Easee this week that they believe that the Swedish sales ban also applies in the Netherlands. If Easee does not voluntarily cease sales, the RDI will enforce. For this reason, EV Service no longer offers Easee for sale in the Netherlands.

Safety of existing Easee charging stations

The Elsäkerhetsverket report emphasizes that the chargers pose no risk or danger to people or the environment. That is why consumers in both Sweden and the Netherlands can safely continue to use their Easee charging stations.

If your Easee Home charging station was installed by EV Service, an earth leakage protection is provided in the meter cupboard, so that your installation automatically meets the applicable safety requirements.

Orders and returns from Easee charging stations

Although no hard sales ban has yet been issued in the Netherlands, EV Service chooses not to use Easee charging stations anymore. If you have ordered an Easee charging station that still needs to be installed, EV Service will contact you to discuss alternative options.

The responsibility to fix the errors lies with the manufacturer, Easee. This means that Easee has to determine whether there will be a recall and what it will look like. In the meantime, the normal return conditions will continue to apply.

Follow-up sales ban Easee charging stations

It is important to note that the sales ban is based on the fact that Elsäkerhetsverket is of the opinion that the documentation does not sufficiently substantiate that the chargers meet the required safety standards. When deviating from the usual solution, it is important that a manufacturer substantiates by means of documentation that the solution they have chosen meets the safety requirement, for example by adding test reports. Easee has therefore not done enough. For the time being, we assume that Easee, in dialogue with the authorities, will put the documentation in order, after which the sales ban can be lifted.

For more information about the sales ban of Easee in Sweden and the consequences for the Netherlands, please contact EV Service at [email protected]

Lenke til kommentar

fiksjon, absolutt, men hele greia gir samtidig vibber mot kynismen som Narrator la frem i Fight Club

Quote

A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.

https://www.imdb.com/title/tt0137523/characters/nm0001570#:~:text=Narrator %3A [20%3A35],should we initiate a recall%3F

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, 2N1711 said:

Ikke det at 80 ikke betyr noe, men de er bare en liten del av hva som kan komme.

Ja, men det er veldig vanskelig å få til lønnsom produksjon av forbrukerelektronikk i Norge. Disse arbeidsplassene hadde snart blitt flyttet utenlands uansett. Eller blitt overtatt av roboter. Vi hadde stor produksjon av betydelig mer avanserte produkter, som TV apparater, mobiltelefoner, hvitevarer mm. i Norge. Men nå er det bare noen merkevarenavn igjen. 

https://digitaltmuseum.org/0210911649602/tandberg-produkter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladeboks, det er jo egentlig bare en glorifisert kontaktor. Mye markedsføring, gimmicks og "vervekampanjer" på dette her. Selskapet har nok blitt fylt opp av bullshitjobber, leste om en som var permittert, hans stilling var "kulturansvarlig" firmaet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (31 minutter siden):

Ladeboks, det er jo egentlig bare en glorifisert kontaktor. Mye markedsføring, gimmicks og "vervekampanjer" på dette her. Selskapet har nok blitt fylt opp av bullshitjobber, leste om en som var permittert, hans stilling var "kulturansvarlig" firmaet. 

Ja, de hadde en type shaman også som drev med meditasjon og slikt med de ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (5 timer siden):

Ja, men det er veldig vanskelig å få til lønnsom produksjon av forbrukerelektronikk i Norge. Disse arbeidsplassene hadde snart blitt flyttet utenlands uansett.

Norautron produserte Zaptec tidligere og har produsert Easee i 4 år. Fullt mulig å produsere i Norge. Norautron produserer egentlig ikke forbrukerelektronikk. De produserer ingenting etter forbrukerelektronikk/leketøy standarder, kun til industriell og militær bruk.

Litt synd at nordmenn ikke har trua på sitt eget folk og land. Alt skal produseres i Kina. Sørgelig tankegang. 

Easee er en annen sak. De prøver å etterligne Google, Apple og alle de andre amerikanske tech selskapene med deres sjaman, guru, kultur, woke BS. 500 ansatte i et selskap som designer og utvikler en laderobot der litt over hundre ansatte i et annet selskap produserer for dem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Svein M said:

Det er mange ting som produseres i Norge. Det er vel noen som produserer elektronikk også. Jeg synes det er bra at vi har en del teknologibedrifter og produksjon her i landet.

Jeg ser også gjerne at mer ble produsert i Norge.Men jeg tror det blir ekstremt vanskelig hvis det blir fri konkurranse på slike bokser. Innenlandsmarkedet vil også mettes snart.   

Jeg tror det har vært en nisje her, hvor man har kunnet holde prisene kunstig oppe. Litt på grunn av den store elbiltettheten i Norge. De skjerpede kravene med mye snakk om sikkerhet har også bidratt. Og det at en elektroinstallatør må inn i bildet. Tibber har også bidratt, ved kun å støtte smartlading med  Easee og Zaptec. 

Vel,  jeg kan ta feil, det er mulig det kan gå, med en høy grad av robotisering av produksjonen.

Lenke til kommentar

Mye tull å lese i denne tråden. Selvsagt er det mulig med produksjon i Norge.

Hapro(tidligere Hadelandprodukter AS)  på Hadeland tilbyr tilbyr elektronisk og mekatronisk sammenstilling. De skrev avtale med Easee AS i januar 2021. Da ble det skrevet: Hapro skal produsere høye volum av laderobot for elbiler for kunden i årene fremover, med oppstart av volumproduksjon allerede i mars. Og de trenger flere ansatte.

Det er veldig synd det som skjer med Easee, og jeg håper virkelig at de klarer seg. Det dreier seg faktisk om mange arbeidsplasser rundt omkring i Norge.

Hapro har signert produksjonsavtale med Easee (elektronikknett.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jalla21 said:

...
Hapro(tidligere Hadelandprodukter AS)  på Hadeland tilbyr tilbyr elektronisk og mekatronisk sammenstilling.

Det hører kanskje med å nevne at de største eierene i Hapro AS er Gran kommune,  Lunner kommune og Innlandet fylkeskommune.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...