Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Har jeg blitt lurt av verkstedet


vesanden

Anbefalte innlegg

Fikk en lyd i bilen samtidig om at oljelampa begynte å lyse litt av og på. Stoppa bilen og fikk den taua til verksted. 

Jeg forklarer hvorfor bilen er taua inn, pga at jeg mistenker lite eller ingen olje, og at det kom lyd fra motoren. 

Verkstedet peiler olje, og finner ut at det er lite. Og så ringer de meg og sier at de tror det ikke er noe feil med motoren, men at de vil gjøre en service....her kommer problemet. Fordi, de gjør denne servicen og jeg henter bilen og betaler. Så kjører jeg av sted og lyden kommer straks tilbake og jeg snur, leverer tilbake og sier at feilen fortsatt er der. 

Denne gangen skal de se på det igjen. Da klarer de etter 3 timer å si at det er 99% sikkert at det er rådebank. 

De vil så ha meg til å betale for all jobben de har gjort. Det er kanskje totalt 5 timer + olje + oljefilter + tappeplugg + +. De 3 timene med "feilsøk" er det jeg stusser mest på. De sa de klarte å se at det var spon i oljen, men at dette kunne komme av forskjellige ting. Ikke nødvendigvis rådebank. 

Hvordan kan en egentlig sjekke om en bil har rådebank? 

Jeg vil bare vite om jeg har betalt for mye... 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vesanden skrev (8 minutter siden):

Fikk en lyd i bilen samtidig om at oljelampa begynte å lyse litt av og på. Stoppa bilen og fikk den taua til verksted. 

Jeg forklarer hvorfor bilen er taua inn, pga at jeg mistenker lite eller ingen olje, og at det kom lyd fra motoren. 

Verkstedet peiler olje, og finner ut at det er lite. Og så ringer de meg og sier at de tror det ikke er noe feil med motoren, men at de vil gjøre en service....her kommer problemet. Fordi, de gjør denne servicen og jeg henter bilen og betaler. Så kjører jeg av sted og lyden kommer straks tilbake og jeg snur, leverer tilbake og sier at feilen fortsatt er der. 

Denne gangen skal de se på det igjen. Da klarer de etter 3 timer å si at det er 99% sikkert at det er rådebank. 

De vil så ha meg til å betale for all jobben de har gjort. Det er kanskje totalt 5 timer + olje + oljefilter + tappeplugg + +. De 3 timene med "feilsøk" er det jeg stusser mest på. De sa de klarte å se at det var spon i oljen, men at dette kunne komme av forskjellige ting. Ikke nødvendigvis rådebank. 

Hvordan kan en egentlig sjekke om en bil har rådebank? 

Jeg vil bare vite om jeg har betalt for mye... 

 

Rådebank hører en med å starte motoren..

Lenke til kommentar

Verksted ville ikke starte bilen fordi de var redd for å gjøre vondt verre...altså, de må ha trodd det ikke var rådebank, men det var det de til slutt fant ut etter at jeg kom tilabke med bilen og de brukte 3 timer. De mente lyden kunne komme av flere ting, dyse, og noe annet som jeg ikke husker. 

 

Lenke til kommentar

En tre timers jobb bare for feilsøking? Kanskje ved totalt motorhavari der man skal sjekke hver del, men bare ved en ulyd der det viser seg at det er rådebank bør de kunne greie det på én time.

Det virker for meg som om de har tatt seg godt betalt og gjør sikkert dette med mange kunder fordi de tror at ingen vil være mekanisk anlagt nok til å skjønne at det er lureri. Ved 1300 kr timen blir det jo en del penger av slikt.

Da jeg hørte en ulyd på min bil sist, og jeg ikke visste om den ulyden kom fra motor, drivverket, oppheng eller bremser, tok verkstedet 20 minutter på å fortelle meg at jeg hadde dårlig styrestag på høyre side og måtte betale 1500 kr for en brukt del, inkl arbeid. På fakturaen hadde de skrevet "Goodwill" på undersøkelsen, altså tok de ikke betalt. Det er mange uærlige verksteder der ute. Så fort man finner et man kan stole på, og som ikke tar seg alt for godt betalt, så er de gull verdt. Men det er klart at om man er på langtur og så må man til nærmeste verksted når noe skjer, så er det ikke alltid like lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

En tre timers jobb bare for feilsøking? Kanskje ved totalt motorhavari der man skal sjekke hver del, men bare ved en ulyd der det viser seg at det er rådebank bør de kunne greie det på én time.

Det virker for meg som om de har tatt seg godt betalt og gjør sikkert dette med mange kunder fordi de tror at ingen vil være mekanisk anlagt nok til å skjønne at det er lureri. Ved 1300 kr timen blir det jo en del penger av slikt.

Da jeg hørte en ulyd på min bil sist, og jeg ikke visste om den ulyden kom fra motor, drivverket, oppheng eller bremser, tok verkstedet 20 minutter på å fortelle meg at jeg hadde dårlig styrestag på høyre side og måtte betale 1500 kr for en brukt del, inkl arbeid. På fakturaen hadde de skrevet "Goodwill" på undersøkelsen, altså tok de ikke betalt. Det er mange uærlige verksteder der ute. Så fort man finner et man kan stole på, og som ikke tar seg alt for godt betalt, så er de gull verdt. Men det er klart at om man er på langtur og så må man til nærmeste verksted når noe skjer, så er det ikke alltid like lett.

De mener de ikke kunne høre hvor lyden kom fra, men de konkluderte med rådebank fordi det var spon i oljen + lyd. De trodde det kunne komme fra dyser også. Jeg er helt blank. Men jeg tror jo de prøver seg her fordi de tok feil i utgangspunktet. I samme slengen som service gjorde de også reg.reim bytte fordi de oppdaget at det var lenge siden dette var gjort. 

Lenke til kommentar
vesanden skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke, burde de ikke ha gjort det? Og fortsette å feilsøke i steden for å gjøre service?

Selvfølgelig, de skal bli ferdig med saken på samme dag, om ikke de må vente på en reservedel som skal bestilles.

De skal ha avklart og konkludert på samme dag hva som er feil og hva som må gjøres.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
35 minutes ago, vesanden said:

I samme slengen som service gjorde de også reg.reim bytte fordi de oppdaget at det var lenge siden dette var gjort.

Jeg så ikke dette. Du postet det kanskje rett før jeg postet. Godkjente du reg. reim byttet?

 

1 hour ago, vesanden said:

Så kjører jeg av sted og lyden kommer straks tilbake

Hvor mange meter tilsvarer dette?

 

Uansett høres dette ut som et verksted man ikke skal bruke.

 

33 minutes ago, vesanden said:

burde de ikke ha gjort det?

De har selvfølgelig startet motoren både før og etter oljeskiftet. De har ikke dyttet den. De burde ha hørt lyden og feilsøkt den allerede da.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Du har fått råde bank etter å ha kjørt med for lite olje, ingen grunn til at dem trenger 3t med feilsøking for å finne ut av dette.

Er i grenseland, ville klaget men hvis det ikke går så er det nok enklest å bare betale. Du har nok ikke en veldig god sak her.

 

Er en grunn til at jeg gjør alt med bilen selv, kan jo f.. ikke stole på noen lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville klagd og bedt om prisavslag. Også hadde jeg skrevet negative tilbakemeldinger på Internett, synlig for hele verden (Google-anmeldelser, TrustPilot, osv.), som objektivt oppsummerte hele historien ..

Å selge en service, i stedet for å forsøke å fikse et konkret problem som kunden forteller om, er å melke kunden for penger. Man utnytter vedkommende sin uvitenhet og godtrohet. Slike "verksteder" fortjener å bli satt i offentlig gapestokk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min erfaring med drøyt 20år som kunde på mange forskjellige verksteder, er at det er stor forskjell i kompetanse fra verksted til verksted.
Jeg har opplevd at merkeverksted mangler kompetanse på sine modeller, der et uavhengig med en gang skjønte hva som var feil basert på erfaring.
Selv om et verksted ikke er kompetent, trenger det ikke å bety at de med vilje har lurt deg.

Jeg har ikke selv hatt en motor med rådebank, men jeg har hatt en der en av rådene har begynt å bøye seg slik at den tok borti kanten på sylinderen på vei opp/ned og dermed gav en bankelyd. Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hva problemet er basert på lyd, i mange tilfeller må du av med bunnpanna på motoren og evt løsne rådelagrene for å finne ut hvilken tilstand det er på de. Alt etter hva slags bil det er og hvordan ting er konstruert, ville dette fort blitt en dyr affære.
Å tilby seg å bytte registerreim når de først holder på er jo god service, men jeg hadde vel helst ville funnet ut av alvorsgraden i lyden før jeg kostet på bilen noe mer. I hvertfall hvis det er en rimelig bil.

Basert på det du skriver syns jeg ikke du er direkte lurt, men verkstedet har gjort en merkelig jobb og prioritert feil. Jeg hadde nok kontaktet verkstedet skriftlig med en klage på dette, og bedt om prisavslag til å dekke kun kostprisen på det de har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 9.2.2023 den 13.25):

Min erfaring med drøyt 20år som kunde på mange forskjellige verksteder, er at det er stor forskjell i kompetanse fra verksted til verksted.
Jeg har opplevd at merkeverksted mangler kompetanse på sine modeller, der et uavhengig med en gang skjønte hva som var feil basert på erfaring.
Selv om et verksted ikke er kompetent, trenger det ikke å bety at de med vilje har lurt deg.

Jeg har ikke selv hatt en motor med rådebank, men jeg har hatt en der en av rådene har begynt å bøye seg slik at den tok borti kanten på sylinderen på vei opp/ned og dermed gav en bankelyd. Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hva problemet er basert på lyd, i mange tilfeller må du av med bunnpanna på motoren og evt løsne rådelagrene for å finne ut hvilken tilstand det er på de. Alt etter hva slags bil det er og hvordan ting er konstruert, ville dette fort blitt en dyr affære.
Å tilby seg å bytte registerreim når de først holder på er jo god service, men jeg hadde vel helst ville funnet ut av alvorsgraden i lyden før jeg kostet på bilen noe mer. I hvertfall hvis det er en rimelig bil.

Basert på det du skriver syns jeg ikke du er direkte lurt, men verkstedet har gjort en merkelig jobb og prioritert feil. Jeg hadde nok kontaktet verkstedet skriftlig med en klage på dette, og bedt om prisavslag til å dekke kun kostprisen på det de har gjort.

Takk for svar alle sammen. 

Verkstedet er tydelig på at mange av tingene de har gjort var nødvendig for å finne feilen. Dette er en Suzuki grand vitara. Uten at jeg vet det så sier det var mye å skru på. De sjekka dyser før de fant ut at det var rådebank, men rådebanken har de basert på spon i oljen ikke på at de har åpnet å sett det. For det ville tatt enda lenger tid. 

Jeg får kompensasjon for reg.reim og et par andre ting de skiftet, men totalt har det vel tatt dem inntil 3 timer for å si at det var rådebank (som de har basert på spon da). 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vesanden skrev (På 10.2.2023 den 17.58):

Jeg får kompensasjon for reg.reim og et par andre ting de skiftet, men totalt har det vel tatt dem inntil 3 timer for å si at det var rådebank (som de har basert på spon da). 

Metall i oljen er normalt et tegn på gåene lager ja, og dette er jo en bilmodell som er kjent for den type feil, dessverre.
Har selv eid en, og kan skrive under på at det er en del tungvinte løsninger å mekke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...