vesanden Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Fikk en lyd i bilen samtidig om at oljelampa begynte å lyse litt av og på. Stoppa bilen og fikk den taua til verksted. Jeg forklarer hvorfor bilen er taua inn, pga at jeg mistenker lite eller ingen olje, og at det kom lyd fra motoren. Verkstedet peiler olje, og finner ut at det er lite. Og så ringer de meg og sier at de tror det ikke er noe feil med motoren, men at de vil gjøre en service....her kommer problemet. Fordi, de gjør denne servicen og jeg henter bilen og betaler. Så kjører jeg av sted og lyden kommer straks tilbake og jeg snur, leverer tilbake og sier at feilen fortsatt er der. Denne gangen skal de se på det igjen. Da klarer de etter 3 timer å si at det er 99% sikkert at det er rådebank. De vil så ha meg til å betale for all jobben de har gjort. Det er kanskje totalt 5 timer + olje + oljefilter + tappeplugg + +. De 3 timene med "feilsøk" er det jeg stusser mest på. De sa de klarte å se at det var spon i oljen, men at dette kunne komme av forskjellige ting. Ikke nødvendigvis rådebank. Hvordan kan en egentlig sjekke om en bil har rådebank? Jeg vil bare vite om jeg har betalt for mye... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 vesanden skrev (8 minutter siden): Fikk en lyd i bilen samtidig om at oljelampa begynte å lyse litt av og på. Stoppa bilen og fikk den taua til verksted. Jeg forklarer hvorfor bilen er taua inn, pga at jeg mistenker lite eller ingen olje, og at det kom lyd fra motoren. Verkstedet peiler olje, og finner ut at det er lite. Og så ringer de meg og sier at de tror det ikke er noe feil med motoren, men at de vil gjøre en service....her kommer problemet. Fordi, de gjør denne servicen og jeg henter bilen og betaler. Så kjører jeg av sted og lyden kommer straks tilbake og jeg snur, leverer tilbake og sier at feilen fortsatt er der. Denne gangen skal de se på det igjen. Da klarer de etter 3 timer å si at det er 99% sikkert at det er rådebank. De vil så ha meg til å betale for all jobben de har gjort. Det er kanskje totalt 5 timer + olje + oljefilter + tappeplugg + +. De 3 timene med "feilsøk" er det jeg stusser mest på. De sa de klarte å se at det var spon i oljen, men at dette kunne komme av forskjellige ting. Ikke nødvendigvis rådebank. Hvordan kan en egentlig sjekke om en bil har rådebank? Jeg vil bare vite om jeg har betalt for mye... Rådebank hører en med å starte motoren.. Lenke til kommentar
vesanden Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Verksted ville ikke starte bilen fordi de var redd for å gjøre vondt verre...altså, de må ha trodd det ikke var rådebank, men det var det de til slutt fant ut etter at jeg kom tilabke med bilen og de brukte 3 timer. De mente lyden kunne komme av flere ting, dyse, og noe annet som jeg ikke husker. Lenke til kommentar
vesanden Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Rådebank hører en med å starte motoren.. Ikke sant... for de mener de måtte gjøre full service og 3 timer med feiløsking. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 vesanden skrev (5 minutter siden): Ikke sant... for de mener de måtte gjøre full service og 3 timer med feiløsking. Nå har jeg bare hatt en bil med rådebank, men alle 'eksperter'som hørte på bilen min i 2 sekund ga meg alltid beskjed at jeg hadde rådebank. Så 3 timer høres helt latterlig ut. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 En tre timers jobb bare for feilsøking? Kanskje ved totalt motorhavari der man skal sjekke hver del, men bare ved en ulyd der det viser seg at det er rådebank bør de kunne greie det på én time. Det virker for meg som om de har tatt seg godt betalt og gjør sikkert dette med mange kunder fordi de tror at ingen vil være mekanisk anlagt nok til å skjønne at det er lureri. Ved 1300 kr timen blir det jo en del penger av slikt. Da jeg hørte en ulyd på min bil sist, og jeg ikke visste om den ulyden kom fra motor, drivverket, oppheng eller bremser, tok verkstedet 20 minutter på å fortelle meg at jeg hadde dårlig styrestag på høyre side og måtte betale 1500 kr for en brukt del, inkl arbeid. På fakturaen hadde de skrevet "Goodwill" på undersøkelsen, altså tok de ikke betalt. Det er mange uærlige verksteder der ute. Så fort man finner et man kan stole på, og som ikke tar seg alt for godt betalt, så er de gull verdt. Men det er klart at om man er på langtur og så må man til nærmeste verksted når noe skjer, så er det ikke alltid like lett. 1 Lenke til kommentar
vesanden Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 FrihetensRegn skrev (6 minutter siden): En tre timers jobb bare for feilsøking? Kanskje ved totalt motorhavari der man skal sjekke hver del, men bare ved en ulyd der det viser seg at det er rådebank bør de kunne greie det på én time. Det virker for meg som om de har tatt seg godt betalt og gjør sikkert dette med mange kunder fordi de tror at ingen vil være mekanisk anlagt nok til å skjønne at det er lureri. Ved 1300 kr timen blir det jo en del penger av slikt. Da jeg hørte en ulyd på min bil sist, og jeg ikke visste om den ulyden kom fra motor, drivverket, oppheng eller bremser, tok verkstedet 20 minutter på å fortelle meg at jeg hadde dårlig styrestag på høyre side og måtte betale 1500 kr for en brukt del, inkl arbeid. På fakturaen hadde de skrevet "Goodwill" på undersøkelsen, altså tok de ikke betalt. Det er mange uærlige verksteder der ute. Så fort man finner et man kan stole på, og som ikke tar seg alt for godt betalt, så er de gull verdt. Men det er klart at om man er på langtur og så må man til nærmeste verksted når noe skjer, så er det ikke alltid like lett. De mener de ikke kunne høre hvor lyden kom fra, men de konkluderte med rådebank fordi det var spon i oljen + lyd. De trodde det kunne komme fra dyser også. Jeg er helt blank. Men jeg tror jo de prøver seg her fordi de tok feil i utgangspunktet. I samme slengen som service gjorde de også reg.reim bytte fordi de oppdaget at det var lenge siden dette var gjort. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 (endret) 39 minutes ago, vesanden said: Verksted ville ikke starte bilen fordi de var redd for å gjøre vondt verre ...og de startet ikke motoren da de byttet olje? Endret 7. februar 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
vesanden Skrevet 7. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 mobile999 skrev (Akkurat nå): ...og de startet ikke motoren da de byttet olje? Jeg vet ikke, burde de ikke ha gjort det? Og fortsette å feilsøke i steden for å gjøre service? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 (endret) vesanden skrev (13 minutter siden): Jeg vet ikke, burde de ikke ha gjort det? Og fortsette å feilsøke i steden for å gjøre service? Selvfølgelig, de skal bli ferdig med saken på samme dag, om ikke de må vente på en reservedel som skal bestilles. De skal ha avklart og konkludert på samme dag hva som er feil og hva som må gjøres. Endret 7. februar 2023 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 (endret) 35 minutes ago, vesanden said: I samme slengen som service gjorde de også reg.reim bytte fordi de oppdaget at det var lenge siden dette var gjort. Jeg så ikke dette. Du postet det kanskje rett før jeg postet. Godkjente du reg. reim byttet? 1 hour ago, vesanden said: Så kjører jeg av sted og lyden kommer straks tilbake Hvor mange meter tilsvarer dette? Uansett høres dette ut som et verksted man ikke skal bruke. 33 minutes ago, vesanden said: burde de ikke ha gjort det? De har selvfølgelig startet motoren både før og etter oljeskiftet. De har ikke dyttet den. De burde ha hørt lyden og feilsøkt den allerede da. Endret 7. februar 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 7. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2023 Du har fått råde bank etter å ha kjørt med for lite olje, ingen grunn til at dem trenger 3t med feilsøking for å finne ut av dette. Er i grenseland, ville klaget men hvis det ikke går så er det nok enklest å bare betale. Du har nok ikke en veldig god sak her. Er en grunn til at jeg gjør alt med bilen selv, kan jo f.. ikke stole på noen lengre. 2 Lenke til kommentar
LAV70 Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Hva er egentlig Rådebank? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Jeg ville klagd og bedt om prisavslag. Også hadde jeg skrevet negative tilbakemeldinger på Internett, synlig for hele verden (Google-anmeldelser, TrustPilot, osv.), som objektivt oppsummerte hele historien .. Å selge en service, i stedet for å forsøke å fikse et konkret problem som kunden forteller om, er å melke kunden for penger. Man utnytter vedkommende sin uvitenhet og godtrohet. Slike "verksteder" fortjener å bli satt i offentlig gapestokk. 3 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Linda Abrahamsen skrev (2 minutter siden): Hva er egentlig Rådebank? https://www.tv2.no/broom/knallsuksess-men-hva-betyr-egentlig-radebank/11943726/ Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2023 Det er dessverre stor sjangse for å bli lurt når man setter bilen på bilverksted. De prøver seg for å se om folk går på limpinnen. Hos folk med lite kunnskap om bil så greier de å håve inn store ekstrasummer. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 9. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2023 Min erfaring med drøyt 20år som kunde på mange forskjellige verksteder, er at det er stor forskjell i kompetanse fra verksted til verksted. Jeg har opplevd at merkeverksted mangler kompetanse på sine modeller, der et uavhengig med en gang skjønte hva som var feil basert på erfaring. Selv om et verksted ikke er kompetent, trenger det ikke å bety at de med vilje har lurt deg. Jeg har ikke selv hatt en motor med rådebank, men jeg har hatt en der en av rådene har begynt å bøye seg slik at den tok borti kanten på sylinderen på vei opp/ned og dermed gav en bankelyd. Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hva problemet er basert på lyd, i mange tilfeller må du av med bunnpanna på motoren og evt løsne rådelagrene for å finne ut hvilken tilstand det er på de. Alt etter hva slags bil det er og hvordan ting er konstruert, ville dette fort blitt en dyr affære. Å tilby seg å bytte registerreim når de først holder på er jo god service, men jeg hadde vel helst ville funnet ut av alvorsgraden i lyden før jeg kostet på bilen noe mer. I hvertfall hvis det er en rimelig bil. Basert på det du skriver syns jeg ikke du er direkte lurt, men verkstedet har gjort en merkelig jobb og prioritert feil. Jeg hadde nok kontaktet verkstedet skriftlig med en klage på dette, og bedt om prisavslag til å dekke kun kostprisen på det de har gjort. 2 Lenke til kommentar
vesanden Skrevet 10. februar 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2023 iknutis skrev (På 9.2.2023 den 13.25): Min erfaring med drøyt 20år som kunde på mange forskjellige verksteder, er at det er stor forskjell i kompetanse fra verksted til verksted. Jeg har opplevd at merkeverksted mangler kompetanse på sine modeller, der et uavhengig med en gang skjønte hva som var feil basert på erfaring. Selv om et verksted ikke er kompetent, trenger det ikke å bety at de med vilje har lurt deg. Jeg har ikke selv hatt en motor med rådebank, men jeg har hatt en der en av rådene har begynt å bøye seg slik at den tok borti kanten på sylinderen på vei opp/ned og dermed gav en bankelyd. Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hva problemet er basert på lyd, i mange tilfeller må du av med bunnpanna på motoren og evt løsne rådelagrene for å finne ut hvilken tilstand det er på de. Alt etter hva slags bil det er og hvordan ting er konstruert, ville dette fort blitt en dyr affære. Å tilby seg å bytte registerreim når de først holder på er jo god service, men jeg hadde vel helst ville funnet ut av alvorsgraden i lyden før jeg kostet på bilen noe mer. I hvertfall hvis det er en rimelig bil. Basert på det du skriver syns jeg ikke du er direkte lurt, men verkstedet har gjort en merkelig jobb og prioritert feil. Jeg hadde nok kontaktet verkstedet skriftlig med en klage på dette, og bedt om prisavslag til å dekke kun kostprisen på det de har gjort. Takk for svar alle sammen. Verkstedet er tydelig på at mange av tingene de har gjort var nødvendig for å finne feilen. Dette er en Suzuki grand vitara. Uten at jeg vet det så sier det var mye å skru på. De sjekka dyser før de fant ut at det var rådebank, men rådebanken har de basert på spon i oljen ikke på at de har åpnet å sett det. For det ville tatt enda lenger tid. Jeg får kompensasjon for reg.reim og et par andre ting de skiftet, men totalt har det vel tatt dem inntil 3 timer for å si at det var rådebank (som de har basert på spon da). 1 Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 12. februar 2023 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2023 vesanden skrev (På 10.2.2023 den 17.58): Jeg får kompensasjon for reg.reim og et par andre ting de skiftet, men totalt har det vel tatt dem inntil 3 timer for å si at det var rådebank (som de har basert på spon da). Metall i oljen er normalt et tegn på gåene lager ja, og dette er jo en bilmodell som er kjent for den type feil, dessverre. Har selv eid en, og kan skrive under på at det er en del tungvinte løsninger å mekke på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå